Vattentemp?
Vattentemp?
Jag har en Effecta 220 panna jag behöver lära mig lite bättre. Under tiden vi renoverat vet jag installatören sänkte pannan men jag har inte riktigt koll på hur. Nu när vi flyttat in och det är minus ute har den svårt att hålla uppe värmen över 18 grader innetemp. Pannan slår av när den når pannvattentemp på c:a 60 grader. Är det där vi har problemet tro? Jag tror inte de ställt ner brännaren men den går väldigt kort tid. Vad ska pannvattentempen vara? 75-80 grader? MER? Mindre?
Tacksam för tips!!
Tacksam för tips!!
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Mellan 70 och 80 grader är väl rätt lagom, men även vid 60 grader ska du få det varmt i huset om du inte har 20 grader kallt.
Har du automatshunt eller manuell shunt, om du har manuell shunt så kanske den står för lågt, du bör ju ha en termometer som visar tempen på vattnet som går ut till elementen.
Har du automatshunt eller manuell shunt, om du har manuell shunt så kanske den står för lågt, du bör ju ha en termometer som visar tempen på vattnet som går ut till elementen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Gallringsobjekt
- Kontakt:
Jag har själv en effecta 220. När vi installerade pannan låg spannet (till och från) på 70-80 grader. Efter att min sambo ville ha varmare vatten när hon badade altså vi relativt mycket varmvattenuttag höjde vi spannet till 75-85 grader. Vi har automatshunt och ca 21 grader i huset.
60 grader tycker jag verkar i minsta laget.
Vid displayen på panntemperatur finns knappar där man höjer och sänker temperaturen för avstängning.
60 grader tycker jag verkar i minsta laget.
Vid displayen på panntemperatur finns knappar där man höjer och sänker temperaturen för avstängning.
Panna: Effecta 220, Brännare: Ulma 2000, Reglersystem: EVR, Veckoförråd (ca 1000 l)
Hej
Tack för tipsen. Får se om jag kan höja till 75 grader och kanske få en förbättring. Shunten står rätt högt nu. Den är manuell just för tillfället men vi har dragit kabel för en autoshuntreglering så blir det tid för elektrikern så har vi väl den installerad lagom tills vinterns släpper sitt grepp...
Ska se på brännarinställningen om det går stt justera start och stopp temp där på nått bra sätt. Jag har fortfarande respekt för grejjerna då jag inte har helt klart för mig hur allt funkar. Jag har fortfarande inte sotat pannan seriöst ännu utan mest tömt ut aska och gjort rent brännaren. Det är så förjordat ont om plats ovan pannan mot taket men jag har fått tipset att dela magneten från fjädrarna i turbulatorerna men jag bävar då det verkar svårt. Får väl ta mig i hampan och göra något till helgen.
Tack för tipsen. Får se om jag kan höja till 75 grader och kanske få en förbättring. Shunten står rätt högt nu. Den är manuell just för tillfället men vi har dragit kabel för en autoshuntreglering så blir det tid för elektrikern så har vi väl den installerad lagom tills vinterns släpper sitt grepp...
Ska se på brännarinställningen om det går stt justera start och stopp temp där på nått bra sätt. Jag har fortfarande respekt för grejjerna då jag inte har helt klart för mig hur allt funkar. Jag har fortfarande inte sotat pannan seriöst ännu utan mest tömt ut aska och gjort rent brännaren. Det är så förjordat ont om plats ovan pannan mot taket men jag har fått tipset att dela magneten från fjädrarna i turbulatorerna men jag bävar då det verkar svårt. Får väl ta mig i hampan och göra något till helgen.
//Mattias
-
- Lärjunge!
Kan du inte se tempen på utgående radiatorvatten någonstans?
Du borde ju inte behöva öka på pannans värme utan bara shunta upp lite.. Räcker med 45 grader ut så går det nästan att bränna sig på elementen.
Shuntreglering borde du ju förresten kunna installera själv..inte ska det behövas elektriker för det, eller har ni kanske ingen ström tillgänglig i pannrummet..
Du borde ju inte behöva öka på pannans värme utan bara shunta upp lite.. Räcker med 45 grader ut så går det nästan att bränna sig på elementen.
Shuntreglering borde du ju förresten kunna installera själv..inte ska det behövas elektriker för det, eller har ni kanske ingen ström tillgänglig i pannrummet..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
60 grader är på tok för lågt. Vid t.ex. en dusch kommer det att hinna falla betydligt. Det bildas en massa otrevliga bakterier i vattnet som gör att duschen man skulle bli ren av istället blir en direkt hälsofara.
Dessutom finns det stor risk för rost i din panna p.g.a. kondensering.
Mitt tips - höj till minst 70, gärna till 80.
Dessutom finns det stor risk för rost i din panna p.g.a. kondensering.
Mitt tips - höj till minst 70, gärna till 80.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Jag höjde till 70 grader igår. Tror det blev lite bättre. Ska höja till 75-80 ikväll tror jag. Spelar det nån roll för förbrukningen? Drar det mer med högre temp totalt sett, pannan går ju längre per gång men inte så ofta?
Autoshunten har vi väntat med då vi renoverat hela bottenvåningen och väntar därmed in vissa moment. Det är ju en lågströmskabel till sensorn för autoshunten som jag förstått men när elisen ändå står det kan han få göra det. Jag har svårt att få tiden att räcka till allt ändå.
All el görs om i huset då huset är väldigt gammalt. Gammal Kulo blir lite läskig med åren så vi byter allt. Därmed har vi bytt till ny central mm i pannrummet. Så el finns ;.)
Autoshunten har vi väntat med då vi renoverat hela bottenvåningen och väntar därmed in vissa moment. Det är ju en lågströmskabel till sensorn för autoshunten som jag förstått men när elisen ändå står det kan han få göra det. Jag har svårt att få tiden att räcka till allt ändå.
All el görs om i huset då huset är väldigt gammalt. Gammal Kulo blir lite läskig med åren så vi byter allt. Därmed har vi bytt till ny central mm i pannrummet. Så el finns ;.)
//Mattias
Jag kör 60°C -> 86°C och har en ganska stor volym i pannan. är den på 60°C just när man börjar duscha kan det bli ganska kyligt innan brännaren "hinner ifatt".
Visst får man en liten minska effektivitet men det är nog minimalt.
Visst får man en liten minska effektivitet men det är nog minimalt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
På din Ecotec kan du, om du vill, enkelt ändra hysteresen också, dvs skillnaden mellan till- och frånslag. Man brukar ju säga att långa gångtider / stor hysteres är att föredra ur förbrukningsynpunkt, men jag är osäker på hur stor skillnad det faktiskt gör vintertid på en Ecotec. Om man har haft en kort stopptid (alltså vid liten hysteres) så tänder ju brännaren väldigt snabbt och lätt på pilotglöden, tändelementet går väl knappt igång ens vad jag förstår.
Totalt sett går det hur som helst mer pellets vid högre genomsnittlig panntemperatur tfa större värmeförlust till skorsten och pannrum.
Totalt sett går det hur som helst mer pellets vid högre genomsnittlig panntemperatur tfa större värmeförlust till skorsten och pannrum.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Jag skulle inte köra med 60 c panntemp för vinningsskull och riskera kondens mm i en sån "goding" till panna som effektan...Inte i min gamla "goding"heller
...Och just för egen del så pannspillvärmen värmer gott i källaren hos mig...Så var rädd om effektan och kör på 75-80 C ...Som sagt det blir dyrare att byta pannan tidigare pga rost
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Det är ju inte så att du badar i otrevligheter bara för att panntempen dippar ner under 60 grader någon gång, legionella bildas inte så snabbt, tar en 2 veckor minst. Värmepumpar kör upp legionella skydd två gånger i månaden över 60 grader, och jag tror inte det varit några många fall i svergie som fått legionella från bad/duschvatten.
Men för pannans skull så mår den bäst av att gå upp i runt 80 grader för mindre kondens på pannväggarna/=mindre rost.
Men för pannans skull så mår den bäst av att gå upp i runt 80 grader för mindre kondens på pannväggarna/=mindre rost.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Helt riktigt så bildas inte farliga mängder legionella på en kvart. men om panntempen sällan är betydligt över 60 så har man definitivt en grogrund i form av tappvatten som kanske inte används så ofta, kanske en andra dusch som bara används ibland, eller kranen i tvättstugan som bara används vid handtvätt o.s.v.
Bara för något år sedan var det ett helt bostadsområde med bl.a. ett äldreboende som drabbades av detta. Ett par gamlingar dog.
Bara för något år sedan var det ett helt bostadsområde med bl.a. ett äldreboende som drabbades av detta. Ett par gamlingar dog.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Hej,
kanske skulle läsa denna tråd, "Vilken är den optimala panntemperaturen?"
kanske skulle läsa denna tråd, "Vilken är den optimala panntemperaturen?"
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Jag ändrade tempen till 75grader och HEJ VAD MYCKET VARMARE det blev. Tidigare orkade den knappt köra innetempen över 18 grader. Igår när jag kollade fick jag sänka shunten för då hade vi 22 grader inne. Vilken skillnad. Jag tror det kommer bli en del meck att justera det här systemet. Hoppas det blir bättre när autoshunten blir inkopplad så man slipper gå och frysa och svettas omvartannat...
//Mattias
Det är just där som en automatiskshunt (shuntstyrning) kommer till sin rätt. Alltid rätt framledningstemperatur till rådande förhållande.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.