Pannans avkylning
Pannans avkylning
Ja här var det lugnt. Verkar som lågan slocknat för de flesta.
Kör nu pelletseldningen på tomgång på dagen och på natten behövs det fortfarande en del varme. Shunten är stängd och termostatventilerna står på 16 grader, ingen varme cirkulerar alltså på dagen och inget varmvatten förbrukas.
Ändå startar brännaren ungefär varannan eller var tredje timme.
Jag har en hysteres på 16 grader och stopptemperatur vid 85 grader.
Pannan har en vattenmängd om 180 liter. Pannrummets temperatur 20 grader. Pannan är modernt välisolerad.
Tycker det är onormalt att brännaren behöver starta var tredje timme bara för att hålla pannan varm.
Någon som undersökt det här närmare?
Kör nu pelletseldningen på tomgång på dagen och på natten behövs det fortfarande en del varme. Shunten är stängd och termostatventilerna står på 16 grader, ingen varme cirkulerar alltså på dagen och inget varmvatten förbrukas.
Ändå startar brännaren ungefär varannan eller var tredje timme.
Jag har en hysteres på 16 grader och stopptemperatur vid 85 grader.
Pannan har en vattenmängd om 180 liter. Pannrummets temperatur 20 grader. Pannan är modernt välisolerad.
Tycker det är onormalt att brännaren behöver starta var tredje timme bara för att hålla pannan varm.
Någon som undersökt det här närmare?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag har termostatventiler i hela huset men källaren blir rå om inte jag har värmen på. Jag har en start med drygt 6 timmars intervall, varje eldning tar runt 2½ timme @ 9kW så det blir alltså runt 3½ timmes paus mellan varje eldning.
Jag skulle tro att det är som tidigare: som pelletseldare har man en annan fokus på hur mycket värme det egentligen går åt, jag vet att jag var förvånat över hur mycket det egentligen gick åt när man tyckte att det borde vara hellugnt.
EDIT: Just det, min pannvolym är 235L och den kör mellan 60°C och 86°C.
Jag skulle tro att det är som tidigare: som pelletseldare har man en annan fokus på hur mycket värme det egentligen går åt, jag vet att jag var förvånat över hur mycket det egentligen gick åt när man tyckte att det borde vara hellugnt.
EDIT: Just det, min pannvolym är 235L och den kör mellan 60°C och 86°C.
Senast redigerad av Icecap den lör 02 maj, 2009 09:27, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Min panna kyls ungefär lika snabbt som Torstens.
Skillnad här är att jag styr brännaren med en termostat i första acktanken (500 l med 200 l vvb, kör bara mot 1'a)
Startar på 65° och stoppar på 80°
När brännaren stoppar håller pannan ca 90° och efter ca 5 h så är pannan nere i ca 65°
Brännaren startar bara 1 eller 2 ggr/dygn som det är nu.
EDIT. Lagt till lite info.
Nu startade brännaren efter att ha stått stilla i 17 h. Panntempen är 48° och acktanken (35 cm under toppen) är 65°
Med det scenariot kanske jag bör öka hysteresen för start&stopp?
Skillnad här är att jag styr brännaren med en termostat i första acktanken (500 l med 200 l vvb, kör bara mot 1'a)
Startar på 65° och stoppar på 80°
När brännaren stoppar håller pannan ca 90° och efter ca 5 h så är pannan nere i ca 65°
Brännaren startar bara 1 eller 2 ggr/dygn som det är nu.
EDIT. Lagt till lite info.
Nu startade brännaren efter att ha stått stilla i 17 h. Panntempen är 48° och acktanken (35 cm under toppen) är 65°
Med det scenariot kanske jag bör öka hysteresen för start&stopp?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Nu är jag mer klar på vart varmen tar vägen. Shunten var väl inte helt stängd. Lyckades efter en del hamrande stänga returledningens ventil helt.
Nu faller temperaturen mindre än 2.5 grad per timme för nu finns ingen cirkulation alls.
Den avkylning som nu finns får väl skyllas mest på luftströmmen genom pannan.
Räknar man om det verkar det ändå bli en energiförlust på 500 watt som går bort till ingen nytta.
Som jag länge misstänkt finns det en bypassledning mellan stigare och retur. Om alla radiatorventiler är stängda är det ändå bra cirkulation.
Hurpass vanligt är det? Gör inte så mycket men går aldrig att få någon ordning på returledningens temperatur.
Nu faller temperaturen mindre än 2.5 grad per timme för nu finns ingen cirkulation alls.

Räknar man om det verkar det ändå bli en energiförlust på 500 watt som går bort till ingen nytta.
Som jag länge misstänkt finns det en bypassledning mellan stigare och retur. Om alla radiatorventiler är stängda är det ändå bra cirkulation.
Hurpass vanligt är det? Gör inte så mycket men går aldrig att få någon ordning på returledningens temperatur.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Shunten går nästan aldrig att stänga helt, jag stänger alltid med den manuella ventilen efter shunten på sommaren och det gör enorm skillnad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Det där märkte jag också av..
Installerade automatik på shunten och tyckte jag var super petig med att stängd hamnade i rätt läge innan armen skruvades på. Men när shunten stängt och jag stängt av cirkpumpen så såg jag på framledningen att det var självcirkulation och inte så kallt det borde varit. Tempen sjönk flera grader när jag stängde med ventilerna också.
Edit: Direktcitering borttaget, detta skall undvikas. / Roli moderator
Installerade automatik på shunten och tyckte jag var super petig med att stängd hamnade i rätt läge innan armen skruvades på. Men när shunten stängt och jag stängt av cirkpumpen så såg jag på framledningen att det var självcirkulation och inte så kallt det borde varit. Tempen sjönk flera grader när jag stängde med ventilerna också.
Edit: Direktcitering borttaget, detta skall undvikas. / Roli moderator
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön 22 feb, 2009 22:50
- Ort: Köping
Förlust via självcirkulation
samma hos mig :
kör nu första säsongen med ny panninstallation. Märkte att returen låg mellan 30-40C fast shunten var helt stängd. Efter långa funderingar hittade jag en direktledningen som går från returen tillbaka till expansionskärlet på vinden som orsakade att det blev självcirkulation. Cirkulationtspumpen och ventiler är nu stängda och dygnsförbrukningen sänktes från ca 16kg till 6kg pellets/dygn.
Jag kommer att sätta en ventil på ledningen så att jag har möjligheten att släppa på lite värme under mycket kalla dagar för att undvika att det fryser i expansionskärlet.
Undrar bara vad som är den ursprungliga tanken med direktledningen? Någon som vet?
Problemet med självcirkulationen fanns inte med den gamla panninstallationen. Också något jag inte har klurat ut ännu.
kör nu första säsongen med ny panninstallation. Märkte att returen låg mellan 30-40C fast shunten var helt stängd. Efter långa funderingar hittade jag en direktledningen som går från returen tillbaka till expansionskärlet på vinden som orsakade att det blev självcirkulation. Cirkulationtspumpen och ventiler är nu stängda och dygnsförbrukningen sänktes från ca 16kg till 6kg pellets/dygn.
Jag kommer att sätta en ventil på ledningen så att jag har möjligheten att släppa på lite värme under mycket kalla dagar för att undvika att det fryser i expansionskärlet.
Undrar bara vad som är den ursprungliga tanken med direktledningen? Någon som vet?
Problemet med självcirkulationen fanns inte med den gamla panninstallationen. Också något jag inte har klurat ut ännu.
Effecta 200C, EcoTec A4, Ack 750BBS, Thermomatic ERA10, Laddomat 10, MAFA-Midi, 300kvm 1880tal
Om pump och shunt är stängda så står vattnet (förhoppningsvis) stilla, åtminstone i rören. Om så är fallet så värms ju den första halvmetern på rören av pannan och då skulle man kunna luras att tro att man har en viss självcirkulation.
Jag har en VB Comet och den motionerar cirkulationspumpen regelbundet (1 ggr/vecka?) så jag kan inte stänga några ventiler, men jag har utgått från att shunten är stängd när den är i stängt läge. Om pelletsförbrukningen minskar så spricker min teori... Jag måste nog titta närmare på det här...
Jag har en VB Comet och den motionerar cirkulationspumpen regelbundet (1 ggr/vecka?) så jag kan inte stänga några ventiler, men jag har utgått från att shunten är stängd när den är i stängt läge. Om pelletsförbrukningen minskar så spricker min teori... Jag måste nog titta närmare på det här...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.