Pelletspriset måste ner!

simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Pelletsbranchen gräver sin egen grav

Inlägg av simon.s »

på det här sättet. Pelletspriset må ha haft en måtlig prishöjning kontra el eller olja på senare år, men det är långt ifrån lika behänligt och säkert som det heller. En kompis fick bakbrand nu i sin panna men det slutade lyckligt att matarslangen brann av så branden ramlade ned på golvet. Ett pelletssystem ska vara och är en förenklad variant av att elda med ved. Och då ska priset vara därefter. När min kompis började med pellets 2000 låg pelletspriset på 1100 kr ton (bulk) nu är vi uppe i 2600 och det stiger. Oljan kostar 8000 så då är gapet är inte lika långt längre kontra pellets. Elen kostar 1.08 kwh med allt inräknat, lägg det mot en bärgvärme pump med cop 3 så ligger den faktiska kostnaden på 36 öre kwh, och pellets 80 öre? Det är inte ekonomiskt försvarbart att installera nya pelletspannor, och det märks tydligt bland dom som säljer också.

Du höjer inte värdet på huset,
du måste hela tiden aska ur och kolla att det förbränns så effektict som möjligt,
man ska hitta en bra och billig pelletsleverantör,
bulk funkar inte eftersom det är för mycket spån med,
Du ska bära säckar och fylla på,
Man ska vara rädd att det börjar brinna
sotaren ska komma 3 gånger per år (min kommun)

Gå in på enerimyndighetens kalkyl och beräkna hur mycket man tjänar per år på olika uppvärmningssystem, om jag skulle köpa en ren pelletspanna så skulle jag spara 3500 kwh per år, skulle jag byta till bergvärme så var det 18 000 kwh, bara en luft/luft pump mer än dubbelt så mycket jämfört med en modern pelletspanna. Känns som man snart lika gärna kan slå på elpatronen........
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Var hittar du el för 1.08 kr/kWh inkl allt då? Storumanenergi som verkar vara billiga tar 101,35 öre/kWh sen tillkommer ju nätavgift och elöverföringskostnader fårn nätleverantören. I mitt fall hamnar de på ca 80 öre/kWh med Fortum och 16 A huvudsäkring. Såg att de blodsugarna hade höjt både fasta nätavgiften och elöverföringsavgiften nu också, från 2445 till 2615 kr per år och från 33,9 öre/kWh till 36,3 öre/kWh.

Så nästan 2 kr/kWh hamnar man ju med elen totalt nu, sen kanske man inte klarar sig på 16A säkring med värmepump heller så då blir det ännu dyrare.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

1.08 är mitt eget elpris nu, kanske dumt att räkna så, men jag har det priset 3 år till med allt inräknat, vad som händer efter det får man se, kanske vindandelar.......


Tänker docka en luft/vattenpump till pannan eller kasta ut och borra för bergvärme. Inte värt slitet enligt mig.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Nåja, man får kanske tänka lite framåt - hur länge tror du att oljan kommer att kosta 8' t ex? Det lär räcka med minsta antydan till högkonjunktur så är den uppe på 12' igen. Samma sak med elen. Därmed inte sagt att pelletspriset känns riktigt för tillfället.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja tiden med olja är ju över om man inte skaffar brännare som klarar "alla" oljor typ frityrolja fråpn nån resturang el liknande, Men nog har jag svårt att se pelletsen överleva om den ska ligga så nära elpriset då kommer nog dom flesta välja värmepump..
Om man graderar upp radiatorerna så man får riktigt bra lågtemp system så går det komma upp i cop på 4, Därför ska jag behålla radiatorerna när jag lägger golvvärme så det blir ett extremt lågtempsystem.. Vindkraftsandelar för 12000 kWh är redan köpta o börjar levereras 1/7 -09 så då ska jag köra pellets 6-8 mån/år + lite ved men sen klarar jag mej med 12000 kWh om jag skaffar VP.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Senaste nyheten jag hörde på radion tyckte jag sa att Vattenfall (?) planerar att konvertera ett antal danska kolkraftverk för eldning med bl.a. pellets..

Är champagnen redan uppkorkad hos tillverkarna..?

Nej, som jag har sagt tidigare så måste vi bort från sågspån som huvudråvara, och utveckla nuvarande tillverkningsmetoder.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det värsta är att vi hemmaeldare sitter dåligt till när det gäller råvaran.
För att det ska fungera bra och inte sintra i en hemmabrännare ska råvaran helst vara gran och tall.
Värmeverken kan elda med vilken dålig pellets som helst så det är på det området utveckling och förändring måste ske.
www.alibaba.com brukar saluföras vietnamesisk bambupellets och andra pelletssorter av exotiska växter. Bara för vattenfall och andra värmeverk att ta hem en fartygslast och elda tycker man. Måste bli mycket billigare än att elda kvalitetspellets som passar för hemmabruk.

Kommunala värmeverk kanske gör upp sina avtal på golfbanan och krogen fortfarande men av cheferna på vattenfall borde man kunna vänta sig ekonomiskt rationella beslut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag skulle vilja se ett scenario där framtidens pellets tillverkas på den råvara som idag lämnas kvar i skogen (toppar, stubbar, grenar etc.).
Materialet flisas/mals sedan och pelleteras. Troligen måste någon form av bindemedel tillsättas, men det borde finnas någon variant som kan fungera (stärkelse?). Nuvarande värme och kylprocesser slopas.

Införstådd med att denna pellets aldrig kan få någon särskilt jämn kvalité, så kanske det krävs att brännaren måste startas på pellets av högre kvalité, för att sedan gå över till en lägre. Skötselkravet på brännaren skulle säkert också öka, men det får man ta med i beräkningen och skall kännas väl betalt med tanke på prisskillnaden.

Då pelletsen dessutom spontant kommer att bli betydligt lösare, så kommer den ju inte att klara bulkhantering i nuvarande snitt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom får väl börja göra pellets av hampa som dom eldar i värmeverken..

Undrar vart båten som tog 3000 ton från lagret i skellefteåhamn for, Måste höra om kompisen fått veta vart den gick..

Hörde bara lite löst prat i väntrummet hos tandläkar att det tydligen kommer börja eldas pellets i Holland o England nu då kravet om förnyelsebar energi börjar gälla, Men som alla vet så har dom lite skog..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hr. O
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 30 maj, 2007 14:42
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Hr. O »

André skrev: Hörde bara lite löst prat i väntrummet hos tandläkar att det tydligen kommer börja eldas pellets i Holland o England nu då kravet om förnyelsebar energi börjar gälla, Men som alla vet så har dom lite skog..
I Holland och Belgien eldar man stora mängder pellets redan nu genom att blanda ut kolet i kraftverken med 15% (för det mesta nordamerikanska) pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Läste idag att de skall bygga om tre kolkraftverk i Danmark för att det skall gå att elda med biobränsle där. Planenerna är att blanda pellets eller flis i koleldningen. Man ser inte mycket skog i Danmark...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Råvarubrist

Inlägg av jode »

Jag som jobbar med fjärrvärme ser även en del pellets i yrket och det börjar bli ansträngt läge för många leverantörer, de har ont om råvaror.

Kan bli ett spännande chickenrace mellan skogsägarna som inte vill sälja om deras virkespriser går ner, sågverken som inte får spån om det inte säljs trävaror och oss kunder som vill ha pellets.

Historiskt har ju skogsägarna varit den starka parten här och vägrar sälja om de inte får de priser de vill ha. Jag har i alla fall tillräckligt hemma för att klara mig till den varma säsongen.

Det är ju bara att återigen trycka på att vi skall handla där det är billigast. Undvika leverantörer som alltid höjer först. Jag tankar aldrig bilen på Statoil och jag köper inte pellets av märket Agrol sålunda.
CTC Total 83 med PX21
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Hörde att man har funderingar på att göra pellets av avloppslam. Kan ju hoppas att de stora verken kan börja elda med detta så att vi privata kan elda vår högkvalitativa träpellets för oss själva.

Klara oxå mig till varma säsongen på mitt förråd, hoppas jag :?
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Niklas80
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 20:59
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

Men det finns väl skogsägare som kan tänkas ta ner skog.
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Borde väl finnas mkt stormvirke (Per & Gudrun)kvar som inte är av bästa kvalitet för virkessågning...
Bara att flisa och glädja oss pelletseldare med...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Skriv svar