Jag loggar inte men tittar ofta till grejerna.
Dagtid när solen ligger på (inte rakt på rumsgivaren såklart) så trillar tempen ner mot 20-25 grader, för att gå upp mot 40 ifall det är kallt på natten. Har inte sett det diffa riktigt så mycket som dig..men det kanske snarast har med rumsgivarens placering att göra. Hamnar den i lite tvärdrag med mycket öppen ytterdörr så är det klart att den vill skicka ut varmare vatten..
Min framledningsgivare sitter 20-30cm från shunten och 10 från cirkpumpen, har för mig det står 30-50 från shunt i manualen..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Jag får precis samma fenomen med min CBJ. Jag har provat att flytta givaren utan resultat. Mitt streck följer panntempen (60-80 grader) så det är precis som att CBJ:n inte vill parera för den differansen
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Har pratat med termoventiler och han trodde inte att det skulle hjälpa att flytta givaren.
Jag skulle tro att dom framlednings temp ser ut så här.
Men det är svårt att se om man inte loggar
Så här skrev dom
På det område där pendlingen är "jämn", skiljer det ca 4°C mellan max och
min.
Dels har du att framledningstempen påverkas efter rumstempen, t ex ändras rumstempen 0,1°, ändras framledningen ca 2°.
Sen har du även det som står beskrivit i Manualen till CBJ.
"Om skillnaden mellan verklig och önskad framledningstemperatur är större än 5°C, gör motorn stora justeringar ofta.
Är avvikelsen 1–5°C, gör motorn små rörelser med långa pauser mellan. Är avvikelsen mindre än 1°C står motorn helt stilla."
Det kan ju betyda att framledningen ändras ca 2° upp och 2° ner runt det
önskade värdet, därav den tvära vändningen som blir.
Att pendlingen inte ser likadan ut hela tiden beror på många yttre faktorer.
Under just den "jämna" perioden är det troligen ingen rörelse i huset utan
påverkan är minimal.
Jag tror inte pendlingen kommer ändras nämnvärt av att flytta
framledningsgivaren.
Du har ju ett flöde genom röret hela tiden (om inte pumpen stoppas någon
gång givetvis),
så givaren skall normalt sett inte kunna påverkas så mycket av värmeledning
från t ex heta sidan.
Kan det inte bero lite på trögheten i både regulator och givare som gör att du får lite självsvängningar ?
Har du loggar på returledningen oxå ? I fall det är så att du får toppar när det kommer in lite varmare vatten på returen och den inte hinner reglera ner.
Vedeldning i Albin Artic, Laddomat 21, Frekvensstyrd rökgasfläkt styrd av rökgastemp , 4x500Lit ack
Onekligen verkar du ha ett instabilt styrsystem, hur sitter din innegivare i förhållande till dörrar, fönster och element?
Var tar du vattnet till shunten, uttag på tanken eller matarledningen panna->tank?
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Styrs av utegivare.
Justerad (nästan) för att vara så "trög" som möjligt.
Kl 19 och strax efter kl 04 så har laddning av acktanken startat. Nu kör jag pellets men vid vedeldning så är topparna högre (ca. 6-8 °C) men temp toppen varar mindre än en kvart.
Din laddning av tankar verkar ha börjat ca 16:30 (eller har ytterdörren varit öppen så innegivaren kallat på högre temp?)
Termoventiler svarar att "Under just den "jämna" perioden är det troligen ingen rörelse i huset utan
påverkan är minimal"
Men tiden på dygnet då de jämna perioderna infaller är ju när det troligast är aktivitet i huset.
Har du kanske en justering för reaktionstiden (små/stora rörelser och pauser) på shunten?
Mina konstiga temperaturer fram till kl 12 beror på lite tester jag gjorde.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)