Brummande fläkt till Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grebdron
Ungskog

Brummande fläkt till Flex-A

Inlägg av grebdron »

Hej,
Sotade ur brännaren/pannan som vanligt och sen när jag skulle starta igen så brummar fläkten utan att gå igång.
Tändspiralen funkar och tände pelletsen men ingen fläkt. Bara ett 'brummande'.
Läste något om någon startkonding som kunde gå sönder men hur kollar man det.

Hoppas någon med samma problem har ett enkelt svar och en smidig lösning. :?

Naturligtvis händer detta mitt i 'vinterväder'.

//Ted
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Henke2
Späd planta

Re: Brummande fläkt till Flex-A

Inlägg av Henke2 »

det är troligtvis kondningen som har gått det tråkiga är att du måste byta styrkort. har hört nån som har kopplat in en ny kondring parralellt med den trasiga och fått det att funka. men inget jag rekomenderar
Henke2
Späd planta

Inlägg av Henke2 »

ta bort kåpan och snurra fläkten för hand samtidigt som du försker starta den .är det kondningen så brukar fläkten börja snurra om den får hjälp i starten.
grebdron
Ungskog

Inlägg av grebdron »

Skulle testa att hjälpsnurra igång fläkten men märkte då att den redan snurrade sakta samtidigt som den brummar.
Kunde dock ej få den att snurra i 'normal' hastighet.

Dock när jag låtit den vara igång ett tag (tillbakaställt på läge '0') så kom fläkten igång för att sedan gå ner i blinkande 'start' igen. Testade med uppstart i läge '2' och den tände som den skulle och går nu för fullt igen.

Törs man lita på den eller blir det samma sak vid nästa 'avbrott', dvs är detta ett fenomen med en trasig konding??

Måste hela styrboxen bytas om styrkort är paj?
(Har hört att det är svårt med utbytes...)
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
grebdron
Ungskog

Inlägg av grebdron »

Henke2 skrev:det är troligtvis kondningen som har gått det tråkiga är att du måste byta styrkort. har hört nån som har kopplat in en ny kondring parralellt med den trasiga och fått det att funka. men inget jag rekomenderar
Varför måste man byta hela kortet? Räcker det inte med komponenten om man vet vilken dvs?

Har efter rek bytt den sk 'driftkondingen' (MKP X2 1.5 uF) men oförändrat resultat. Jag kan dock få igång brännaren men som tidigare beskrivet med:
  • 1) Uppstart läge 2 eller 3 (=>brummande fläkt på lågvarv)
    2) Tillbaka till '0'-läge
    3) Vänta ca 20 min (tills fläkten speedar upp och sedan stannar)
    4) Uppstart läge 2 eller 3 med fullt normal och fungerande start.
Det tyder ju på ett kondensatorfenomen iom att fläkten kommer igång efter ett tag.
Någon som har en idé på lösning? Sitter det någon kondning vid själva fläktmotorn som kan ha pajat?
Senast redigerad av grebdron den mån 02 mar, 2009 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Henke2
Späd planta

Inlägg av Henke2 »

stoppa in en multimeter i kontakt stycket under chasiet på brännaren och mät vilken spänning du har under uppstartsfasen bör va mellan 90-100volt.
prova att vrida på den nedersta potten den justerar spänningen till fläkten vid uppstart.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

..
Skriv svar