För varmt i fallröret , PX21
För varmt i fallröret , PX21
Hjälp!Energiprofeter och andra förstå sej påare!
Jag är rätt ny på detta, har dock pulat ihop två pellets bygge själv.
Det ena går som en klocka o det andra illa som fan...
Ja får baktändning i fallröret,pelletsslangen smälter, värmeskyddet löser ut.. och det lustiga är att PX21 gått som en klocka hela våren /senhösten.. men när kylan kom skeet det sej nånstanns... Snälla!
Finns det någon som har en idé vad som hänt??
Vänligen Crisse
Jag är rätt ny på detta, har dock pulat ihop två pellets bygge själv.
Det ena går som en klocka o det andra illa som fan...
Ja får baktändning i fallröret,pelletsslangen smälter, värmeskyddet löser ut.. och det lustiga är att PX21 gått som en klocka hela våren /senhösten.. men när kylan kom skeet det sej nånstanns... Snälla!
Finns det någon som har en idé vad som hänt??
Vänligen Crisse
CTC 1100 -96 PX21-03 Tigex25 motdraglucka.
Nånting med draget är ju ganska nära.gissning..Kollat sotluckor och Inte stängt nåt spjäll..? Tilluften i pannrummet tillräckligt?
Hur är det med sotningen av skorstenen?
Sen är ju en sak säker håller med PX-21 går annars som klockan
Mvh
Hur är det med sotningen av skorstenen?
Sen är ju en sak säker håller med PX-21 går annars som klockan

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Som ronald skriver,så kolla dessa delar.Hur ser lågan ut i färg?Har du bytt pellets nyligen,så du kanske måste justera brännaren efter nya förutsättningar?Du måste kanske öka fläkten eller skruva ner matningen.Vilken rökgastemp har du?
Jag har ca 200 grader i rökgastemp,men mitt fallrör är alldeles kallt,likaså själva plåten/ramen som huven är fäst på.Du måste få fart på brännaren så att lågan blåser in ordentligt i pannan.Du kan ju inte ha denna farliga eld som går baklänges,med risk och osäkerhet för din del
Kolla lite av de här tipsen och återkom gärna med hur det går 
Jag har ca 200 grader i rökgastemp,men mitt fallrör är alldeles kallt,likaså själva plåten/ramen som huven är fäst på.Du måste få fart på brännaren så att lågan blåser in ordentligt i pannan.Du kan ju inte ha denna farliga eld som går baklänges,med risk och osäkerhet för din del

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ja bugar för svar!
Sotaren kommer på måndag, hoppas han inte har något dåligt att komma med...
Chipa bilar kan jag... typ samma med "klockan"?? bättre drag från botten eller? Man skulle nog önska lite mer fläkt-drag i bland.
Kollade lågan, tyckte ja fick till de.. me det "sotade" mycke, måste ju plocka ur brännaren ur pannan för att se, eller hur gör ni?
jag har inte bytt pelletsfabrikat. alltid kört på Neova, funkar kanon i andra huset med VB Bio...
Ja återkommer på måndag, tack så länge!!
Sotaren kommer på måndag, hoppas han inte har något dåligt att komma med...
Chipa bilar kan jag... typ samma med "klockan"?? bättre drag från botten eller? Man skulle nog önska lite mer fläkt-drag i bland.
Kollade lågan, tyckte ja fick till de.. me det "sotade" mycke, måste ju plocka ur brännaren ur pannan för att se, eller hur gör ni?
jag har inte bytt pelletsfabrikat. alltid kört på Neova, funkar kanon i andra huset med VB Bio...
Ja återkommer på måndag, tack så länge!!

Säker på att pannan är rätt sotad överallt? Jag hade själv en lucka jag inte kände till förrän sotaren visade mig..... var på håret med överhettning smält slang osv. Draget i mitt system är toppen nu med kallt väder, det var betydligt sämre i början på hösten.
/NRG
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Jag kan inte din panna alls. På min panna sitter en lucka längst ner på framsidan som man inte ser om man inte lägger sig ner på golvet och kikar. När något ton pellets blivit brännt utan rengörning hade jag en del bekymmer
. Fallröret var varmt nog för enklare matlagning och överhettningsskyddet började lösa ganska ofta.
Blev det bättre efter sotarens besök?
/NRG

Blev det bättre efter sotarens besök?
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Du har nog ingen sån lucka crisse.
Ser att brännaren sitter på en ctc 1100. Om pannan är sotad överallt har du helt klart för stort motstånd i pannan med den effekt brännaren har.
I pannan finns det turbulatorer i tuberna. Sitter alla i och ingen är avsågad så får man köra med låg effekt på brännaren.
Eller då prova att ta ut några turbulatorer.
Ser att brännaren sitter på en ctc 1100. Om pannan är sotad överallt har du helt klart för stort motstånd i pannan med den effekt brännaren har.
I pannan finns det turbulatorer i tuberna. Sitter alla i och ingen är avsågad så får man köra med låg effekt på brännaren.
Eller då prova att ta ut några turbulatorer.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Hej!
Det är viktigt att sota rökgångarna och göra rent turbolatorerna ofta, själv gör jag det varje vecka. Det är väldigt viktigt att suga ur pannan i bakkant bakom turbolatorerna(där rökröret ansluts på pannan) annars lägger det sig en massa sot där som till slut gör att draget blir för dåligt och fallröret på brännaren för varmt.
Det är viktigt att sota rökgångarna och göra rent turbolatorerna ofta, själv gör jag det varje vecka. Det är väldigt viktigt att suga ur pannan i bakkant bakom turbolatorerna(där rökröret ansluts på pannan) annars lägger det sig en massa sot där som till slut gör att draget blir för dåligt och fallröret på brännaren för varmt.
PX-21 brännare, CTC 1100 40kW, 500l acc tank, Tigex 25 dragregulator
Nu så!
Hej gott folk!
Tackar för ert intresse av mitt problem!
Ja gjorde en massa insatser... tyvärr kan jag inte säga vad det va som gjorde att problemet löstes... antar att "alla" smånna bäckar blev ett jätte flöde!
Tigex 25 monterad.
Sotaren va här, hörde inget så det kan ju inte varit några större fel!?
Såg över alla luckor och in/utgångar, tätade där det såg klent ut.
Efter detta kan ja hålla handen på röret!!
Dock något som är konstigt: Har fått en vad ja kan se kraftig ökad pellets åtgång... dax att justera?
Ska man byta processor ? "chippa"?
Vänligen
Crisse
Tackar för ert intresse av mitt problem!
Ja gjorde en massa insatser... tyvärr kan jag inte säga vad det va som gjorde att problemet löstes... antar att "alla" smånna bäckar blev ett jätte flöde!
Tigex 25 monterad.
Sotaren va här, hörde inget så det kan ju inte varit några större fel!?
Såg över alla luckor och in/utgångar, tätade där det såg klent ut.
Efter detta kan ja hålla handen på röret!!

Dock något som är konstigt: Har fått en vad ja kan se kraftig ökad pellets åtgång... dax att justera?
Ska man byta processor ? "chippa"?
Vänligen
Crisse
Ja,antingen så har det varit kallare än tidigare och därmed större åtgång,eller också bör du kolla på lågan hur den ser ut och därefter justera så den går fint.Chippet gör inte så att det går åt mindre pellets,utan gör att brännaren går annorlunda i gången med t.ex större hysteres eller längre/mjukare gång på fläkten.
Kolla rökgastemperatur och låga.
Här kan du läsa om processor.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Kolla rökgastemperatur och låga.
Här kan du läsa om processor.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Pelletseldare sen -00