Kalvinpanna!!!???
Kalvinpanna!!!???
Hej!!
Nån som vet nåt om pelletspannan Kalvin? Har en gammal kalmar nu med iwabo brännare, fungerar kanon men de är nog dax att fixa en ny panna. Kalvin kostar 28800 med brännare,skruv och veckoförråd.
Tänkte om man säljer iwabobrännaren så blir de ju en rätt billig affär,men de kanske bara är skit???nån som vet?
/Mattias
ps väldigt bra forum,
Nån som vet nåt om pelletspannan Kalvin? Har en gammal kalmar nu med iwabo brännare, fungerar kanon men de är nog dax att fixa en ny panna. Kalvin kostar 28800 med brännare,skruv och veckoförråd.
Tänkte om man säljer iwabobrännaren så blir de ju en rätt billig affär,men de kanske bara är skit???nån som vet?
/Mattias
ps väldigt bra forum,
-
- Prima virke
Hittade annonsen på blocket.se sökte på pelletspanna.
Var ett företag i jönköping men om man köper så skickas pannan direkt från fabrik hem till dej, ring kille som har annonsen så skickar han en spec till dej. Fast de är klart vore ju bra att veta lite mer om pannan och brännaren innan man slår till, fast intressant var de ju
/Mattias
Var ett företag i jönköping men om man köper så skickas pannan direkt från fabrik hem till dej, ring kille som har annonsen så skickar han en spec till dej. Fast de är klart vore ju bra att veta lite mer om pannan och brännaren innan man slår till, fast intressant var de ju
/Mattias
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är ju en exonom p20 UB..Mattiass skrev:Ja..precis den är de!!!

Kolla här http://www.euronom.se/pdfer/Exonom_P20UB.pdf de är nästan samma panna som nibe alpha keram ub...
Hmmm å då krävs de acktank för vv beredning o laddomat.. Då blir de några tusen till..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hittade detta på forumet.. Exonom P20UB tillverkas av Kalvis i Litauen o den kostade 14500:- + moms = 18125:- för ca 1 år sedan..Mattiass skrev:om de är en sån borde de ju vara rena fyndet,eller???
Vad är det för brännare som följer med??
Ska du koppla in pannan själv??
Annars får du nog räkna med + 15000:- på 28800:- då du ska ha ack o laddomat mm. om du köper en billig acktank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Instalerar de mesta själv,förutom lite el som en polare hjälper mej med.
Problemet är ju att jag har en väldigt bra iwabo brännare som jag gjärna fortsätter att använda då de inte varit ett enda problem med den.
Så helt ärligt så lutar det nog åt ved o sols panna, fast inget är ju klart för allt är beställt och på plats.
Så jag tar gärna emot ideer och förslag.
Problemet är ju att jag har en väldigt bra iwabo brännare som jag gjärna fortsätter att använda då de inte varit ett enda problem med den.
Så helt ärligt så lutar det nog åt ved o sols panna, fast inget är ju klart för allt är beställt och på plats.
Så jag tar gärna emot ideer och förslag.
Solfångare är inget jag igentligen har tänkt på, men de verkar ju onekligen bra.
Iwabon blir nog kvar fast en ny panna måste jag ha innan vintern.
Den gamla börjar bli lite väl kass chunten sitter som berg så de är ett läge som gäller.
Saken är den att jag inte har nån lust att låna nå mer pengar*s* skönt att slippa topplån..........
Iwabon blir nog kvar fast en ny panna måste jag ha innan vintern.
Den gamla börjar bli lite väl kass chunten sitter som berg så de är ett läge som gäller.
Saken är den att jag inte har nån lust att låna nå mer pengar*s* skönt att slippa topplån..........
För örigt blir man ju bara förbannad när man kontaktar en rörmokare 14000-18000 för att instalera en panna.
Försöker man med att säga att att allt kommer att stå på plats den gamla pannan borta sådrar dom av typ nån tusenlapp. Sa att han gärna fick komma och hämta min gamla panna för 2000 spänn men då blev han bara förbannad
Försöker man med att säga att att allt kommer att stå på plats den gamla pannan borta sådrar dom av typ nån tusenlapp. Sa att han gärna fick komma och hämta min gamla panna för 2000 spänn men då blev han bara förbannad

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mattiass skrev:För örigt blir man ju bara förbannad när man kontaktar en rörmokare 14000-18000 för att instalera en panna.

Om jag bara skulle byt bara pannan skulle min röris tagit ca 2000:- då skulle han plockat bort gammla pannan oxå.. Han skulle hinna de utan problem på 8 tim.. Nu när jag byte panna o drog om alla rör o installerade acken så tog det 13 tim o gick på 3640:- inkl moms..

Men de gick mycke rör till omdragningen till acken otroliga 27 meter..

Men de va tur att man fick pannan, acken o laddomaten billigt.. Betalade 16200:- för pannan av en kompis som jobbar på dahl.. Han sa sist när ja pratade med han att han kunnat fixa en nibe pellux för 15900:- så hade jag byt panna idag så hade de blivit den då hade man haft panna, brännare, bulkföråd monterat o klart för knappt 50000:- mot nu 78000:-

Men de blir så när man lysnar på fel personer