Sotningsintervall

Skriv svar
Jonte
Prima virke

Sotningsintervall

Inlägg av Jonte »

Hos mig kommer sotaren tre gånger per år och hos grannen två gånger per år p g a att grannen har en panna avsedd för pelletseldning/ny panna. Tittar man på lokala brandförsvarets (Nerikes Brandkår) hemsida finns denna informationen. Informationen bygger som jag kan se det på Räddningsverkets "föreskrifter och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll"

"Eldningsapparat
Del av eldstad för automatisk inmatning och förbränning av bränslet samt till apparaten monterade delar, såsom fläkt, spjäll och övrig reglageutrustning."

"Om eldning sker med fasta bränslen, sotning göras enligt följande
Frist Tillämpningskriterier
4 ggr/år Avser konventionella pannor.

3 ggr/år Avser pannor med keramisk inklädnad i förbränningskammaren eller motsvarande
konstruktion för effektiv förbränning av bränslet och där pannan är ansluten till
ackumulatortank eller motsvarande anordning.

2 ggr/år Pannor där eldning sker med träpellets eller annat från sotbildningssynpunkt
motsvarande bränsle och där eldningsapparaten är speciellt konstruerad för
effektiv förbränning av bränslet."

Den enda tolkning jag kan få ut av det här är att pannan inte har någon betydelse för hur ofta sotning ska ske utan det är hur bra brännaren är.

Är jag fel ute om jag tycker att sotaren bara borde komma till mig två gånger per år eftersom jag har en modern brännare (Ecotec A4)??? :?:

http://www.raddningsverket.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
http://www.nerikesbrandkar.se/download/ ... rister.pdf
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Här sotas 1 gång /år...

Är väl upp till sotaren att komma när det är dax? Kanske har tur och har en sotare som har mycket att göra å inte hinner med mer ;)
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad det är för panna har inte med saken att göra utan det brukas rekomenderas 2 ggr/år om årsmedeltempen är kallare än +5° där du bor..

Jag har 2 ggr/år pga att årsmedeltempen är 4,9° enligt sotaren.. :(
Lite mer klimatförändringar så blir det 430:-/år billigare :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar