Vad kommer det sig egentligen att det rasslar ganska ordentligt i cirkpumpen på framledningen, speciellt vid (plötsliga) temperaturökningar genom shunten?
Känns inte så troligt att det är luft varenda gång..det stannar upp inom en minut, rasslet alltså inte pumpen. Det är en modell äldre 3fas pump det rör sig om. Vad är det när en cirkpump kaviterar?
Jag vet att den borde bytas ut för sin effektivitet, men det är inget prioriterat just nu
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Kavitation är när en del av vätskan blir gas (exempelvis genom att vätskan lokalt kan "koka", trycket sjunker), då bildas bubblor i vätskan som exempelvis gärna uppstår på ytan på propeller/impeller blad, när dessa bubblor sedan imploderar (lägre tryck) eller exploderar (högre tryck) så uppstår ljud och det kan dessutom skada ytan under bubblan, speciellt när bubblorna imploderar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Puttar den här lite, för jag udnrar ju presic som Mate om man behöver göra något åt det eller kan man köra på utan att vara orolig?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt