Brännaren har ju tuffat och gått i en månad snart utan minsta bekymmer. Tänkte att det var dags att få in papper för garantier och försäkringar, och då kräver ju de flesta som Effecta att en finjustering ska vara utförd certifierad installatör. Okay, bara att bita i det äpplet och pröjsa lite för framtida säkerheter.
Så kom han då i tisdags när jag var på jobbet. När sambon rapporterade att han hade åkt så ringde jag för att kolla läget. Jodå allt verkade bra fast han rattade ner fläkten ganska mycket, och rökgastempen låg lite högt på 260 fast det var inget att få panik över. Okay det låter ju bra, lägre fläkt borde ju betyda att jag eldat lite för kråkorna tidigare och förbrukningen borde ju då gå ner marginellt, toppen!
Onsdag morgon, brännaren har stoppat och indikerar:
1 Termostaten på triacenheten
(innanför kåpan) har blivit varmare
än 70 oC,....
eller;
2 Flamvaktsbortfall pga. tillfällig
störning i förbränningen,......
Vad fan, första stoppet kommer dagen efter finjustering? tillfällighet?? hmmm...
Nåja, ingen tid innan jobbet att pula med det, och det ska bli soligt igen så panelerna borde klara av att hålla tanken på 50+ i alla fall. Så jag stänger av och startar upp igen och briefar sambon..visar sig att den gick igång en stund efter att jag åkt, så bra!
Ett par timmar senare ringer hon med halvpanik i rösten.
Det började lukta eld överallt och ryker som fasen ifrån källaren
Oj spring ner och kolla brännaren
Ser inte att det ryker konkret, bara allmänt rökigt i rummet..brännaren går
Stäng av skiten, det håller värmen med solen tills jag kommer hem
Lite småprat senare kommer hon ihåg att det lät som en tung dörr smällde igen alldeles innan det började lukta. Måste varit en gengassmäll och så förklarar jag det.
vänta lite..överhettning...hög startdos/för lite luft..dagen efter att han skruvat ner fläkten ganska ordentligt...vafan.. Så jag ringer gubben och diskuterar lite.
Nej det kan inte ha med fläkten att göra något av det, du har säkert väldigt ojämn matning från ditt hemmabyggda förråd, skruva ner startdosen lite bara.
Okay hem och skruva ner starten lite, öka på fläkten ett mini snäpp, och köra igång igen.
Torsdag morgon, okänd indikering och riktigt dåligt med varmvatten, brännaren går fast bara 140 grader rökgaser. Jag har för övrigt aldrig sett den över 220, snarare 200 stadigt, trots hans påstådda 260.
Helvetes installatörjävel tänker jag med kort om tid innan jobbet som vanligt och stänger av brännaren.
På väg hem ber jag henne sätta på den. 15 minuter senare rapporterar hon att den till synes går som den ska. När jag är hemma en halvtimme senare indikerar den okända koden igen och går på låg effekt.
Testar att vrida upp fläkten ytterligare ett snäpp då det är hets-kväll med snabb middag då dottern ska köras till stallet. När vi kommer hem indikerar den okänt igen.
Kavla upp ärmarna och ta det från början..
Aska ur brännaren, det var inte mycket där. Kör lite test sekvenser..verkar bra.
Kommer till fläkthastigheter...men vad i...
Fläkten kan man ställa på 1-10, den står under noll!? (svär högt som fan)
T.o.m manualen rekommenderar ungefär 5 vid effekter 13-25kw eller något liknande var det (min går i 15kw ungefär). Så jag vrider upp fläkten till 4.
Peppar peppar ta i trä, nu har den gått med stadiga 210 grader rökgastemp och klargul låga i 3 timmar utan stopp eller konstiga indikationer på displayen.
Visst är det härligt att betala hantverkare ett par tusenlappar ibland?