Sot ur pannan. Orsak? Åtgärd?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Puffar är ett tydligt tecken på att något är fel!

Jag har läst här att vissa anser att det är normalt vid pelletsdrift att det kommer vid start eller under drift och det är allvarligt fel!

En *puff* är en explosion, förvisso liten men när ändras de(n) faktor(er) som är fel så pass att det blir en "icke-liten" explosion?

Uppstartspuffar beror ofta på för stor startdos om den bara matar in en startdos vid uppstart, vissa brännare känner av att det inte fungerade och doserar igen, när detta sker blir det en dubbelmatning och den ger ofta puffar.

När startdosen är för stor tar uppvärmningen för lång tid och för stora mängder gengas utvecklas vilket kan ge dessa puffar.

Om det bara doseras en startdos och det kommer puffar är den startdos sannolikt för stor, är det så att brännaren omstarter och därmed ger 2 startdoser vilket leder till puffar är startdosen för liten.

Det _får_ helt enkelt inte puffa.

Är man osäker när det händer kan det vara en ide att avsätta en skaplig tid i pannrummet och kolla samt notera tider och reaktioner på papper eftersom det sker.

Då vet man om det är dubbel-doser, när i förloppet den puffar osv. och plötsligt har man löst hälften av problemet: man har analyserat problemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Som har puffande pelletsbrännare
Varför uppstår puffar...det är som Icecap skriver här är mer info
Jag skall försöka ge en beskrivning / ledtråd till varför puffar uppstår...

1 / Förstor startdos pellets den ger förstor brännbar gasmängd just i antändningen varpå puff uppstår....

Åtgärd minska startdosen lite och kontrollera att upptändningen sker lugnt
om den första minskningen inte räckte till minska ytterligare lite o gör om samma kontroll tills pelletsen startar lugnt !!

2/ Förstort undertryck i anläggningen kan också påverka återstarten
då pelletsbrännarens fläkt ökar luftmängden till förbränningen
som då sänker antändningstemperaturen och oönskad störremängd
brännbargas alstras innan antändning sker och orsakar start med puff..

Kall skorsten inget drag eller nära inget drag
i detta läge är alltid dragbegränsaren stängd!

Draget ökar i skorstenen med ökande rökgastemperatur
Först när undertrycket är större än önskat skall dragbegränsaren börja öppna !!!

Blåsigt väder ute påverkar också draget som kan bli ryckigt...

En bra dragbegränsare håller alltid draget nära önskat undertryck.
Detta sparar pellets och energi.

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 27 apr, 2009 00:29, redigerad totalt 3 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Dubbel stardos har jag haft ofta. Startar ibland om manuelt utan skruv sladden i(ingen startdos). Men hur löser man problemet? Har ofta rejäla knallar, nära på som ett knallskott. Hörs tydlig även utomhus. min åsikt är att det är för lite effekt i tändelementet. Det tar helt enkelt för lång tid. Har inte chippat till senaste ännu. Sker under sommaren.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev: sätt dig vid brännaren strax innan en start ska ske. Notera tidpunkt (på sekunden) när de olika saker sker. Med det i handen är resten ganska tydligt.

Men om du ofta får dubbla starter är startdosen sannolikt för liten.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

rod02 problemet löser sig säkert med nytt chip. Förvärmning innan startdosen åker i och måttligt fläktvarvtal under tändningen.
kurre_44 förklarar allt i den här tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 95ceed5669
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Pällets
Ungskog

Return of trådskaparen

Inlägg av Pällets »

Tack för alla svar! Har inte haft på datorn på några dagar.

- Om gengassmällar. Jag har aldrig hört att det smällt eller låtit. Gör gengassmällar det?
- Om dragbegränsare, som verkar vara ett hett ämne, så kan jag bara säga att ÅF trimmade in den i vintras och att den ska vara av bra kvalitet heter KW Tigerholm 012. Den öppnar vid tändning. Kan inte ta gift på att det kommer sot ut ifrån den men det ligger ett fint sotdamm ovanpå pannan, kan ju också tryckts upp genom sotningsluckan.
- Om att analysera, jodå jag har suttit vid många, många starter och analyserat, men trots detta har jag inte upptäckt någon sotpuff annat än en enda gång då det läckte in lite rök just vid uppstart. Startdosen är justerad lite upp då den inte tände vid varje gång tidigare. Nu ca 3 dl.
Den startar vid första jämt när jag tittar.
- Om Skorstenen, den ska vara fri från fåglar och dylikt anl sotaren.

Fortsätt gärna komma med förslag, efter att ha läst detta låter det som startdosspåret skulle vara nåt. Ojämn matning kanske ger för mycket?
Ivabo Villa S1, Combifire -07, 150 kvm, Frösön
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du _hör_ gengassmällen är det dags att stänga av brännaren illa kvickt! De *poooofff* som vissa har är just gengas-"explosioner" som pga. "fel" blandning av gengas & luft går långsamt och det ska räknas som mycket viktigt och farligt.

Oftast är flamfronten långsam då den är undernärd med syre men den dag det finns syre nog får du renovera pannrum, byta panna och kanske börja det hela med att brandkåren släcker huset.

Att det kommer in sot/aska (sot = svart, kletar, aska = grått, torrt, pulver) i pannrummet _kan_ vara ett resultat av uraskningen, det dammar så mycket även när man är försiktig.

Men finns det "i drivor" ett visst ställe blåsas det ut där och då är det bara att leta. Men ett tunt jämt lager över allt är helt enkelt resterna efter uraskning tror jag.
Är inte PK!
Pällets
Ungskog

Inlägg av Pällets »

Eftersom jag aldrig hört någon smäll verkar det alltså inte vara gengassmällar - det verkar ju var trista grejer.
Uraskningen tror jag inte på då jag suger ut all aska in i en typ grovis och askan/sotet (mörkt, mörkt grått kletar inte) hamnar ovanpå pannan. Iofs i ett tunt jämnt lager, men samtidigt kan man se sot/aska som trängt sig ut ur luckan.
Fortsatt ett mysterium?
Ivabo Villa S1, Combifire -07, 150 kvm, Frösön
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Pällets
Ang, dragbegränsare KW SID 012 och max data av vad denna klarar av att dragbegränsa..
Panneffekt 45 kW
Skorstens area vid halv * halvsten 169 cm² höjd 9 meter
Skorstens area vid hel * halvsten 338 cm² höjd 7 meter

Rekommenderat undertryck för olika bränslen
Olja.... 10 Pa
Pellets 10 till 15 Pa
Ved ....15 till 20 Pa

Arbets sätt
Drivkraften skapas av heta rökgasrer som får undertrycket att öka
Öppnar när undtrycket vill bli större än önskat undertryck
stänger när undertrycket blir lägre än inställt värde

Att något lite sot kan komma ut genom dragbegränsaren är inte uteslutet
om pelletsbrännaren startar med en puff som ger snabb tryckändring
Samma gäller vid byig vind som skapar snabba tryckändringar.

Se gärna filmsnutten som visar KW Z150
länk : http://www.transtemper.se/newlook/index ... eo&video=1

Även övriga luckor kan läcka ut sot vid byigvind som ger snabba tryckändringar...

Alltså behöver det inte alltid bero på pelletsbrännarens uppstart att sot kan läcka ut i pannrummsluften...

Men en vältrimmad brännare avger nära inget sot...

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar