Nibe city + roslagsbrännare

Skriv svar
bjalex
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 jan, 2009 20:50
Ort: Åmål

Nibe city + roslagsbrännare

Inlägg av bjalex »

Någon som har erfarenhet av denna kombination??? Vill gärna veta allt, både positivt och negativt..
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag har ingen praktisk erfarenhet av kombinationen.

En fördel med den kombinationen är att du slipper riskera att styrkortet i pannan går sönder. Många brännares tändelement drar mera ström än vad styrkortets utgång till oljebrännaren är dimensionerat för.
Roslagsbrännaren tar inte ström från kortets oljebrännaranslutning så därigenom slipper man hela problemet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

har kört med den kombinationen i 4mån.fördelen är enkelheten att justera brännaren det lär man sig efter lite testning.nackdelen är för min del tändelementen som tar slut lite väl ofta men det är gratis element i 4år iallafall.det kan bero på korta hysteresen som jag har på pannan 5gr som inte går att ställa om.jag har brännaren kopplad till pannans termostat nämligen.det skulle jag nog inte välja idag.verkar smidigare med utanpåliggande termostat till brännaren som är ställbar.bra telefonsupport är det iallafall till rb.för många samtal blir det i början. pannan är från97 funkar bra.lite dåligt med utrymme för askan bara. lättsotad 1g veckan. kör bara inte med så hög matning som dom rekomenderar det gjorde jag i början och det blev alldeles för varmt för tändelementet som gick efter 3veckor.fråga gärna om du undrar över nånting.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Men henkeb Roslagsbrännaren rb easy har en egen driftstermostat med ställbar hysteres. Varför använder du inte den.
Får du inte kondens i pannan och i skorstenen när du kör på 5 grader hysteres. Det hinner knappast bli stabil förbränning innan brännaren stänger av igen. Måste också bli stor pelletsförbrukning med så kort hysteres.

Om styrkortet på Nibe City inte klarar av att driva tändelement så finns det väl all anledning att snabbt koppla bort brännaren från oljebrännarmatningen. Finns det nya styrkort att köpa till Nibe så är dom säkert dyra!
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

henkeb skrev:.nackdelen är för min del tändelementen som tar slut lite väl ofta men det är gratis element i 4år iallafall.
Enligt Roslagsbrännarens hemsida faller nu även tändelementen under 2 års garanti.

Visst är detta ändrat nyligen? Enda som va Specat 2 års garanti när jag köpte min brännare för 3 månader sedan va skruven?

//Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

hej abene.deras ställbara hysteres är bara ca7gr på drifttermostaten fick jag till svar från rb.och det gör ingen större skillnad mot 5.har löst det tillfälligt med ny parameter b18 som kan förskjuta upptändningen med upp till 30min vilket gör en längre gångtid på brännaren då panntempen hinner sjunka mer ingen optimal lösning men funkar bra än så länge.i feb gick det ca 400kg pellets inte överdrivet mycket tycker jag.efter den ändringen har tändelementet i ca2 mån hittills.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

henkeb skrev:hej abene.deras ställbara hysteres är bara ca7gr på drifttermostaten fick jag till svar från rb.och det gör ingen större skillnad mot 5.
En märkbar förbättring blir det väl ändå.
När jag köpte ny brännare var det RB Master jag tittade på. Antagligen skiljer sig modellerna åt här.

Kan du inte uppgradera till RB Master så du får mer normal förbränning.?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

jo det har du nog rätt i. vid beställningen frågade dom om jag hade inbyggd termostat i pannan och det har jag ju då fick jag en brännare att koppla in styrningen på den termostaten.lite klumpigt och okunnigt av mig kanske.men e man färsking på området så blir det lite tokigt ibland.nu kör jag med 20min tidsfördröjning vid tändning vilket gör ca 8gr hysteres vid ute temp-5 hoppas det förbättrar förbränningen ska öka tiden vid+ ute.nuvarande gångtid ca30 min o stillestånd 35 min.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

abene skrev: Får du inte kondens i pannan och i skorstenen när du kör på 5 grader hysteres. Det hinner knappast bli stabil förbränning innan brännaren stänger av igen. Måste också bli stor pelletsförbrukning
Kör man mellan 75-80 C blir det ingen kondens :wink: ...Det ända som tar mer stryk är tändelement och förbrukningen blir inte nämnvärd skillnad brännaren går ju mycket kortare stund...Men visst är det bäst med ca 15 hysteres för startdos uppstart är ju alltid lite sämre förbränning...
Hur hade det funkat med en brännare typ (ariterms) bequem 20 kW med underhållsglöd i denna panna?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar