Hej, säkerhetsventilen vid expansionskärlet av ackumulatortanken specad till 1,5bar läcker redan lite grann vid 1 bar och högre.
Kan man renovera / rengöra /kalka av ventilen med t ex citronsyra, eller är det bara slit och släng?
/Aryan
Läckande säkerhetsventil
Läckande säkerhetsventil
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
-
- Stor entusiast!
Tack för svaren!
Ingen billig sak, fick betala drygt fyrahundra hos stuvsta rör.
Jag var envis ock kopplade expensionkörlet i botten på acktanken för att minska värme förluster men nu vill kag slippa tappa ut all vatten när jag ska byta ventilen.
Jag ser två lösningar:
1. Använda en en limtving för att klämma i hopp / stänga den flexibla slangen mellan tank och exp kärlet och byta kranen då.
2. Låta den gamla ventilen sitta kvar och koppla in den nya på utgången av den gamla läckande kranen.
/Aryan
Ingen billig sak, fick betala drygt fyrahundra hos stuvsta rör.
Jag var envis ock kopplade expensionkörlet i botten på acktanken för att minska värme förluster men nu vill kag slippa tappa ut all vatten när jag ska byta ventilen.
Jag ser två lösningar:
1. Använda en en limtving för att klämma i hopp / stänga den flexibla slangen mellan tank och exp kärlet och byta kranen då.
2. Låta den gamla ventilen sitta kvar och koppla in den nya på utgången av den gamla läckande kranen.
/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare