Sintrar som h-e
Sintrar som h-e
Vad ändrar man om det sintrar GRYMT mycket?
Har bytat eldrör och problemet kom efter det.
Har bytat eldrör och problemet kom efter det.
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Jag har märkt skillnad mellan olika pelletssorter. En del påpekar skillnad mellan olika leveranser tror jag. Gissar att minskad effekt kan hjälpa då det gäller att få ner temperaturen under sintringstemperaturen som är lite olika för olika leverantörer.
/NRG
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Att sänka effekten minskar väl knappast förbränningstemperaturen (under förutsättning att effektområdet håller sig inom det som pannan klarar av) ?
Temperaturen på förbränningen styrs väl i alla fall av mängden luft som tillförs ?
Temperaturen på förbränningen styrs väl i alla fall av mängden luft som tillförs ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skulle tippa på pelletsen i första hand!! och har hört att alldeles för stor startdos också kan medföra sintring..(.kombination av bägge?)
Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Vit rök och sintring
Vit rök tyder på att pelletsen har svårt att tända, och sintring beror ofta på dålig pelletskvalitet med låg asksmältpunkt. Råvarubristen (eller den påstådda sådana) verkar få somliga producenter att tumma på kvaliteten. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har fan fortfarande problem, Funderar skarpt på att ringa efter en servicekille..
Sintrar fortfarande, allt sot, vilket är extremt lite samlas i början på eldkammaren, precis vid brännaren, Ryker som fan, Grannen tror vi hamnat i Londons smoggigaste delar..
Har hittat ett ställe där fallröret går ner i brännaren där det drar kraftigt..
Och fallröret blir MYCKET varmt, så varmt att den blå slangen har börjat bli mörk, brinner nog fan snart av..
har fått återställa värmeskyddet ett antal gånger...
Har en skiss på hur det ser ut

Snälla, Förslag någon?!?
Sintrar fortfarande, allt sot, vilket är extremt lite samlas i början på eldkammaren, precis vid brännaren, Ryker som fan, Grannen tror vi hamnat i Londons smoggigaste delar..
Har hittat ett ställe där fallröret går ner i brännaren där det drar kraftigt..
Och fallröret blir MYCKET varmt, så varmt att den blå slangen har börjat bli mörk, brinner nog fan snart av..
har fått återställa värmeskyddet ett antal gånger...
Har en skiss på hur det ser ut

Snälla, Förslag någon?!?
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Problemet är att den uppför sig annorlunda mot innan jag bytade eldrör.
Då fick jag aska i hela brännkammaren, Inga problem med värme eller sintring.Had fin ljusgrå aska.
Bytade eldröret för det brann igenom på ovansidan av eldröret.
Nu sintrar det som f-n, Svart aska, Ryker vid uppstarten och fallröret blir riktigt varmt.
Jag ändrade inga inställningar eller något, Var en servicekille här och ställde det med rökgasinstrument och alla såna prylar, En från Ahrling i Löddeköpinge.
Bytade eldröret till ett exakt likadant, Orginal KMP-sak.
Ändå detta problem.
Efter jag fått alla dessa problem har jag testat med att sänka effekt, Fläkt, Ökat de igen, testat men olika inställningar på starten, samma sak fortfarande.
Vet inte längre vad jag skulle kunna ändra på för att få rätt på det.
Har allvarligt börjat fundera på att slänga ut djävelskapet....
Då fick jag aska i hela brännkammaren, Inga problem med värme eller sintring.Had fin ljusgrå aska.
Bytade eldröret för det brann igenom på ovansidan av eldröret.
Nu sintrar det som f-n, Svart aska, Ryker vid uppstarten och fallröret blir riktigt varmt.
Jag ändrade inga inställningar eller något, Var en servicekille här och ställde det med rökgasinstrument och alla såna prylar, En från Ahrling i Löddeköpinge.
Bytade eldröret till ett exakt likadant, Orginal KMP-sak.
Ändå detta problem.
Efter jag fått alla dessa problem har jag testat med att sänka effekt, Fläkt, Ökat de igen, testat men olika inställningar på starten, samma sak fortfarande.
Vet inte längre vad jag skulle kunna ändra på för att få rätt på det.
Har allvarligt börjat fundera på att slänga ut djävelskapet....
KMP PX-21
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Nibe City
200 M2 Suturäng hus
Lite frågor.
Har du dragbegränsare?
Har du bra drag i skorstenen?
Har du kollat startdosen?
Har du rel.ny processor?
Har lågan den färgen så går den för fett.
Har du för stor startdos så ryker den mycket i startfasen.
Har du brännarröret långt in i pannan,så får du strålningsvärme på brännaren också.
Jag kan ta på ramen där röret slutar mot brännaren,utan att bränna mig.
Att fallröret blir varmt,tyder på att du har lite "bakeld" i.s.t.f. att lågan skall in i pannan.Dåligt drag eller för lite luft.
Har du dragbegränsare?
Har du bra drag i skorstenen?
Har du kollat startdosen?
Har du rel.ny processor?
Har lågan den färgen så går den för fett.
Har du för stor startdos så ryker den mycket i startfasen.
Har du brännarröret långt in i pannan,så får du strålningsvärme på brännaren också.
Jag kan ta på ramen där röret slutar mot brännaren,utan att bränna mig.
Att fallröret blir varmt,tyder på att du har lite "bakeld" i.s.t.f. att lågan skall in i pannan.Dåligt drag eller för lite luft.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.