Drag som kyler vid stillestånd.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
J:son
Fröträd

Drag som kyler vid stillestånd.

Inlägg av J:son »

Hej.
Jag har en JanFire flex. I och för sig lite äldre, men -a i alla fall.
Min fundering gäller att jag ser att vissa brännare har självstängande spjäll vid stillestånd. Funderar över om det finns till flex:en. Om inte, är det ett faktum som gör att det går åt mer pellets, eftersom pannan kyls vid stillestånd av draget?
Kommer en dragbegränsare att helt ta bort denna kylning vid stillestånd?
Måste det finnas "större?" drag när man kör på 3:an och underhållsfyr??
Vad jag förstår kan man inte ta bort draget helt?
Vid underhållsfyr kan väl inte förbränningen vara särskilt bra heller?
Vad blir det för förluster och går det att göra något åt detta?

Ni som har erfarenhet, vill Ni berätta/fundera lite runt dessa frågor.
Jag vore tacksam efterssom det har snurrat tankar om detta i mitt huvud,
senaste tiden.
Vänligen :wink:
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
mikaelbe
Gallringsobjekt

Inlägg av mikaelbe »

Jag har en Janfire NH och har gått i samma funderingar som du. Jag tror att pelletsbrännare generellt håller tätt då de inte är igång. De skall ju med hjälp av fläkt själv försöka hålla ett konstant drag. Se till att det är helt tätt i alla luckor i och kring brännaren. Dock kan en dragbegänsare hjälpa till med att just hålla ett konstant drag, den kompenserar för väder och vind så att det blir rätt drag. Tror inte dragbegränsaren har någon effekt på stilleståndsförlusterna. Det kommer alltid att bli förluster vid stillestånd även då det inte drar genom pannan, beror nog på vilken panna man har. Pannan skall ju lätt ta upp värme från brännaren och då kan det lika gärna lätt försvinna värme vid stillestånd. Även om det inte är nåt drag som kyler, blir det strålningsvärme ändå.

När du eldar med pellets skall du ha ett drag på 10-12 Pa har jag för mig. Om du sätter in en dragbegränsare kan man på ett enkelt sätt ställa in draget utan instrument genom att vrida på en balansvikt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsaren är, precis som mikaelbe skriver, en topp-begränsare och "ska" vara stängt vid ingen eld.

Jag har dock inte sett några pelletsbrännare med stängande spjäll, dels för att det faktisk är farligt och dels för att det är extra mekanik som ställer till problem.

Farligt då det är fastbränsle som eldas med, i worst case kan det ligga material kvar som kan pyra och bilda gengaser som kan explodera.

Och visst, man kan nog spara lite, jag har sett tal på 300W/h som dragförlust men just nu kör min panna med 5kW i snitt och de 300W/h gäller ju bara när brännaren inte kör vilket jag anser att jag har råd med, iaf. mycket bättre än att ha orsakat en pannsprängning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar