Whoah! Eldrör....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sidde
Ungskog

Whoah! Eldrör....

Inlägg av Sidde »

Skulle göra min vecko-sotning nu ikväll, Öppnar upp pannan och ser att eldröret har gått sönder!!
Varit medveten om att jag haft en "anknäbb" på överkanten men det har jag haft ett bra tag..
Idag var det ett stort hål mitt i och en spricka, eller rättare sagt en metallbit på 3 cm brett borta...

Panik in och beställde ett nytt, men nu undrar jag, det tar ju några dagar innan det anländer till hemmet, Fredag idag och allt (givetvis...)
Kan det skada min brännare att köra den med denna defekt?

Lite historik får ni med på köpet.
Brännaren är en PX-21 som sitter i en Nibe City-panna.
Pannan är sen -01 och brännaren sen vår -06.
Har redan bytat 2 tändelement och ett eldrör.
Hade en service kille här ifjor och han bytatde eldröret för det med hade en "anknäbb", På garanti. Han fibblade med inställningarna på brännaren och lyckades öka min pelletsförbrukning med ca 30%.
Jag fibblade tillbaka det lite på effekten och fick ner det 20% av det han ökat och sen har den tuffat på bra.
Men det känns lite overkill med att byta eldrör efter ett år!! Tror väl inte jag kan få det på garanti dels för att det kom en faktura på 6 timmar och killen var här knappt en och en halv samt att han tog betalt för ett tändelement som han inte bytade..
Så jag ringde och klagade givetvis och då sa hans kompanjon att min panna far i fruktansvärt skick samt att det såg för dj-vligt ut i mitt pannrum, Jag skulle va glad för eldröret gick på garanti.
Kan tala om att jag tänker nog inte ringa dom IAF...

Men åter till ämnet..

Kan det skada min brännare att köra den med denna defekt?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är det yttre eller inre röret?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Sidde
Ungskog

Inlägg av Sidde »

Inre röret som har spruckit...
Sidde
Ungskog

Inlägg av Sidde »

Sådär, Nya röret anlände idag först, Installerat och klart.

Ska posta bild på det gamla sen, Tog typ 40 minuter att få ut det, Hade svullnat ordentligt inne i ytter-röret, fick först slå sönder så mycket jag kunde med slägga på det inre röret och sen bända ut det utan att förstöra ytter-röret..
Kan ju berätta att det osade hett i verkstaden som ligger vägg i vägg med pannrummet. och det var inte pellets det osade :D
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Sidde
Ungskog

Inlägg av Sidde »

Nya bekymmer...

Kom hem efter en kort semester och kollade till pannan. Till min förvåning var mitt veckoförråd nästan slut efter 4½ dagar, brukar hålla 6-7.
Fyller på och gör min vanliga uraskning som jag brukar och får se VÄRLDENS kaka ligga i mitt nya fina eldrör, Knappt någon aska ute i eld-rummet. Fall-röret till pelletsen var väldigt varm och min fina blåa slang något mörkare men inte avbrunnen.
Tubulatorerna, har 6 med plåtar i 3 var fulla med mörk aska.
Kollar så fläkten funkar och blåser, inga prob, Kollar så det är drag i pannan, Inga prob..

Hjälp??

Vad kan jag mer kolla??
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vilken effekt kör du på?
Rökgastemp?
Pelletskvalite?Och vilken matning av denna...?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Låter onekligen som att det bildats lite mer rökgaser än vad pannan sväljer. Antingen för dåligt drag eller för hög effekt.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar