Hej. Har i början av januari installerat en Nibe PB-10 brännare på min Nibe City VX panna. Det har aldrig varit problem och den går kanonbra. Ett problem som jag vill höra med er andra om är den inspektionslucka som finns där man ser om det brinner eller inte i eldutrymmet. Glaset på denna sotar igen delvis. Först blev den kolsvart, då öppnade jag fläktens luftbegränsare till max och det löste problemet delvis. Samtidigt har jag idag kvar alla sex turbulatorer i rökkanalerna för att få största möjliga effekt av brännaren, tror jag. Dragbegränsaren är inställd så den är öppen 1-3 mm då brännaren inte går och öppnar sig till ca 2 cm när det brinner i pannan. Rökgastemperaturen är på 200°. Än så länge har ingen injustering av det skett eftersom jag själv installerat allt då jag får göra detta. Dock är det en vecka kvar till de ska komma och mäta och ha sig. Den stora frågan är alltså hur kommer det sig att inspektionsluckans glas sotar igen?
Kan det bero på för hög startdos pellets?
Har idag en inställning på 60 sekunders matning och då täcks rostret tillräckligt så tändning ska kunna ske. Någon som vet hur mycket i vikt det borde vara som startdos på pelletsen? Använer mig av Laxå pellets 8 mm.
Matningen är inställd till 2,2 sekunder, som jag tycker verkar bra, då eldar den inte så ofta och länge varje gång. Mindre dos då eldar den för jämnan mer eller mindre.
I övrigt gör jag av med 9 säckar (16 kg) per vecka då jag har 100 kvm boyta värmd till 24-25°, är det för mycket förbrukning eller är det OK med tanke på min temperatur som jag inte klarar mig utan.
Alla förslag välkomna till en ny pelletseldare.
PB-10 som sotar aningen
Det finns bra instruktioner som man bör läsa först.
http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Har läst givetvis
Har självklart läst allt som har med installation och Nibes offentliga dokument. Problemet är att man inte hittar någon information om vad orsaken till sotningen på glaset kan vara och lösningar på detta.
Sebe
Jaha jag trodde inte du sett dokumentet eftersom du hade en lägre startdos än rekommenderat.
Skulle gissa att effekten är för hög (då blir fallröret varmt) eller att det är för lite fläkt i förhållande till pelletsen (då borde det ryka svart ur skorstenen). Inte sotar det av för hög startdos för du har ju redan en för låg startdos.
Vilken effekt kör du på. Normalt kan det vara svårt att ha alla turbulatorer i.
Skulle gissa att effekten är för hög (då blir fallröret varmt) eller att det är för lite fläkt i förhållande till pelletsen (då borde det ryka svart ur skorstenen). Inte sotar det av för hög startdos för du har ju redan en för låg startdos.
Vilken effekt kör du på. Normalt kan det vara svårt att ha alla turbulatorer i.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Startdos mm
Hej abene och andra.
Att köra den fabriksinställda stardosen då bränner du ihjäl pannan. Fabriksinställningarna måste anpassas efter din panna, och det har jag i möjligaste mån gjort utan mätinstrument än så länge. Startdosen på en PB10 i kombination med en City VX panna ska vara så rostret precis täcks med pellets över glödsprialen och så är den inställd av mig nu. Fläktens luftspjäll är helt öppet då glaset sotar betydligt mindre på det sättet. Röken ur skortstenen är knappt synlig när den kommer ut och långt ifrån svart är den, enbart vit rök som spottas ut.
Att köra den fabriksinställda stardosen då bränner du ihjäl pannan. Fabriksinställningarna måste anpassas efter din panna, och det har jag i möjligaste mån gjort utan mätinstrument än så länge. Startdosen på en PB10 i kombination med en City VX panna ska vara så rostret precis täcks med pellets över glödsprialen och så är den inställd av mig nu. Fläktens luftspjäll är helt öppet då glaset sotar betydligt mindre på det sättet. Röken ur skortstenen är knappt synlig när den kommer ut och långt ifrån svart är den, enbart vit rök som spottas ut.
Sebe
Ang.Sotning.
Hej
Du har ett PM...
Häls.Kenneth
Du har ett PM...
Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.