Om man har pannan i garaget och värmer via kulvert till huset med pellets/VED), där jag har ren acc tank i garaget och en 500 liters i huset med vv beredare i och elpatron.
Nån som har tankar erfarenhet om vad som torde bli billigast att värma totalt allt vatten med pellets på sommaren eller slå av och köra 500 tanken i huset på elpatron för att få varmvatten.
(Har ännu ej byggt denna lösning då pannan är i huset idag och utan acctank, bara en liten förrådsberedare. Men eftersom kulverten redan finns så är tanken att pannrummet ska få flytta ur i garaget.
Där kommer även finns möjlighet till ett rejält pelletsförråd)
EL eller Pellets på Sommaren
EL eller Pellets på Sommaren
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Generellt sett så är en pelletsbrännare värdelös på sommaren, 80% av pelletsen går åt för att hålla värmen i pannan, resterande 20% blir utnyttjad värme.
Så om du har möjlighet till att använda el på sommaren så bör det i stort sett alltid bli billigare så länge du inte har elpatronerna i pannan för då gör dom ingen större nytta i och för sig.
Givetvis blir det lite annorlunda med ack. tank osv.
Så om du har möjlighet till att använda el på sommaren så bör det i stort sett alltid bli billigare så länge du inte har elpatronerna i pannan för då gör dom ingen större nytta i och för sig.
Givetvis blir det lite annorlunda med ack. tank osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nej tanken är att köpa en ny acctank(med vv beredare i) kanske lite mindre att ha i huset för att vinna lite plats i källaren och ha det större magasinet i garaget, och sedan låta det cirkulera in till huset hela tiden och värma den tanken där också.
eller hur gör man?
Hur mkt vattenmängd bör man ha vid pelletseldning, vedeldning lär ju bli sporadiskt då det är en kombipanna med vedlucka också.
eller hur gör man?
Hur mkt vattenmängd bör man ha vid pelletseldning, vedeldning lär ju bli sporadiskt då det är en kombipanna med vedlucka också.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Jag har ca 20m kulvert och använder över huvud taget inte pannan för varmvatten, av ren bekvämlighet. Pannan stängs av sommartid. Jag har 100 l elberedare i huset och vi förbrukar ca 1500 kWh el till denna (verklig förbrukning). 2 personer, duschar varje dag. (Tonåringarna har flugit ut). Det går ju inte ens att hålla pannan varm för en anständig kostnad, som Micke mycket riktigt påpekar.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja det är nog att rekomendera pellets för din del freij.j
För att det skulle bli hyfsat ekonomiskt bör först o främst kulverten va av modell bättre sen ska tanken i huset va riktigt bra isolering på el att den värme som läcker ut behövs t.ex i källaren..
Pannan ska även ha liten vattenvolym med helst inte mer än 50 l..
Jag har kört pellets mot acktank (allt i husets källare) då det varit billigare med pellets pris på 1200:-/ton med avtal men nu kommer det bli el/ved sommartid..
För att det skulle bli hyfsat ekonomiskt bör först o främst kulverten va av modell bättre sen ska tanken i huset va riktigt bra isolering på el att den värme som läcker ut behövs t.ex i källaren..
Pannan ska även ha liten vattenvolym med helst inte mer än 50 l..
Jag har kört pellets mot acktank (allt i husets källare) då det varit billigare med pellets pris på 1200:-/ton med avtal men nu kommer det bli el/ved sommartid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej, för min del så eldar jag med pellets året om på två fastigheter
den första är en större fastighet som har varit lastbilsåkeri och där har jag kört pellets sedan 05 med en Pellex gordik i en Erylpanna på 46/54 Kw
den drog tidigare ca 10 kubik olja/år och nu går det ung 20 ton pellets/år
under värme säsongen drar det ca 550kg/vecka, dvs från Nov-Apr.
från maj till oktober då ingen elementvärme behövs så drar den bara ca ett par 100 kg/månad, och detta utan att röra inställningen på brännaren. I det andra minder boningshuset har jag kört med Pellex i en ctc total som är placerad i garaget med 15 meters kulvert sen början -08, och den går utmärkt att köra med samma inställningar sommartid som på vintern
den drar bara nåt 100 kg/månad sommartid, är mycket nöjd med pellets eldningen för övrigt, enda felet på brännarna jag haft, är byte av två tändelement på den från 2005. aska ur brännarröret gör jag vid varannan påfyllning och sotar pannan ca varannan månad. ctc:n askar jag bara ur var 3:e vecka ca.
Trevlig helg
Håkan
den första är en större fastighet som har varit lastbilsåkeri och där har jag kört pellets sedan 05 med en Pellex gordik i en Erylpanna på 46/54 Kw
den drog tidigare ca 10 kubik olja/år och nu går det ung 20 ton pellets/år
under värme säsongen drar det ca 550kg/vecka, dvs från Nov-Apr.
från maj till oktober då ingen elementvärme behövs så drar den bara ca ett par 100 kg/månad, och detta utan att röra inställningen på brännaren. I det andra minder boningshuset har jag kört med Pellex i en ctc total som är placerad i garaget med 15 meters kulvert sen början -08, och den går utmärkt att köra med samma inställningar sommartid som på vintern
den drar bara nåt 100 kg/månad sommartid, är mycket nöjd med pellets eldningen för övrigt, enda felet på brännarna jag haft, är byte av två tändelement på den från 2005. aska ur brännarröret gör jag vid varannan påfyllning och sotar pannan ca varannan månad. ctc:n askar jag bara ur var 3:e vecka ca.
Trevlig helg
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.