Ni EcoFlex-ägare är ni nöjda ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Ni EcoFlex-ägare är ni nöjda ??

Inlägg av vatsug »

Ja, anledningen att jag frågar är att jag går i bytestankar, och vill ha en riktig pelletspanna.
Vad är det bästa med pannan?
Vad är ni mindre nöjda med ?
Vilka svaga punkter finns det , som man måste hålla ett öga på?
Hur ofta måste man sota?
Hur ofta aska ur?
Hur gör ni på sommaren när ni bara behöver v-vatten ,kör ni på underhållsfyr då också eller ?
Ja , det blev lite frågor, men alla åsikter mottages tacksamt såväl positiva som negativa.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Den bara går med minimalt underhåll.
Det ska väl vara driften av doserhjulet och felet med att den inte alltid slår på pelletsbrännaren efter avslag. Jag har själv inte råkat ut för något av dessa. Nya pannor har kanske har dessa saker fixade.
Hur ofta måste man sota?
Jag gör detta vid ca 2 ton.
Hur ofta aska ur?
Jag tömmer lådan vid ca 1 ton.
Hur gör ni på sommaren när ni bara behöver v-vatten ,kör ni på underhållsfyr då också eller ?
Underhållsfyr är det som finns att välja på vad jag kan förstå, ingen valfri hysteres. Jag har provat med el en sommar, pellets blev lite billigare.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har Ctc inte gått ifrån doserhjulet med stiften som på Biomaticen??

Det är lite svagt att man inte kan shifta mellan underhållsfyr o kallstart med eltändning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Andre du har bättre koll... men hade inte ctc problem med att köra på högre effekt.
Jag skulle välja Biomaticen igen....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo dom hade problem med vissa pannor som inte gick justera o av vad jag lyckats få fram skulle det va nått med elektroniken/prog.varan som ställde till det så den inte gav samma matning/fläkt hela tiden, Men det borde dom ju löst nu tycker man men i sommras kunnde dom inte garantera nått iaf till min kompis som hade problem så det blev en Biomatic med spaksotning o askkomprimering o nu är dom ruskigt nöjda..
Tidigare med Ctc´n tömmde dom asklådan 2 ggr/vecka o då va den helt full = rågad o nu kör dom 1 mån då är den halv, Ändå har dom höjt tempen i 500 m2 garaget från tidigare 12° till 16°..
Blir intressant att se årsförbrukningen, Tidigare gjorde dom av med 6 ton/år trots att pannan gick så kasst o den va på året runt för vv o comfort värme på golven i omklädning/fikarum..

En nackdel med ctc tycker jag även dom fyrkantiga tuberna är..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

André menar du att dom fyrkantiga tuberna är jobbiga attt sota? Jag tycker inte så, det blir inte mycket sot där och så är dom så korta. Dom runda är däremot långa och viskan som följer med går tungt.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Man tackar för åsikterna, fortsätt gärna komma med åsikter, ni ecoflexare.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ja skrev:André menar du att dom fyrkantiga tuberna är jobbiga attt sota? Jag tycker inte så, det blir inte mycket sot där och så är dom så korta. Dom runda är däremot långa och viskan som följer med går tungt.
Tänkte närmast på jämfört med spaksotning :wink:
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det går att stänga av underhållsfyren (har för mig att man sätter underhållstiden till "0").

Däremot går det inte att ställa tempskillnaden mellan till- å frånslag av brännaren. Den ligger fast på 6? grader rätta mig om jag kommer ihåg fel. Vi litet värmeyttag går den gärna 2 grader över på eftervärmen så i realiteten blir det 8 graders tempskillnad. CTC tycke det var bra att undvika större tempskillnader i den normala eldningsfasen.

Jag har kört hela sommaren med pellets utan större sotmängder.

Sotar och askar ur 3 gånger om året. Om jag är inne och tittar och det är kallt ute händer det att jag tömmer askan mellan varven. Jag förbrukar ca 3 ton om året.

Den bara går å går
:D
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Är det några förslitningsdetaljer som man måste byta, och isåfall, efter hur lång tid? Läste om slussvingar, efter ca 20 ton? Jag måste ju byta roster varje år,innre brännarrör efter ca 3 år.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
cy_berg
Gallringsobjekt

Re: Ni EcoFlex-ägare är ni nöjda ??

Inlägg av cy_berg »

vatsug skrev: Ja, anledningen att jag frågar är att jag går i bytestankar, och vill ha en riktig pelletspanna.
Vad är ni mindre nöjda med ?
Hur ofta måste man sota?
Hur ofta aska ur?
Ja , det blev lite frågor, men alla åsikter mottages tacksamt såväl positiva som negativa.
Mvh Vatsug

Vi köpte vår EcoFlex för drygt 2 år sedan, och tittade då främst på den pannan, någon panna från Janfire och någon från Värmebaronen. Jag minns inte varför vi sorterade bort Värmebaronen, men Janfire hade i alla fall på den tiden stora problem med matningen till brännaren, där pellets studsade ut och annat. Vi fick dessutom ett bra pris på installationen av EcoFlexen och slog till.

Vi har nu kört pannan i ca. 2 år i full drift, d.v.s. uppvärmning av vår gamla Skånelänga på ca. 190 kvadrat. Rent generellt tycker jag pannan har funkat bra. Vi hade problem med den efter ca. 1 år, när pinnarna på drivhjulet till matningen gick sönder. Detta lagades på garanti och det byttes lite delar. Sedan dess har jag inte haft ett enda abrott på pannan, så efter det bytet av delar är jag väldigt nöjd! CTC har dessutom en förträfflig kundservice och är lätta att få tag på när man behöver det, och det är ett plus i kanten för min del.

Jag sotar alltid pannan när jag askar ur den, även om den kanske är onödigt att sota varje gång. Nu på vintern blir det ca. 2 gånger per månad, och det tar 10-15 minuter minuter, och är väldigt lätt och smidigt gjort. Det är lätt att komma åt att sota, och ask-lådan är stor vilket gör att man sotar/askar ur väldigt sällan på sommaren. Jag kör för övrigt på Pellets året runt, även på sommaren, och använder det för att värmea båda varmvatten och vattnet till vår vattenburna golvvärme.

Vår installatör gjorde aldrig någon rökgasanalys så jag har inte så bra koll på hur bra pannan går jämfört med hur bra den kan gå, så det är väl dags att få det gjort också. Vi gör av med ca. 8 ton pellets per år, d.v.s. i runda slängar 17000 per år.

/Kristian
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

vatsug skrev:Är det några förslitningsdetaljer som man måste byta, och isåfall, efter hur lång tid? Läste om slussvingar, efter ca 20 ton? Jag måste ju byta roster varje år,innre brännarrör efter ca 3 år.
Mvh Vatsug
Om brännaren/pannan har fått bytt stiften mot kedjedrift så är det bara slussvingarna som ska behöva bytas, Jag hade upp min brännare nu efter 4 år o då böjde jag bara till slussvingarna samt vände på dom..
Jag hade nya som jag jämförde mot o det syntes ingen skillnad mellan nya/gamla..
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hmm, låter som en bra panna, tycker jag.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skriv svar