Brandskyddskontroll mitt i vintern
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Brandskyddskontroll mitt i vintern
Hej,
Det ska utföras brandskyddskontroll på pelletsanläggningen i övermorgon.
Har man några skyldigheter att ex. skotta, sopa eller sanda på taket, för att utföraren skall kunna komma dit säkert?
Fööra gången vart han upp där med en bärbar PC och filmkamera som han sänkte ner i skorstenen.
Det ska utföras brandskyddskontroll på pelletsanläggningen i övermorgon.
Har man några skyldigheter att ex. skotta, sopa eller sanda på taket, för att utföraren skall kunna komma dit säkert?
Fööra gången vart han upp där med en bärbar PC och filmkamera som han sänkte ner i skorstenen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ja fixa till. Annars kan det bli dyra åligganden.
När jag hade brandskyddskontroll var det underkylt regn och blankis på taket på morgonen. Sotaren kunde inte gå upp.
Jag fick åligganden om fasadstege, taksteg på plåttaket och lite annat bara pga. vädret. Får se hur det blir, försöker bli godkänd för självsotning så kanske det duger ändå.
När jag hade brandskyddskontroll var det underkylt regn och blankis på taket på morgonen. Sotaren kunde inte gå upp.
Jag fick åligganden om fasadstege, taksteg på plåttaket och lite annat bara pga. vädret. Får se hur det blir, försöker bli godkänd för självsotning så kanske det duger ändå.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
I foldern om brandskyddskontroll står det:
Brandskyddskontrollen innefattar hela värmeanläggningen samt taket och takskyddsanordningarna.Den som utför kontrollen måste därför ha tillträde till alla de delar av huset som skorstenen passerar.
Hade det varit en vanlig arbetsplats,så hade skyddsombudet stoppat arbetet om det var fara för fall.Konstigt nog så verkar sotare strunta i att använda livsele eller dyligt
Brandskyddskontrollen innefattar hela värmeanläggningen samt taket och takskyddsanordningarna.Den som utför kontrollen måste därför ha tillträde till alla de delar av huset som skorstenen passerar.
Hade det varit en vanlig arbetsplats,så hade skyddsombudet stoppat arbetet om det var fara för fall.Konstigt nog så verkar sotare strunta i att använda livsele eller dyligt

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Morgonen när jag hade min kontroll så vräkte det ner så, var nog en 10cm på taket, men de sket jag i för sotarpuckot skulle överhuvudtaget inte komma för de hade registrerat in braskaminen som primär uppvärmningskälla som den inte har varit å inte är.
Han som var här sa inte nåt om snön iallfall, tittade knappt på nåt alls, mesta tiden gick åt att rätta till deras fel i pappren.
Han som var här sa inte nåt om snön iallfall, tittade knappt på nåt alls, mesta tiden gick åt att rätta till deras fel i pappren.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi har närmast nytt tak, och nya, lösa taksteg med räfflade stegytor.
Dock finns det ingen plattform där uppe, och det är några steg till själva skorstenen. Hur löser man det?
(Är ett normalt 1.plans hus).
Stegen upp får ju självklart stå inne tills han kommer.
Det är en överhängande risk att det kommer att vara påfruset där på torsdag morgon. Är det upp med sand och så då alltså? Eller väntar man och skickar med honom sand upp?
Dock finns det ingen plattform där uppe, och det är några steg till själva skorstenen. Hur löser man det?
(Är ett normalt 1.plans hus).
Stegen upp får ju självklart stå inne tills han kommer.
Det är en överhängande risk att det kommer att vara påfruset där på torsdag morgon. Är det upp med sand och så då alltså? Eller väntar man och skickar med honom sand upp?
-
- Entusiast!
hej ja köpte hus för nästan 3 månader sedan och hon som bodde här innan körde med el så måste man anmäla då att man kör me pellets så dom kommer hit och kontrollerar eller
det är rör draget till pannan i källaren
och skall mont slang till kaminen på första våning
bättre å vänta tills det är gjort så kan dom ju kontrollera alltihop
hon har kört me olja fram till 2004 men enl sotarn i Borås så är det inte sotat sedan 93, skall det inte sotas oftare
det är rör draget till pannan i källaren
och skall mont slang till kaminen på första våning
bättre å vänta tills det är gjort så kan dom ju kontrollera alltihop
hon har kört me olja fram till 2004 men enl sotarn i Borås så är det inte sotat sedan 93, skall det inte sotas oftare
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Hade min första brandskyddskontroll idag. Krispigt och kallt...dock ingen snö...var väl ngn månad sen sist...men ganska halt.
Han var flitig...tittade på pannan, sa -O en sån har jag aldrig sett förr, tog ett foto på brännaren, stack in kameran i dragbegränsaren o tog ett foto, klättrade upp på taket o tog ett foto ner i skorstenen, sen sa han -vinden kollar jag inte för skorstenen går bara ngn meter där... Klart...till den fasila summan av 600 plus moms.
Dyrt bläck till protokollet. Tänkte jag skulle kolla vad varje kryss kostade på protokollet. Uppskattar det till ca 150-200 kr. Återkommer med mer exakta siffror.
Tack som fan! Nu känner jag mig trygg att allt fungerar.
Han var flitig...tittade på pannan, sa -O en sån har jag aldrig sett förr, tog ett foto på brännaren, stack in kameran i dragbegränsaren o tog ett foto, klättrade upp på taket o tog ett foto ner i skorstenen, sen sa han -vinden kollar jag inte för skorstenen går bara ngn meter där... Klart...till den fasila summan av 600 plus moms.
Dyrt bläck till protokollet. Tänkte jag skulle kolla vad varje kryss kostade på protokollet. Uppskattar det till ca 150-200 kr. Återkommer med mer exakta siffror.
Tack som fan! Nu känner jag mig trygg att allt fungerar.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Go4itpellets: Personen som kommer går det förhoppningsvis att föra en dialog med, så är du hemma kan du ordna allt då.
Det är ju inte som på en uppkörning, att man inte får göra misstag.
Hans uppgift är ju att se till att DITT hus är säkert. Så en dialog om allt du är osäker på är nog att föredra.
Bamyl
Det är ju inte som på en uppkörning, att man inte får göra misstag.
Hans uppgift är ju att se till att DITT hus är säkert. Så en dialog om allt du är osäker på är nog att föredra.

Bamyl
- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem
Jag hade dialog med sotaren och jag visade honom t.o.m.vårat forum på datorn
Fick två beg.sotviskor av honom också
Visa att du har lite kunskap om anläggningen och att du sköter sotning/rengöring systematiskt,så förstår han att den delen inte är försummat.

Pelletseldare sen -00
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Tackar för det!Torsten skrev:1 2 3
Håll tummarna för G F P
Kontrollen avlöpte utan problem.
Den utfördes dessutom av en sotare från granndistriktet som jag känner lätt sedan tidigare..

Så det var mest en okulär kontroll.
Och här är allt i sin ordning.
Var det din första kontroll ?
Själv väntar jag fortfarande på att sotarn skall skicka ut papper på att han kommer för att göra den första kontrollen........... (känner inte för att påminna honom)
Själv väntar jag fortfarande på att sotarn skall skicka ut papper på att han kommer för att göra den första kontrollen........... (känner inte för att påminna honom)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Nej, det var den andra.
Den förra gjordes för 2,5 år sedan och var lite mer omfattande känns det som.
Den förra gjordes för 2,5 år sedan och var lite mer omfattande känns det som.
Intressant och veta om det blir annat pris andra vändan..(våndan..
ang...omfattande! 900 kr har jag för mig för våran 1a ..."vånda"
Mvh

ang...omfattande! 900 kr har jag för mig för våran 1a ..."vånda"
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag återkommer när faktura kommer.
(Om jag minns..
)
Edit: Direktcitering............. / Roli moderator
(Om jag minns..

Edit: Direktcitering............. / Roli moderator