Första uppstartsförsöket misslyckas alltid

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Första uppstartsförsöket misslyckas alltid

Inlägg av Magnus Olofsson »

Har börjat få problem med att första uppstartsförsöket alltid misslyckas.
Pannan verkar dessutom gå väldigt fett, mycket sot och mörk aska.

Trodde först att det hade med matningen att göra. så jag ökade volymvikten. Gav visserligen mindre sot (enl. Icecap's "spikmetod"), men inte så mycket mindre, och problemen med uppstarterna kvarstod.

En annan tanke som slog mig var att det kunde ha med draget att göra, men varför skulle draget plösligt ha minskat? Problemen finns oavsett utetemp. och vindförhållanden.

Tycker att det ser ut som om det brinner redan när uppstartsförsök 1 börjar närma sig sitt slut, men uppenbarligen tycker inte brännaren det. Det kanske inte brinner tillräckligt?

Innan jag tar hit någon som gör service på brännaren så hade det varit kul att höra om någon här på forumet har någon bra idé om vad som kan ha gått snett.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Dountless
Fröträd

Troligt fel...

Inlägg av Dountless »

Det låter som om dina temp.givare på brännaren börjar ge upp nu efter några år.

Det kan även vara elspiralen som börjar ge upp..

Men jag sätter min peng på att det är temp.givaren.

Att det sotar kan bero både på temp.givaren eller att den är lite fel inställd. (svårt att svara på såhär över datorn...)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att den sotar kan INTE ha med temp.givaren att göra!

Att den missar starter och sotar mycket låter som att du har en hård pellets och att volymvikten inte är ställd rätt. detta kan "i extremfall" betyda att startdosen är så tung och tät att värmen inte räcker till för att tända i tid.

Dessutom är en 06'a ganska tidig, mjukvaran har blivit ändrat en del sedan dess (jag har t.ex. version 3.10) men det har inte så mycket med startsekvensen att göra, den är ganska oförändrat.

När jag kollar på min brännare börjar elden brinna (man hör skillnaden tydligt) under 4'de minut av startsekvensen, använder jag Vestmarka (mycket hård) sker tändningen under 5'de minut.

Men jag hade problem med min temp.sensor i början, inte med sensorn som sådan men monteringen, min brännare är dock från innan de kom på marknaden och jag vet att monteringen blev ändrat. Hur som helst hade den släppt den fysiska kontakt med brännkoppen vilket gav just att den missade första starten på så vis att den rent faktisk startade elden helt normalt men inte "fattade det" förrän nästa start för att strålvärmen från brännkoppen inte hann igenom snabbt nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Intressant det där med att temp-givaren kan ha tappat kontakten med brännarkoppen. Hade turen att befinna mig i pannrummet imorse under 9:e minuten av första uppstartsförsöket. När jag kollade genom glaset så såg jag att det brann för fullt. Möjligen att lågan var lite oroligare och kanske lite "spretigare" än under drift, men det antar jag beror på att fläkten går mer under uppstart. Så snart 10 min gått började den blåsa rent och kyla brännarkoppen som vanligt.

Jag har laborerat med volymvikten ganska friskt. Har testa din (Icecap's) "spikmetod" i steg om 10 från 650 till 700. När jag nådde 700 så blev förbränningen instabil även när den nått driftläget, så jag gissar att jag hade passerat gränsen för vad som funkade.

Antar att den pellets som blåses och skrapas ur brännarkoppen vid misslyckad start ligger och pyr tills den slocknar. Det kanske kan ge en del sot.

Skall kolla det där med tempsensorn.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Skrev ett hyffsat långt svar på detta igår, men precis när jag skulle skicka det så hängde sig allt och explorer krashade..

"Glöderna som skrapas ur brännarkoppen vid misslyckad start ligger och pyr tills de slocknar. Det kanske kan ge en del sot. "

Och din version om uppstarten, är precis det scenariumet som inträffar när temp.givaren är defekt.

Alltså. Dags för ett byte av temp.givarna.

Om du tar dit en ÅF så be dem även kontrollera;

Askskrapningskitet, elspiralen, rostret och displayen.
Skriv svar