Har lekt lite med 1wire, som för övrigt är väldigt kul att leka med. Billigt system för att mäta temperaturer och få statistik över detta. Inhandlade även en högtempmätare häromdagen som jag kopplat in för att mäta rökgastempen.
Eftersom jag dessvärre ligger efter med veden med typ ett halvår så är veden fortfarande inte riktigt torr. Detta innebär i sin tur att man ibland får lov att gå till pannan och "röra om" veden lite, annars brinner det dåligt.
Nåja, det är ett övergående problem. Men, det finns även andra roliga pryttlar till 1wire, t.ex. kan man styra elen, dvs slå av elen eller på elen i t.ex. ett uttag via datorn.
Funderar då på att koppla en dylikt apparat till pumpen som går till ackumulatorn.
Har idag ingen laddomat, men jag skulle på ett relativt enkelt sätt kunna slå på pumpen när rökgastempen har gått ner så pass att man kan dra slutsatsen av att det slutat brinna.
(Pumpen styr cirkulationen av ackumulatortankarna, jag laddar upp ackumulatortankarna med självtryck från pannan, enda sättet idag utan laddomat att få det skiktat)
Naturligtvis är det en rätt omständig lösning, men systemtekniker och SQL-admin som jag är så är det naturligtvis trevligt att kunna göra en stored procedure som styr värmen i kåken

Någon som gjort något liknande?
Ja, jag ska köpa en laddomat, och kommer troligen att införskaffa en pelletsbrännare vad det lider.. Men va fasen, det är ju manligt att styra pannan via SQL.. (Alternativt jäkligt nördigt

Länken över temperaturerna i kåken:
http://nakenpyramider.kicks-ass.net/last.htm