Temperaturregulator / shuntcontroller

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
bamsejon
Prima virke

Temperaturregulator / shuntcontroller

Inlägg av bamsejon »

Japp!

Blir tokig på shuntregulatorn som är installerad i huset. En Ta 230 som man ställer in inomhustemperaturen med kurvor, beroende på vad det är för temperatur utomhus.

Ingenting stämmer, om jag följer kurvorna som är beskrivna i manualen, där det står att t.ex. A ska stå på 4 och att det då ska vara 50 grader varmt i radiatorerna om det är 0 grader varmt ute så är det typ 20 grader varmt istället.. Den får även tuppjuck när det närmar sig nollan.

Är det någon som har någon id´e på ett alternativ till TA 230, där man slipper krångla med kurvor och jävulskap. Antingen så blir det för varmt i huset, eller så blir det för kallt. Jag vill kunna ställa in att jag ska ha 20 grader varmt i huset, så enkelt ska det vara.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Kolla in länken.Det är säkert något för dej.
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 4&u2_ID=45
finns också oss Rinkaby rör. http://www.rinkabyror.se/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
bamsejon
Prima virke

Inlägg av bamsejon »

Tack för tipset. Precis något sådant som jag letar efter.. (Även om det skulle vara coolt att man kunde koppla den till en dator för att kunna styra tempen därifrån, t.ex. sänka temperaturen när man är på jobbet / öka den när det är dags att åka hem)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kopplingen till dator blir nog komplicerad(med ERA 10) men du kan hoppa över tanken med att dagsänka/nattsänka om du har ett normalt isolerat hus.
De lärde tvistar om dag resp nattsänkningar ger någon besparing, av vad jag förstår så lutar det åt att man inte gör någon besparing på dessa sänkningar då det finns en tröghet i husets byggnadsstomme.(Beroende på konstruktion givetvis)
Över längre perioder bör man spara mera på att göra sänkningar av husets inomhustemperatur, men korta sänkningar äts upp av den ökade uppvärmningseffekten för att återgå till normal rumstemp.

Vill du slå på stort och ändå kunna fjärrstyra värmesystemet finns UVR 1611 som innehåller funktioner för en herrans massa styr och regler.
http://www.ta.co.at/content/view/27/32/lang,en/

Krävs dock en hel del eget engagemang genom läsning/programmering av funktioner osv för att få det online. Kostar i runda slängar 5000:- har jag för mig.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
bamsejon
Prima virke

Inlägg av bamsejon »

Aaaah, now we are talking!

Blir ju även solpaneler så småningom.. Verkar dessutom som att man kan styra tempen i separata rum.. Kan npg vara värt de där 3000:- extra...
-----------------------------
CTC Regent -91, TA 233
2 st. acc á 500L
-----------------------------
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Man kan ju nattsänka för att man tycker det är bättre att sova då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar