Fick min panna idag!
Fick min panna idag!
Idag kom schenker med min nyinköpta Thermia Biomatic 20+. Nu ska vi bara baxa ner den i källaren. Blir nog inte det lättaste. Jag återkommer angående om jag bröt ryggen eller inte.
Tycker den är himla fin den pannan! Lite bilder kommer så småningom, på installationen.
Tycker den är himla fin den pannan! Lite bilder kommer så småningom, på installationen.
!
Ja jädrar i min låda vad den vägde! Vi var 5 st. killar som samlades runt pannan för att komma på en lösning hur vi skulle få ner den i källaren.
Tyvärr blev det inget mer än kliande i håret och en massa "så skulle man kunna göra". Vi får ta nya tag idag.
Så du säger att pannan klarar en del stryk. Då behöver man ju inte vara så fruktansvärt försiktig. Den kommer ju i en träram som jag insisterar på att avlägsna, sen lägga pannan ner på en kraftig bordsskiva och kasa den försiktigt ner för trappan. Givetvis förankra den i ett träd bara så att den inte får en väldig fart och krossar de stackarna som står nedanför trappan.
Någon som har nån annan idé tro? Svårt dock då ni inte vet hur trappan ser ut.
Tyvärr blev det inget mer än kliande i håret och en massa "så skulle man kunna göra". Vi får ta nya tag idag.
Så du säger att pannan klarar en del stryk. Då behöver man ju inte vara så fruktansvärt försiktig. Den kommer ju i en träram som jag insisterar på att avlägsna, sen lägga pannan ner på en kraftig bordsskiva och kasa den försiktigt ner för trappan. Givetvis förankra den i ett träd bara så att den inte får en väldig fart och krossar de stackarna som står nedanför trappan.
Någon som har nån annan idé tro? Svårt dock då ni inte vet hur trappan ser ut.
Gjore så
Vi gjorde så med en Kenjon förugn.
Fast vi la andra änden av repet i draget på bilen å bromsade med den.
Fast vi la andra änden av repet i draget på bilen å bromsade med den.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Nerburen
Vi fick ner pannan oförskämt lätt igår. Den gled ner på en bordsskiva med ett par killar där nere och ett par där uppe. Nu står den på sin lilla pall i källaren och blänker. 

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Nerburen
De ä nog värre upp.. Ner kommer man alltid...calle_d skrev:Vi fick ner pannan oförskämt lätt igår. Den gled ner på en bordsskiva med ett par killar där nere och ett par där uppe. Nu står den på sin lilla pall i källaren och blänker.

När ska den installeras??
Lycka till!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Installation
Vet ej när den skall installeras. Förmodligen nån gång under juni. En polare skall göra det åt mig så det är inget datum spikat.
Thermia Biomatic 20+
- Fishermansfriend
- Prima virke
Fattar inte vad ni snackar om........

Jag bor i ett enplanshus o det var bara att dra in den på en säckakärra, tog väl 5 min att få den på plats

Nädå jag bara retas lite..... tog nog 6min.........
Modellen jag har: Biomatic 20 (inte +)

Kanonpanna, det bästa jag gjort i livet var nog att köpa den........
Allting sitter ju på rätt ställe, desutom e den ju effektivast av alla pannor..
Kolla:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1131
ifall ni vill läsa mer

Ha det gööt, mvh // Frank
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
-
- Pannrumshärskare!
Re: Fattar inte vad ni snackar om........
http://www.nordic-bioenergy.se/produkte ... /panna.phpFishermansfriend skrev: desutom e den ju effektivast av alla pannor..
97%

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Vilken verkningsgrad menar dom?Andreas Hansson skrev:
97%

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... grader.pdf
-
- Pannrumshärskare!
Pannverkningsgrad lär det väl varaolle67 skrev:Vilken verkningsgrad menar dom?Andreas Hansson skrev:
97%
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... grader.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Enligt brochyren jag fick är det förbräningsverkningsgraden somär 97%.. Ett h-vete då de anges olika typer av verkningsgrad...Andreas Hansson skrev:http://www.nordic-bioenergy.se/produkte ... /panna.phpFishermansfriend skrev:
97%

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja inte är den billig direkt..Andreas Hansson skrev:Där ser man..
Verkar vara en shyst panna iallafall.
Men jag antar att den kostar en slant

Den ligger på 90-120000:- beroende på storlek + acktank, vacumsystemet mm så ca 150-180 000:- installerat o klart..

Så den kostar som en bergvärme anläggning men då behöver man bara se till att det finns pellets i förrådet..
- Fishermansfriend
- Prima virke
Hej Patrik o tackar!!!
Nej, jag har varit med för länge för att röra ihop verkningsgrader !!!
Och självfallet gäller 94% pannverkningsgraden vilken är den mest intressanta........
O jag har ju inte fått systemet intrimmat än.......... jag vet nån som hamnade på 94,8% ifall det är av intresse...........
Med min förra panna var jag uppe på ca 88% men då var det visst för mycket particklar i röken......... så de bästa värdena gjorde att verkningsgraden hamnad på ca 85%, när det gäller den andra pannan ni snackade om............ 150000-180000 mycket pengar...
Jag har gjort en del beräkningar på mitt system ang bergvärmepump (vilket kanske hamnar på samma pris) de sista 2% som den andra pannan sägs vara effektivare är ju inte lönt om man räknar på hur mycket pellets man får för 100000 (som mitt system är billigare) det kan jag ju elda gratis för i 10 år!!!!
Mvh // Frank.
Nej, jag har varit med för länge för att röra ihop verkningsgrader !!!
Och självfallet gäller 94% pannverkningsgraden vilken är den mest intressanta........
O jag har ju inte fått systemet intrimmat än.......... jag vet nån som hamnade på 94,8% ifall det är av intresse...........
Med min förra panna var jag uppe på ca 88% men då var det visst för mycket particklar i röken......... så de bästa värdena gjorde att verkningsgraden hamnad på ca 85%, när det gäller den andra pannan ni snackade om............ 150000-180000 mycket pengar...
Jag har gjort en del beräkningar på mitt system ang bergvärmepump (vilket kanske hamnar på samma pris) de sista 2% som den andra pannan sägs vara effektivare är ju inte lönt om man räknar på hur mycket pellets man får för 100000 (som mitt system är billigare) det kan jag ju elda gratis för i 10 år!!!!
Mvh // Frank.

Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.