En PDF från NWT
Detta betyder alltså att Bosch har godkänd senaste versionen av NH-brännaren till försäljning i USA. Och med senaste versionen menar jag att det på styrkortet numera finns ett extra relä som kan bryta all utgående 230Vac om det uppstår ett fel.
Detta relä är för dubbel säkerhet, något som Bosch ville ha pga. amerikanernas vana att stämma folk och fä på löjliga summor.
De test som Bosch har utförd består i övrigt av alla tänkbara och otänkbara sätt att få en rökgasexplosion att ske och då de ju har godkänd brännaren betyder det att de inte har "lyckats".
Nå, helt dött är marknaden inte...
Nå, helt dött är marknaden inte...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Var länge sedan man hörde något om nya roliga funktioner i kommande mjukvara, och de uppgraderingsmöjligheter det ryktats om verkar lagda på is, eller? Jag tycker iaf fortfarande det skulle vara trevligt att kunna koppla termostat direkt till brännaren och ha ett läge som automagiskt reglerar effekten efter aktuell förbrukning av varmvatten, så man slipper manuellt ställa om mellan 9kW och 12kW för att t.ex. få tillräckligt med varmvatten till ett bad... Så här års behövs iofs 12kW nästan jämt för att inte panntempen ska störtdyka om man tar en dusch eller så...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
KOLLA HÄR
Lite ner på sidan står det om Janfire NH Mody...
Och till dom som undrar: det är en "vanlig" NH med lite extra kontaktdon framdragit. Såklart är mjukvaran anpassat till detta så dom med äldre mjukvaror måste ha en uppgradering om man vill bygga om brännaren.
Jag tror inte att det finns ett ombyggningskit än och jag vet inte heller OM det kommer att finnas men till dom som kommer att svära över att deras gamla dosa inte pallar: lugn! Alla boxar i NH kan detta med den rätta mjukvara och den rätta sensor ansluten.
Och det är inte många återförsäljare som vet om det heller, information håller på att framtas, det har alltså precis börjat...
Men lite information kan jag ge om funktionen iaf:
* En PT100 panntemperatursensor ska kopplas till brännaren.
* Denna PT100 ger en termostatfunktion där start och stopp-värdet ställa via panelen eller rättare: installatören ställer skillnaden, användaren kan justera "mitten" upp och ner, "mitten" kallas "måltemperatur".
* Man kan slå på en PID-styrning som försöker nå "måltemperaturen" vid att reglera utvecklat effekt, effekten styrs i steg om 10W!!!
* Installatören kan ställa minimum och maximum effekt, om minimum effekt "blir för mycket" kommer panntemperaturen att stiga och så småningom nå "av-temperaturen" vilket får brännaren att stänga av som vanligt.
* När pannan sedan når "på-temperaturen" slår brännaren på igen som vanligt, kör en start och modulerar effekten för att nå måltemperaturen.
* Underhållseldning är numera automatisk beroende på tiden mellan stopp och nästa start.
Den programmerbara termostat jag har använd mig av sedan ett bra tag är i själva verket brännaren med en PT100-sensor och i helgen var det ju kallt nog att köra modulerat drift, brännaren körde då kontinuerligt ca: 20 timmar mellan varje askskrapning, man ser en effekttopp när vi duschar osv.
Så det finns på marknaden men är mycket nytt.
Fast jag har ju haft det ett tag
Det fungerar bäst om brännaren kommer över 6kW i snitteffekt, jag ser en liten minskning i pelletsåtgång när förhållanden är optimala, förra året kollade jag och efter de (lite osäkra) siffror jag fick då sparade jag runt 5% pellets per tidsenhet. Huset behövde då runt 9kW för att hålla värmen.
Största vinsten är nog för dom med "liten" volym i pannan: tappar du ur mycket ger brännaren mer "direkt" (std. regleringsintervall 1 minut).
EDIT: och är det så att man "rycker bort" eller kortsluter panngivaren fungerar brännaren precis som vanligt, externa termostaten styr då som alltid. Installatören kan välja om det finns en extern termostat eller inte, väljer man "inte" kommer fel på PT100-sensorn att stoppa brännaren med "sensorfel" om det blir glapp eller kortis.
Lite ner på sidan står det om Janfire NH Mody...
Och till dom som undrar: det är en "vanlig" NH med lite extra kontaktdon framdragit. Såklart är mjukvaran anpassat till detta så dom med äldre mjukvaror måste ha en uppgradering om man vill bygga om brännaren.
Jag tror inte att det finns ett ombyggningskit än och jag vet inte heller OM det kommer att finnas men till dom som kommer att svära över att deras gamla dosa inte pallar: lugn! Alla boxar i NH kan detta med den rätta mjukvara och den rätta sensor ansluten.
Och det är inte många återförsäljare som vet om det heller, information håller på att framtas, det har alltså precis börjat...
Men lite information kan jag ge om funktionen iaf:
* En PT100 panntemperatursensor ska kopplas till brännaren.
* Denna PT100 ger en termostatfunktion där start och stopp-värdet ställa via panelen eller rättare: installatören ställer skillnaden, användaren kan justera "mitten" upp och ner, "mitten" kallas "måltemperatur".
* Man kan slå på en PID-styrning som försöker nå "måltemperaturen" vid att reglera utvecklat effekt, effekten styrs i steg om 10W!!!
* Installatören kan ställa minimum och maximum effekt, om minimum effekt "blir för mycket" kommer panntemperaturen att stiga och så småningom nå "av-temperaturen" vilket får brännaren att stänga av som vanligt.
* När pannan sedan når "på-temperaturen" slår brännaren på igen som vanligt, kör en start och modulerar effekten för att nå måltemperaturen.
* Underhållseldning är numera automatisk beroende på tiden mellan stopp och nästa start.
Den programmerbara termostat jag har använd mig av sedan ett bra tag är i själva verket brännaren med en PT100-sensor och i helgen var det ju kallt nog att köra modulerat drift, brännaren körde då kontinuerligt ca: 20 timmar mellan varje askskrapning, man ser en effekttopp när vi duschar osv.
Så det finns på marknaden men är mycket nytt.
Fast jag har ju haft det ett tag

Det fungerar bäst om brännaren kommer över 6kW i snitteffekt, jag ser en liten minskning i pelletsåtgång när förhållanden är optimala, förra året kollade jag och efter de (lite osäkra) siffror jag fick då sparade jag runt 5% pellets per tidsenhet. Huset behövde då runt 9kW för att hålla värmen.
Största vinsten är nog för dom med "liten" volym i pannan: tappar du ur mycket ger brännaren mer "direkt" (std. regleringsintervall 1 minut).
EDIT: och är det så att man "rycker bort" eller kortsluter panngivaren fungerar brännaren precis som vanligt, externa termostaten styr då som alltid. Installatören kan välja om det finns en extern termostat eller inte, väljer man "inte" kommer fel på PT100-sensorn att stoppa brännaren med "sensorfel" om det blir glapp eller kortis.
Senast redigerad av Icecap den lör 08 nov, 2008 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nice!
Får börja terrorisera närmaste installatör och fråga när ombyggnaden kommer kunna göras och vad det kommer kosta
Får börja terrorisera närmaste installatör och fråga när ombyggnaden kommer kunna göras och vad det kommer kosta

Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Det ska INTE bytas kort, det ska bara uppgraderas mjukvara samt såklart pluggas i en PT100-givare.
Det finns ju "gamla" och "nya" kort med olika kontaktdon men på ALLA versioner finns det möjlighet att plugga i denna PT100, det skiljer bara på vilket kontaktdon man ska använda.
Det finns ju "gamla" och "nya" kort med olika kontaktdon men på ALLA versioner finns det möjlighet att plugga i denna PT100, det skiljer bara på vilket kontaktdon man ska använda.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
En 15-polig VGA-kontakt????
Jag vet att de nyare brännare har utdragna kommunikation samt extra sensorer och då är det där man ska ansluta, Janfire har exakt kännedom om var.
Jag vet att de nyare brännare har utdragna kommunikation samt extra sensorer och då är det där man ska ansluta, Janfire har exakt kännedom om var.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!