sänkning av rökgastemp
sänkning av rökgastemp
Hej
Jag mätte min rökgastemp igår genom att sticka in en stektermometer genom dragluckan, inte helt rätt men för att få en uppfattning. Efter att jag precis sotat fick jag en temp på ca 200 grader. Kanske lite högt? Den rätta temperaturen är ju troligtvis högre då jag mätte med dragluckan öppen.
Klättrade upp på taket och mätte ner i skorstenen. Fick cirka 95 grader en 40-50 cm ner.
Provade att proppa in 2 veckade plåtar till i turbolatorerna. Dvs jag har veckade plåtar i 4 av 8 turbolatorer samt 2 skruvade plåtar (lite grövre, ca 5 mm).
Sen fick jag en rökgastemp på 195 grader när jag mätte i dragbegränsaren. Lite bättre tror jag, eller?
Kollade att fallröret inte blev för varmt. Dvs jag kunde hålla handen på det under hela eldningsförloppet. Den blev varm men inte mer än uppskattningsvis 40-50 grader. Före jag stoppat in fler veckade plåtar var den helt kall.
En fråga nu är: behöver jag ändra matningen av pellets eller jag kan låta den inställningen vara som den är?
Är resultatet att jag utvunnit de extra graderna jag sänkt rökgastempen till min acctank istället?
(Klättrade inte upp på taket igen och mätte, får göra det lite senare, det blev ju helt mörkt under tiden)
Är där något annat jag ska tänka på?
mvh Dempan
Jag mätte min rökgastemp igår genom att sticka in en stektermometer genom dragluckan, inte helt rätt men för att få en uppfattning. Efter att jag precis sotat fick jag en temp på ca 200 grader. Kanske lite högt? Den rätta temperaturen är ju troligtvis högre då jag mätte med dragluckan öppen.
Klättrade upp på taket och mätte ner i skorstenen. Fick cirka 95 grader en 40-50 cm ner.
Provade att proppa in 2 veckade plåtar till i turbolatorerna. Dvs jag har veckade plåtar i 4 av 8 turbolatorer samt 2 skruvade plåtar (lite grövre, ca 5 mm).
Sen fick jag en rökgastemp på 195 grader när jag mätte i dragbegränsaren. Lite bättre tror jag, eller?
Kollade att fallröret inte blev för varmt. Dvs jag kunde hålla handen på det under hela eldningsförloppet. Den blev varm men inte mer än uppskattningsvis 40-50 grader. Före jag stoppat in fler veckade plåtar var den helt kall.
En fråga nu är: behöver jag ändra matningen av pellets eller jag kan låta den inställningen vara som den är?
Är resultatet att jag utvunnit de extra graderna jag sänkt rökgastempen till min acctank istället?
(Klättrade inte upp på taket igen och mätte, får göra det lite senare, det blev ju helt mörkt under tiden)
Är där något annat jag ska tänka på?
mvh Dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Genom att motståndet i pannan ökat och fallröret blir varmare så borde nog fläkten ökas eller draget ökas genom omställning av dragbegränsaren.
Ökar man draget blir fallröret kallare, ökar man fläkten så blir fallröret varmare.
Så länge det inte blir svart rök så är inställningarna inte helt fel.
Ökar man draget blir fallröret kallare, ökar man fläkten så blir fallröret varmare.
Så länge det inte blir svart rök så är inställningarna inte helt fel.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ställa om dragbegränsaren: innebär det att jag ska öka motståndet för att öka draget genom pannan?
Får kolla färg på röken ngn gång när man är hemma o det är ljust...
Får kolla färg på röken ngn gång när man är hemma o det är ljust...
Ökar man på fläkten och det finns ett motstånd i pannan kommer man till en gräns där fläkten börjar trycka ut gas genom fallröret därför att motståndet där är mindre. Då är man farligt ute och riskerar bakbrand.
Blir fallröret nu 45-50 grader så har du nått gränsen för vad som är lämpligt.
Ökar man draget så minskar mottrycket i pannan sett från fläktens sida.
Jag kan inte gå under 16 Pa på dragbegränsaren men det finns många som kör med lägre drag.
Blir fallröret nu 45-50 grader så har du nått gränsen för vad som är lämpligt.
Ökar man draget så minskar mottrycket i pannan sett från fläktens sida.
Jag kan inte gå under 16 Pa på dragbegränsaren men det finns många som kör med lägre drag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!
Du ska mäta tempen innan dragbegränsaren inte i den..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hej!
Jag kan inte din panna men de veckade plåtarna och skruvade plåtarna som du har i rökgångarna, är dom orginal? Finns det inga skruvade turbolatorer som det sitter i en CTC 1100 (spiraler svetsade på ett stålrör). Turbolatorernas uppgift är ju framför allt att ge rökgaserna en längre väg innan dom lämnar pannan. Det är bra att ha turbolatorer i alla rökgångar men att anpassa längden på dom i stället om nu pannan är gjord för turbolatorer. Gör man egna turbolatorer så är det ju bra om dom är så lika orginalet som möjligt så att dom ger rökgaserna en längre väg genom rökgången i stället för att bara öka mottrycket. Jag saknade en turbolator till min panna när jag installerade den, rökgas då 200gr kapade då en och delade upp den så att jag fick två halva fick då ca 160gr rökgastemp.
Vilken effekt går brännaren på? Du kan ju alltid börja med att se till så att du inte kör på högre effekt än du behöver så får du ju lägre rökgastemp.
Jag kan inte din panna men de veckade plåtarna och skruvade plåtarna som du har i rökgångarna, är dom orginal? Finns det inga skruvade turbolatorer som det sitter i en CTC 1100 (spiraler svetsade på ett stålrör). Turbolatorernas uppgift är ju framför allt att ge rökgaserna en längre väg innan dom lämnar pannan. Det är bra att ha turbolatorer i alla rökgångar men att anpassa längden på dom i stället om nu pannan är gjord för turbolatorer. Gör man egna turbolatorer så är det ju bra om dom är så lika orginalet som möjligt så att dom ger rökgaserna en längre väg genom rökgången i stället för att bara öka mottrycket. Jag saknade en turbolator till min panna när jag installerade den, rökgas då 200gr kapade då en och delade upp den så att jag fick två halva fick då ca 160gr rökgastemp.
Vilken effekt går brännaren på? Du kan ju alltid börja med att se till så att du inte kör på högre effekt än du behöver så får du ju lägre rökgastemp.
PX-21 brännare, CTC 1100 40kW, 500l acc tank, Tigex 25 dragregulator
Jag har koll på att jag borde mäta rökgastempen innan begränsaren...men det finns ju liksom inte riktigt plats för det. Har funderingar på att göra hål i sotluckan för att kunna hålla dragberänsaren stängd under mätning. Luckan sitter rakt ovanför dragbegränsaren. Avstånd mellan dragbegränsaren o pannan är väl en sisådär 10 cm. Men den delen är inget vanligt oisolerat rör, så jag har inte vågat mig på att borra i det.
Visst ska man mäta rökgastemperaturen innan dragbegränsaren, det är ju endast då man får en exakt temperatur som man kan jämföra med andra. Man kan ju ändå konstatera att du ligger onödigt högt för temperaturen är ju knappast högre efter dragluckan. Du har ju 25-30 grader mer än du behöver i skorstenen och det är ju i toppen av skorstenen. Det är ju egentligen där man bör mäta för att se om det finns utrymme för en sänkning. Du har ju en ganska ny panna och den borde väl inte vara svår att få ner rökgastempen på eller?
De skruvade plåtarna är troligtvis inte orginal.
Hur tar jag reda på vilken effekt pannan går på?
Hur justerar jag eventuellt effekten?
Om det är lätt att justera ner rökgastemperaturen, har jag ingen aning om. Har bara försökt att sätta in fler plåtar. Fick som sagt ner tempen lite, har inte mätt i toppen på skorstenen än.
Tänkte avvakta och se hur förbrukningen påverkas denna vecka. Det har ju förvisso varit lite extra kallt men i gengäld har ju solen laddat in lite kWh så det kanske kan kompensera att det varit lite kallare.
Hur tar jag reda på vilken effekt pannan går på?
Hur justerar jag eventuellt effekten?
Om det är lätt att justera ner rökgastemperaturen, har jag ingen aning om. Har bara försökt att sätta in fler plåtar. Fick som sagt ner tempen lite, har inte mätt i toppen på skorstenen än.
