Hejsan,
Vad är en bra färg på pelletsaskan när förbränningen är optimal?
Vad gör jag om askan är brun? Eller grå?
Jag förväntar mig att ljusgrå är det bästa, men på sistone har den bara varit mörkbrun. Ska pröva dra ner fläkten lite; kan det va något?
Tack på förhand,
/Michael
Färg på askan, mer eller mindre syre?
Färg på askan, mer eller mindre syre?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Är askan mörkbrun borde du skjuta på med mer luft. Den ska normalt vara lite gråbrun sådär, är den väldigt ljus har man snarast bränsleunderskott.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Troligt är att den bruna färgen kommer ifrån tjärsubstans i askan.
Och då beror det på oförbränt, och då är min teori att pelletsbrännaren matas med mer pellets än den klarar av att förbränna / eller inte får upp rätt förgasnings temperatur som för ved bränsle är runt 850°C
Prova med att minska pelletsmatningen och kontrollera färgändringen på askan som skall vara ljusgrå till färgen.
Mvh
Ruben
Och då beror det på oförbränt, och då är min teori att pelletsbrännaren matas med mer pellets än den klarar av att förbränna / eller inte får upp rätt förgasnings temperatur som för ved bränsle är runt 850°C
Prova med att minska pelletsmatningen och kontrollera färgändringen på askan som skall vara ljusgrå till färgen.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Hej alla
Själv har jag en fundering angående inställning av Olje eller pellets brännare efter en proffesionell rökgasmätare så man vet exakt vilka
värden som rökgaserna skall eller innehåller vid intrimmningen!!!
Som referens i ämnet EPD (E)konomisk (P)ann (D)rift på 70 talet
så ställdes offtast oljebrännaren in till optimala rökgasvärden utan
att ta hänsyn till väder o vind ute som också påverkar inställningen!
Tips till alla som intrimmar förbränningen varesig det gäller ved, olja eller pellets efter rökgas instrument!!!
Själv brukar jag göra inställningen så att förbränningen går med ett litet luftöverskott för att erhålla så lite restprodukter av sot /tjära som möjligt under en längre tids eldning detta för att hålla så bra värden även när vädret ändrar sig ute.
Som förlängning till detta gäller en bra dragbegränsare som håller draget så nära det önskade draget under alla typer av väder ändringar ute.
Om det är (klarblå himmel) Högtryck , ger offtast ökat drag !
eller om det är ( mulet ) Lågtryck, ger offtast minskat drag !
Temperaturen ute och rökgastemeraturen ( sklillnaden är motorn i draget! )
Det jag vill påpeka är att detta påverkar hur rökgasernas mätvärden skall tolkas för optimerad trimmning även efter intrimmningen som är bra di inställningen görs! men vädret ändrar sig ute samma gäller temperaturen.
Mvh
Ruben
Själv har jag en fundering angående inställning av Olje eller pellets brännare efter en proffesionell rökgasmätare så man vet exakt vilka
värden som rökgaserna skall eller innehåller vid intrimmningen!!!
Som referens i ämnet EPD (E)konomisk (P)ann (D)rift på 70 talet
så ställdes offtast oljebrännaren in till optimala rökgasvärden utan
att ta hänsyn till väder o vind ute som också påverkar inställningen!
Tips till alla som intrimmar förbränningen varesig det gäller ved, olja eller pellets efter rökgas instrument!!!
Själv brukar jag göra inställningen så att förbränningen går med ett litet luftöverskott för att erhålla så lite restprodukter av sot /tjära som möjligt under en längre tids eldning detta för att hålla så bra värden även när vädret ändrar sig ute.
Som förlängning till detta gäller en bra dragbegränsare som håller draget så nära det önskade draget under alla typer av väder ändringar ute.
Om det är (klarblå himmel) Högtryck , ger offtast ökat drag !
eller om det är ( mulet ) Lågtryck, ger offtast minskat drag !
Temperaturen ute och rökgastemeraturen ( sklillnaden är motorn i draget! )
Det jag vill påpeka är att detta påverkar hur rökgasernas mätvärden skall tolkas för optimerad trimmning även efter intrimmningen som är bra di inställningen görs! men vädret ändrar sig ute samma gäller temperaturen.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning