Hej
Har nu rengjort, bytt lager mm på min Ecotec brännare A3. Den stannar och när den stannar så står motorn stilla och brummar. Jag fick då ett tips på detta forumet att det var kondensatorn till motorn som spökade.
Kan någon tipsa om var den sitter - det borde väl vara i själva elskåpet.
Andra teorier om vad det kan vara mottages också. Brännaren går ibland 1-2 dagar helt utan problem och sedan stannar den och ibland går den bara någon eller några timmar. Väldigt irriterande.
Mvh
Peo
Kondensator till motor Ecotec A3 brännare
Så gjorde min motor för några år sedan. Det var det inre lagret i motorn som glappade. Var man och "pillade" på motorn så kunde den ibland gå en dag, några timmar eller inte alls......
Tyvärr så fanns inte det inre lagret som reservdel (hos EcoTec) så det var "bara" att köpa ny motor.
Om du slår av strömmen och tar bort kåpan så kan du "ruska" och känna på själva axeln som fläktbladet sitter på. Glappar den upp och ned så är det något av lagren som är slut. Är det det yttre lagret så har den iallafall tidigare funnits som reservdel medans det inre lagret kräver ny motor......
Sedan kan man ju diskutera hur bra dessa nyköpta motorer är......
Gjorde en översyn på min andra motor nu i höstas då den började låta illa. Original motorn hade kört sönder den inre lagringen på själva rotoraxeln.
När jag plockade isär den andra motorn visade det sig att själva bakelitkuggen den efter rotoraxeln var kraftigt sliten samt att några av de övriga kuggarnas axlar var nästan helt utslitna. Lyckades köpa en av de sista bakelitkuggarna som fanns att få tag på som reservdel (EcoTec slutar att ha den som reservdel, vill väl sälja "hela" motorer som reservdel....). Så för att få en motor som inte låter illa och med en något längre livslängd så plockade jag isär även den gamla motorns växellåda, där fanns inga synliga slitage på axlarna. Så det blev till att byta tre kuggar (om jag minns rätt) så nu är det motor två som driver med ny bakelitkugg och övriga kuggar (de som gick att byta) från originalmotorn.
Tyvärr så fanns inte det inre lagret som reservdel (hos EcoTec) så det var "bara" att köpa ny motor.
Om du slår av strömmen och tar bort kåpan så kan du "ruska" och känna på själva axeln som fläktbladet sitter på. Glappar den upp och ned så är det något av lagren som är slut. Är det det yttre lagret så har den iallafall tidigare funnits som reservdel medans det inre lagret kräver ny motor......
Sedan kan man ju diskutera hur bra dessa nyköpta motorer är......
Gjorde en översyn på min andra motor nu i höstas då den började låta illa. Original motorn hade kört sönder den inre lagringen på själva rotoraxeln.
När jag plockade isär den andra motorn visade det sig att själva bakelitkuggen den efter rotoraxeln var kraftigt sliten samt att några av de övriga kuggarnas axlar var nästan helt utslitna. Lyckades köpa en av de sista bakelitkuggarna som fanns att få tag på som reservdel (EcoTec slutar att ha den som reservdel, vill väl sälja "hela" motorer som reservdel....). Så för att få en motor som inte låter illa och med en något längre livslängd så plockade jag isär även den gamla motorns växellåda, där fanns inga synliga slitage på axlarna. Så det blev till att byta tre kuggar (om jag minns rätt) så nu är det motor två som driver med ny bakelitkugg och övriga kuggar (de som gick att byta) från originalmotorn.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
- Inlägg: 43
- Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
- Ort: Lappland
Det verkar som att man balanserar på gränsen när det gäller effekten på dessa motorer. Har nyligen haft stora problem och bytt två motorer. Den som nu sitter på köpte jag hos min ecotec-åf.
Har även ändrat rutinen från att ha sotat en gång i månaden, till att rengöra brännaren var 14:e dag. Trimmar också bort ca 2 mm på slussvingarna när jag byter, då går det betydligt lättare.
Jag tror att den motor jag har nu är identisk med den som pellkam säljer till A3:an, isåfall betydligt billigare.
Har även ändrat rutinen från att ha sotat en gång i månaden, till att rengöra brännaren var 14:e dag. Trimmar också bort ca 2 mm på slussvingarna när jag byter, då går det betydligt lättare.
Jag tror att den motor jag har nu är identisk med den som pellkam säljer till A3:an, isåfall betydligt billigare.
Hej
Nu har jag kollat igenom allt igår och jag kapade bort lite på slussvingarna och tro det eller ej - nu går brännaren.
Håller med Trädkramaren - det verkar inte precis vara en överdimensionerad motor om det är så lite som behövs för att det ska krångla - och ändå kostar den över 2000:-!!!!
Stort tack för alla nyttiga tips.
Peo
Nu har jag kollat igenom allt igår och jag kapade bort lite på slussvingarna och tro det eller ej - nu går brännaren.
Håller med Trädkramaren - det verkar inte precis vara en överdimensionerad motor om det är så lite som behövs för att det ska krångla - och ändå kostar den över 2000:-!!!!
Stort tack för alla nyttiga tips.
Peo
själv är jag inne på min 3:e motor, och den köpte jag inte av ecotech, utan nån här på nätet.
men den stanna igår pga att det inre lagret till motorn kärvade, det verkar ju inte ens va nåt lager, utan bara en sån där kulled som kan sitta i änden på en stötdämpare, det yttre däremot var ju ett vanligt lager och borde gå att hitta billigt hos en maskinaffär, ska prova att smörja upp det inre, då det inte har slitet ner sig något ännu.
Hur mkt har ni tagit på vingarna ?? har ni tagit runt om alla kanter då ?
men den stanna igår pga att det inre lagret till motorn kärvade, det verkar ju inte ens va nåt lager, utan bara en sån där kulled som kan sitta i änden på en stötdämpare, det yttre däremot var ju ett vanligt lager och borde gå att hitta billigt hos en maskinaffär, ska prova att smörja upp det inre, då det inte har slitet ner sig något ännu.
Hur mkt har ni tagit på vingarna ?? har ni tagit runt om alla kanter då ?
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
-
- Prima virke
- Inlägg: 43
- Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
- Ort: Lappland