Tänkte avvakta och se hur förbrukningen påverkas denna vecka. Det har ju förvisso varit lite extra kallt men i gengäld har ju solen laddat in lite kWh så det kanske kan kompensera att det varit lite kallare.
Dempan! Det går inte att göra ungefär så här? Ingen fara att borra ett pyttehål...Dempan skrev: Avstånd mellan dragbegränsaren o pannan är väl en sisådär 10 cm. Men den delen är inget vanligt oisolerat rör, så jag har inte vågat mig på att borra i det.

http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vill du veta vilken effekt brännaren går på så får du vänta tills brännaren gått in i driftsfas och sedan koppla bort matarslangen från brännaren sedan låter du den mata pelletsen i en påse i 6 minuter, börja tidtagningen i början på en matning. Du får handmata brännaren med pellets så den håller sig vid liv. Efter det så väger du pelletsen och multiplicerar med tio för att få veta hur mycket den matar på en timme sen multiplicerar det du fått fram med 4.8(kW) t.ex 2.5 kg x 4.8 =12kW. Vill du sänka effekten så får du minska matningen och fläkten, det gör du på potentiometrarna på brännaren(PWR och FAN HI). Det bör man ju inte göra om man inte är duktig på att se om blandningen blir rätt (på lågan). Bäst blir det ju om man har ett rökgasinstrument. Går din brännare in i lågeffekt efter ett tag? Den brukar vara byglad så att den bara går på högeffekt?
Din panna är ju så ny så du borde ju ha alla turbolatorer(skruvade plåtar) till den hemma eller vart har dom tagit vägen? Det finns väl sådana till den orginal eller??
Jag tycker du ska försöka mäta innan dragbegränsaren också så du vet var du har för rökgastemp.
Din panna är ju så ny så du borde ju ha alla turbolatorer(skruvade plåtar) till den hemma eller vart har dom tagit vägen? Det finns väl sådana till den orginal eller??
Jag tycker du ska försöka mäta innan dragbegränsaren också så du vet var du har för rökgastemp.
Det sa bang! bara sisådär o så blev det lite rökigt i pannrummet.
Tänkte ska nog plocka bort de där turbolatorerna iallafall. Sänkte ju förbrukningen men frugan blev lite nervös, ja jag med om jag nu måste erkänna.
Ska mäta upp effekten ikväll om jag hinner.
Min brännaren går aldrig över i lågeffektläge.
Min dragbegränsare är 95% av tiden helt stängd oavsett om jag minskar motståndet. Öppnar bara när det blåser som f-n. O normalt i malmö blåser det ganska mkt.
Jag har alla turbolatorer hemma orginal + några till.
Någon som vet vem man ska kontakta för att få brännaren mätt med rökgasinstrument och injusterad, i malmö regionen?
Ronald: Kanske jag kan det. Min dragbegränsare sitter på ett runt rör av gjutjärn som jag inte har några invändningar att borra i. Mellan pannan och detta runda rör sitter ett 4-kantigt rör. Vet inte om man kommer in till isolering där eller om det är gjutjärn hela vägen. Därför har jag inte vågat att borra lös där. Vet inte riktigt var jag ska ta reda på det heller. Någon som har en biosolpanna som har kunskap om detta?
mvh Dempan
Tänkte ska nog plocka bort de där turbolatorerna iallafall. Sänkte ju förbrukningen men frugan blev lite nervös, ja jag med om jag nu måste erkänna.
Ska mäta upp effekten ikväll om jag hinner.
Min brännaren går aldrig över i lågeffektläge.
Min dragbegränsare är 95% av tiden helt stängd oavsett om jag minskar motståndet. Öppnar bara när det blåser som f-n. O normalt i malmö blåser det ganska mkt.
Jag har alla turbolatorer hemma orginal + några till.
Någon som vet vem man ska kontakta för att få brännaren mätt med rökgasinstrument och injusterad, i malmö regionen?
Ronald: Kanske jag kan det. Min dragbegränsare sitter på ett runt rör av gjutjärn som jag inte har några invändningar att borra i. Mellan pannan och detta runda rör sitter ett 4-kantigt rör. Vet inte om man kommer in till isolering där eller om det är gjutjärn hela vägen. Därför har jag inte vågat att borra lös där. Vet inte riktigt var jag ska ta reda på det heller. Någon som har en biosolpanna som har kunskap om detta?
mvh Dempan