Hur många turbolatorer kan man köra med?
Hur många turbolatorer kan man köra med?
Hej! Jag har en CTC 1100 ekonomi, jag undrar om det är någon som kör med alla turbolatorerna i full längd i pannan? Jag har just nu inget insatsrör i skorstenen men funderar på att sätta i ett p.g.a. kondens i skorstenstoppen. Jag ligger på 175 graders rökgastemp nysotat nu och skulle nog behöva höja tempen ytterligare för att bli av med kondensen längst upp i skorstenen (översta tre stenraderna lite fuktiga). Det känns fel att kapa fler för att få upp tempen när man kan sätta i ett rör och förbättra verkningsgraden i stället. Hur många hela turbolatorer tror ni man kan ha i utan att det blir för lågt undertryck?
PX-21 brännare, CTC 1100 40kW, 500l acc tank, Tigex 25 dragregulator
-
- Ungskog
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 13 nov, 2008 16:42
- Ort: Järfälla
Jag kör 9 av 9, okapade. Rökgas 150-160 grader beroende på effekt o sotning. Har mätt uppe i skorsten och det va ok temp vad gäller kondens. Jag har ett nyinstallerat välisolerat insatsrör och endast 6m. Men jag tror inte jag kan köra med mer effekt än ca 14-15kw för då blir det för varmt bakåt. Nu kör jag ungefär 12kw vilket räcker väl för våra behov.
CTC1100 Pellx 2008, 6m skorsten insatsrör.
150 kvm 2-plan.
150 kvm 2-plan.
Jag har för låg temperatur i skorstenen nu, jag kommer upp i 65 grader en halvmeter ner i skorstenen om jag har ungefär 230 grader efter pannan som det är nu. Jag ska mäta upp arean, jag har ungefär 6m skorsten jag med men jag tappar många grader på vägen upp tack vare att jag inte har något isolerat rör i pipan. Kan jag få bort kondensen utan att behöva sätta i något rör är det ju bra. Kondensen försvinner ganska snabbt efter att pannan har stannat verkar det som men det är väl inte bra att det bildas kondens under drift?
PX-21 brännare, CTC 1100 40kW, 500l acc tank, Tigex 25 dragregulator