I diskussionens vågor om äldre pannor, eldningsteknik, sekundärluft mm har jag en fråga om det skulle kunna vara idé att montera en lamdasond på min gamla Eryl-dubbelpanna? Jag har byggt om den med en keramisk baffel i förbränningsrummets övre del och faktiskt fått en klart förbättrad verkningsgrad med minskad vedåtgång.
Det jag tycker är svårt är att ställa in primär och sekundärluften riktigt, för det verkar skilja sig mycket under olika delar av eldningscykeln. Jag kör alltid nya ilägg under slutet av föregående brasa, och pannan går mer eller mindre för fullt, tills min tank är fylld.
Jag tänker mig att på något sätt ha koll på om jag ligger rätt vad det gäller luften till pannan, mer än att så att säga se på lågan och aska, sot mm. Jag tror det oftast lutar åt för mycket luft i mitt fall. Kan man köpa en lamdasond på BILTEMA och montera den, kanske i rökröret, för en sådan lär vid fullständig förbränning lämna en viss spänning, jag tror det låg vid 0,445 volt eller så vid lamda 1, och låta den driva ett instrument?
Jag vet att lambdan inte är linjär, utan faller brant runt lamda 1, så man måste nog låta signalen passera genom ett filter, som lämnar medelvärde över tid. Men skulle inte det kunna gå? Vinner jag något på detta att ha direkt koll på förbränningsresultatet, eller blir skillnaden från vanligt rutinerat eldande inte så stor?
Lambdasond till äldre panna?
-
- Gallringsobjekt
Lambdasond till äldre panna?
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
500 L acc
shuntauto
-
- Pannrumstomte!
-
- Gallringsobjekt
Jag vet faktiskt inte. Det finns några olika lamdagivare, man talar om smalbandiga, bredbandiga mm. Jag ska fördjupa mig i ämnet innan jag kan säga något mer egentligen.
Men en fullständig förbränning med varken överskott eller underskott på syre efter slutförbränningen bör ju inte skilja mellan olika bränslen? Sedan att det går åt OLIKA mängd syre för olika bränslen är ju självklart. Men det sköter ju luftmassemätaren i en bil...
Sedan är ju frågan om det är lönt att i ett första skede bara få ett mätvärde, för att kunna reglera manuellt på. Förmodligen är det först när pannans spjäll för luftintag kan svara momentant på lamdasondens signal som man i teorin kan få förbränningen bättre. Men det vore ändå intressant att få ett litet hum om man har för lite eller för mycket luft in.
Men en fullständig förbränning med varken överskott eller underskott på syre efter slutförbränningen bör ju inte skilja mellan olika bränslen? Sedan att det går åt OLIKA mängd syre för olika bränslen är ju självklart. Men det sköter ju luftmassemätaren i en bil...
Sedan är ju frågan om det är lönt att i ett första skede bara få ett mätvärde, för att kunna reglera manuellt på. Förmodligen är det först när pannans spjäll för luftintag kan svara momentant på lamdasondens signal som man i teorin kan få förbränningen bättre. Men det vore ändå intressant att få ett litet hum om man har för lite eller för mycket luft in.
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
500 L acc
shuntauto
-
- Gallringsobjekt
Det är nog här det börjar bli besvärligt. Som det är nu så reglerar jag manuellt både primärluftsluckan (den som normalt hänger i en kedja, men jag har aldrig använt den efter ack-tanksinstallationen) som mestadels är helt öppen, och sekundärluften via rosettventilen (heter den så?) som det går att skruva på.
Jag vet inte om en lamdastyrning på min panna bara skulle reglera sekundärluften, eller om den måste styra primären också. Hur är det på riktiga lamda-pannor? Där regleras väl en fläkt? I så fall är det ju enkelt.
Jag brukar dock stänga primärluckan lite när pannan är ordentligt i gång och jag fått fullt drag, och istället öppna rosettventilen helt. Det kanske är i detta läget som lamdaautomatiken i så fall skulle styra sekundärluften.
Jag kan tänka mig en ombyggnad med en liten lucka även på sekundärluften, som syrs med kedja av en motor som går korta intervaller åt ena eller andra hållet, beroende på lamdasondens rik eller mager-signal.
Lamdasonden skickar ju i praktiken lite grovt sett ut endast två signaler, för rik eller för mager, då kurvkaraktäristiken runt lamda 1 är oerhört brant och inget man kan använda egentligen. Hela styrsystemet svänger ju hela tiden snabbt mellan dessa två lägen, även vid fullständigt ren förbränning.
Jag vet inte om en lamdastyrning på min panna bara skulle reglera sekundärluften, eller om den måste styra primären också. Hur är det på riktiga lamda-pannor? Där regleras väl en fläkt? I så fall är det ju enkelt.
Jag brukar dock stänga primärluckan lite när pannan är ordentligt i gång och jag fått fullt drag, och istället öppna rosettventilen helt. Det kanske är i detta läget som lamdaautomatiken i så fall skulle styra sekundärluften.
Jag kan tänka mig en ombyggnad med en liten lucka även på sekundärluften, som syrs med kedja av en motor som går korta intervaller åt ena eller andra hållet, beroende på lamdasondens rik eller mager-signal.
Lamdasonden skickar ju i praktiken lite grovt sett ut endast två signaler, för rik eller för mager, då kurvkaraktäristiken runt lamda 1 är oerhört brant och inget man kan använda egentligen. Hela styrsystemet svänger ju hela tiden snabbt mellan dessa två lägen, även vid fullständigt ren förbränning.
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
shuntauto
500 L acc
shuntauto
-
- Pannrumstomte!