Automatstyrda ventiler till mitt projekt

Skriv svar
Fuego
Gallringsobjekt

Automatstyrda ventiler till mitt projekt

Inlägg av Fuego »

Jag ska installera en vattenmantlad kamin hemma. Om ingående vatten till kaminen är under rekommenderade 40 grader vill jag inte att det ska gå något vatten genom denna. För att stoppa detta flöde hade jag tänkt mig lämplig automatstyrd ventil.

Magnetventiler hade ju varit fint, men dom är så dyra.

Förslag på billigare lösningar?

Finns det ingen lösning liknande dom värmestyrda ventiler i kylsystemet på bilar att köpa?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

I vilken bil har du sett sådana ventiler ? de flesta bilar har antingen en mekanisk/motorstyrd ventil som inte har någon som helst termostatreglering i sig själv, om du har klimatanläggning så styr datorn i ACC'n ventilen, om du har manuell värme så styr du antingen ventilen med wire (gamla bilar) eller motor men fortfarande utan termostat, och många bilar har full värme hela tiden och styr istället temperaturen med ett spjäll som blandar in rätt mängd varmluft istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

en termostat sitter väl i alla kylsystem på bilar
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det typen sitter ju på nästan alla element med vred för temperaturinställing. Men dom stänger när rätt temperatur är uppnådd.
Jonas Bylund
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Biltermostater finns inte så lågt som 40 grader, och radiatortermostater blir ju på fel håll som sas ovan, dom öppnar istället för att stänga, dessutom så känner dom ju inte av vattentemperaturen.

En elektrisk ventil i någon form borde väl gå att hitta billigt (skrotad tvättmaskin ?), koppla den till en vanlig panntermostat (100 spänn på Conrad).
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
robert50
Ungskog

Inlägg av robert50 »

Hej satt å fundera på en biltermostat. De borde gå att modifiera fjädern så den släpper vid en lägre temp.
Ulma 2000 äldre Albinpanna
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Fjäderns enda uppgift är ju att hålla termostaten stängd, den har inget med temperaturen att göra, när vaxet smälter så expanderar det och öppnar termostaten, att pilla på fjädern lär inte göra någon skillnad.
Fuego
Gallringsobjekt

Inlägg av Fuego »

Igår slaktade jag en gammal tvättmaskin och kunde till min besvikelse konstatera att en sådan ventil knappt klarar flödet från min urinblåsa :) Öppningsgraden är jätteliten på sådana ventiler, iallafall var dom det på dom två tvättmaskiner jag tog isär.

Laddomat 21 använder sig av en termostatventil, liknande dom på kylsystemet i bilar, som öppnar vid hela 78 grader. Jag tror jag ska titta vidare på termostatventiler till bilar! Fruktansvärt smidig lösning.

http://www.lindquistheating.se/tillbehor/laddomat.asp

Dock kommer jag behöva en mekanisk shunt förrutom denna för att bypassa ackumulatortanken. Antagligen blir alternativet att köpa en begagnat shunt och sedan sätta en motor på denna. Hemgjord historia med motor från en gammal skruvdragare är det tänkt. :)

Någon som vet vart man kan få tag på begagnade billiga VVS detaljer i GBG området?

EDIT: Titta på fan!
Honda Accord 78°C, 99 kr!
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=144789

Fy fan så taggad jag blev. Blir en tur till Biltema imorrn för att se om dom håller måttet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Inte för att vara negativ eller så men du behöver ett "hus" att montera termostatventilen i också :roll: ....... eller det kanske du redan har :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fuego
Gallringsobjekt

Inlägg av Fuego »

Givetvis ska det ordnas. Ska nog inte bli några problem med svets, fil svarv och lite tålamod :)

Sedan ska jag köpa en sådan ventil och experimentera lite med den i varmt vatten för att se hur den beter sig och så.

Edit: Direktcitering borttagen, om vi undviker att använda citeringsknappen när vi svarar direkt under det inlägg som avses så blir forumet mer lättläst. / Roli moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vi ser fram emot bilder på detta blivande "mästerverk".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar