Efter en hel del efterforskande så sitter jag med 3 offerter som innehåller pelletsbrännare, skruv och mafa förråd framför mig.
Men vilken skall jag välja, allt verkar så likvärdigt med priser mellan 28000-30000 kr inkl installation och intrimning. De brännare jag fått offert på är Ariterm px 21, Effecta Pellx samt ULMA 2000 TX.
Vilket ockerpris.
Skriver du ut var du bor kan du få tips om bra installatörer.
Så här mycket ska det kosta och då får du en modern brännare på köpet. http://www.blocket.se/vi/18452934.htm?ca=10_s
Kan vara bra timpenning om du sätter dit brännaren själv eller med hjälp av någon du känner.
Om det är billigt eller dyrt beror ju lite på vad det är förråd, men om det är ett litet miniförråd så låter det lite saftigt.
Vilken brännare du ska välja är inget bra att fråga, du får bara 10 olika förslag förutom dom du har offerter på, de brännare som säljs idag är rätt bra allihop och du blir nog nöjd med vilken som.
Rent generellt kan man väl säga att brännare med display där man kan ställa värdena och lätt återställa värden man pillat på är att föredra framför hedenhösmodeller med vippströmbrytare och lysdioder men även detta är ju lite av en smaksak.
Kolla upp "installatörerna" först och främst om du inte ska installera den själv så att du får en snubbe du blir nöjd med och inte nått klantarsel som är omöjlig att få tag på när du väl betalat fakturan.
1 Vet installatören vad han gör ?
2 Kan du få tag på reservdelar när det väl behövs ?
3 Ladda ner instruktionsbok till brännaren och se om det är något som verkar vettigt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
En sak som jag tycker att du ska få skriftligt från installatörn du väljer är att intrimmningen sker med hjälp av riktiga rökgasinstrument (som visar O2, CO och CO2) och att du får ett protokoll med alla dessa värden inskrivna.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Om jag själv skulle välja. Så skulle jag installera brännaren själv.
Kolla runt om det inte finns någon beg brännare av de som du nämnde.
Finns många som bara kört pellets 1-2år och ska byta till fjärrvärme.
Å vad jag vet så har de inte hänt så mycket med utveckling av pelletsbrännare. Så du lär inte få någon med gammal teknik.
Priset bör ligga runt halva nypris kostnaden.
Rökgasanalys kan du sedan anlita en firma som sysslar med sånt.
Varför?
Ja tycker det känns onödigt att punga ut 10 000 mer bara för att få en 2 år nyare brännare som inte har utvecklats. Och om det nu har gjorts uppgraderingar så finns dessa oftast att köpa till eller så har tidigare ägare redan gjort det.
Jag tror också att det kan löna sig att köpa en bättre begagnad brännare och installera själv.
Men visst har det skett en utveckling av brännare och deras styrning.
Jag rekommenderar ingen att köpa någon av de gamla modellerna med potentiometerinställningar. De är mycket svåra att ställa in själv och bästa lösningen då är att plocka hem en installatör som tar 1200 för en rökgasmätning.
Även hos samma pelletstillverkare han pelletsen variera mycket mellan olika sändningar.
Varje gång man tar hem en ny pelletssändning bör man därför justera om brännaren för att det ska fungera bra.
Ska man anlita installatör varje gång man köper pellets så är hela vinsten med pelletseldning borta.
Gamla brännare kan också behöva uppgradering till modernare tändning och en sån uppgradering kostar en hel del.
Ett krav man ska ställa på en beg. brännare är att den ska ha en egen termostat. Vissa riktigt omoderna modeller ska kopplas till pannas termostat och det är en mycket dålig lösning.
Finns en hel del att fundera på.
Jag bytte min stenålders-brännare till en modern och det har jag inte ångrat. Gav 11000 för en två år gammal Viking B16 GL och har sedan inte lagt ut ett öre på vare sig installatörer eller reservdelar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Tack för alla råd, men just nu känner jag mig mer villrådig än någonsin.
Självklart spelar priset stor roll, men att jag behöver betala några tusen extra för installation inkl garanti (som jag dessutom får ROT-avdrag på) är inget stort problem. Det viktigaste är att jag har en lösning som fungerar bra med så lite involvering från mig i framtiden.
Att köpa begagnat kan jag också tänka mig om jag sparar mycket pengar samt hittar någon installatör som sätter in den åt mig. En koll på Blocket visar det finns en del av nyare datum, framför allt BeQuem-brännaren - dock är det c:a 25 mil (enkel väg) att åka och köpa en, bor i Göteborg.
Kan du få in en Bequem brännare slipper du mycket av kalldraget genom pannan som man får med en simpel fallrörsbrännare.
Bara att kolla med tumstocken hur högt det är från brännaren till taket i förbränningsutrymmet.
I den här tråden är det en som kör med Ecotec i Euronom A25F utan att lågan tar i taket. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a01d2d65a4
Det kan nog bli svårt att få en seriös installatör att acceptera att sätta in en begagnad brännare. Med seriös menar jag kunnig och noga.
Vid att installera tar de på sig ansvaret och om brännaren är utan garanti kan de tacka för sig och avböja.
Dessutom är det inte så svårt att montera brännare själv, det finns förvisso vissa brännare som kan vara knepiga och det finns det eviga problem med att det är en fast installation vilket betyder behörig elektriker.
Jag är dock helt säker på att vissa personer med "nödvändigt kännedom" har gjort lika bra och säkert jobb som vilken elektriker som helst.
Jag vill också avråda från de brännare som ställs med byglinger, potentiometer, spjäll för fläkten osv.
Självfallet är "min" brännare "bäst" vilket många här vill påstå, jag är självklart partisk då jag jobbar med "min" men alla brännare kräver merarbete jmf. med olja, askan ska rensas ut och brännaren ska ställas till rätt dosering, med rätt brännare är detta ganska enkelt om det sköts digitalt, det är enkelt att återställa osv.
Senast redigerad av Icecap den lör 18 apr, 2009 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Om du bor i Gbg kan jag rekommendera ctc center/värmesupport (de delar lokaler mm tror jag). Är rätt säker på att priset jag fick för en Pellx installerad och med förråd, var inte över 27-28000.
De har en liten utställning som har öppet vissa dagar, och kvällar också, man kan komma in och kika på brännare och prata med folket.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Värmesupport är en av dem jag fått offert ifrån, de verkar helt ok.
Men jag har fastnat för ULMA-brännaren, den verkar vara snäppet bättre än de övriga men om tex kollar här på forumet så finns det ganska lite info och få som använder den. Någon som har erfarenhet?
Personligt skulle jag inte välja en brännare med extern doseringsskruv, detta baserat på vad jag har läst i detta forum samt egen erfarenhet med den brännare jag använder.
Men visst, många får det att fungera ganska utmärkt, tyvärr finns det vissa som har stora problem också, till stor del oberoende av märke.
Problemet består oftast i att ett stort förråd används att dosera ifrån och det kan, med de vanliga skruvar, ge "intressanta" problem. Av samma orsak finns det tillverkare som erbjuder doseringsförråd och andra lösningar.
Detta är som sagt inte alla som har problem men ska du ha bulkförråd är det något du bör ha klart för dig från början.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag köpte en helt oanvänd Ulma-brännare på blocket för 11.500:- i höstas och har inte haft några problem med den.
Jag uppskattar vissa funktioner på den väldigt mycket. Man behöver inte ta ut brännaren för att aska ur den då man enkelt kan göra detta med en spak på brännarens framsida. Den har en digital display där man tydligt kan se inställningar och göra ändringar vid behov, vilket gör intrimmningen enkel ur handhavandesynpunkt.
Jag är mycket nöjd med den...än så länge
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Ett sånt kraftigt pris för att installera en enkel brännare utan finesser som automatisk uraskning i en gammal panna med dålig verkningsgrad låter inte bra. För det dubbla får man en ny modern Ecoflex panna och nästan en Ariterm Biomatic panna. Luft-vattenpump ligger också i det prisläget.
Vad gör du om pannan springer läck till hösten? Då får du sälja brännaren för 10000 och köpa någon av ovanstående produkter i alla fall.
Jag ska också få in en brännare till hösten men ingen mening kosta på dyrt till en gammal panna. Tänker inte lägga ut mer än 8-10000. Då går det att få lönsamhet inom ett par år.
Har tittat på Eurofire, Roslagsbrännaren och Viking B16 brännarna. De verkar vara rätt problemfria.
Ta det lugnt och fundera. Det är långt kvar till hösten.
Kostnaden med att installera ny panna ligger till en stor del i alla rördragningar som måste göras om, så totalkostnaden är ändå 3-4 gånger större än att bara byta brännare. Jag har räknat på att jag ändå tar hem pengarna på en ny pelletsbrännare på 2 år om allt går väl.