Pellets vs el för varmvatten

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Pellets vs el för varmvatten

Inlägg av vatsug »

Hallo, vet att detta har varit uppe ett antal gånger, men här är mina erfarenheter. Har kört med pellets några veckor nu för varmvatten. Kör jag med el går det mellan 149-155kvh/ veckan. Pellets, ca 8kg + ca 80kwh / veckan . Alltså 70kwh skillnad.
70kwh * 1 kr = 70-: * 4 veckor = 280 kr för el
Pellets 8 kg = 20 :- * 4 veckor = 80 kr för pellets
200-: dyrare med el , om jag räknat rätt.
Köpte pellets i 16 kg säck för 40-: säck av en lokal handlare, blir billigare på pall.
Obs detta är mina egna siffror det ser säkert olika ut för andra.
Mvh Vatsug Ctc 1100 + VikingBio
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har du din elpatron i pannan :?: Verkar så eftersom det går en del ström för att klara varmvattnet.

Jag körde varmvatten på el förra sommaren och förbrukade ca: 8 kWh/dygn, dvs 56 kWh/vecka. Men min elpatron sitter i acktanken. Är nog bättre isolerad samt saknar förluster från skorstensdrag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

vatsug skrev:...Pellets, ca 8kg + ca 80kwh / veckan.
Obs detta är mina egna siffror det ser säkert olika ut för andra.
Mvh Vatsug Ctc 1100 + VikingBio
Ja Jag beundrar bara här du skrev ...ca 8kg + ca 80kwh / veckan.
Gör du bara ca 1,2 kg varje dag en gäng om dag medan resten dag med elpatron?

Vad jag ansåg hos mig. som jag kör bara pellets körning tog elförbrukning som cirk.pump och brännaremotor var ca 1,5 kW/dygn + pellets ca 8 kg/dygn.
Och jämföra nu med bara elpatron (4,5 kWh) jag använder för varmberedare i min panna tar (7 - 10 kW beror dag för dag) snitt ca 8 kW/ dygn har jag avläst, när jag inte använder pelletsbrännare.

Kod: Markera allt

Alltså vad jag räknar så: (endast uppvärmning vattenberedare medan stäng shunter till elementer).

El ......1,5kW * 1,03 kr =   1,55 kr   (exkl. abon.avgift)
Pellets...8 kg * 1,80 kr = 14,40 kr   (1800 kr/ton)
Summa per dygn ...........15,95 kr

Elpatron 8kW/dygn * 1.03 kr = 8,24 kr

Alltså för mig el är bättre samt behöver inte underhåll under sommar.
Pellets tar d.v.s 200 kg/mån * 1.80 kr/kg = 360 kr
Elpatron ungefär 300 kW/mån * 1.03 = 309 kr
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Läser av elmätaren varje söndag morgon, o skriver upp, gjort så ca 10 år om vi är hemma. Gått lite mer el nu pga avfuktare i tvättstugan, regn o dis här. Pellets bara kört några veckor, mäter upp till gallret i mafa-mini veckoförråd, struket mått. Idag 88kwh, o ca 10kg pellets. 2 pers + katt, men han tvättar sej själv.
Hälsn Vatsug. ( Ctc 1100+vikingbio )
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Det bästa borde väl ändå vara att köra med en separat liten modern välisolerad el-beredare på sommaren? Vet mig ha läst på forumet att en sådan vid normalt användande gör av med ca 8 kWh /dygn. Kan det stämma?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

johansjostrand skrev:Det bästa borde väl ändå vara att köra med en separat liten modern välisolerad el-beredare på sommaren? Vet mig ha läst på forumet att en sådan vid normalt användande gör av med ca 8 kWh /dygn. Kan det stämma?
Det tror jag stämmer bra....att det blir billigare än el eller pellets i en stooor panna....Har dock ingen aning om 8kwh/dygn stämmer.
Men i en gammal panna så kan det nog faktiskt bli lika billigt eller billigare med pellets än elpatroner(om man nu köper billig pellets..typ 1500kr/ton)...dessutom får man lite mer spillvärme i källaren om man nu har det behovet.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Det bästa borde väl ändå vara att köra med en separat liten modern välisolerad el-beredare på sommaren? Vet mig ha läst på forumet att en sådan vid normalt användande gör av med ca 8 kWh /dygn. Kan det stämma?
Eller skaffa en välisolerad acktank.. Det är nästan lika mycket förlust på en bra ack som en bra beredare.. Tar man förlust/liter så är acktanken dubbelt så effektiv då blir även brännaren effektivare..
Läs mer här http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
http://www.radron.se/templates/test____2411.asp#tab
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar