Fixera bulkanslutningen.

Skriv svar
nissetib
Stor entusiast!

Fixera bulkanslutningen.

Inlägg av nissetib »

Håller som bäst på med att snickra ett eget pelletsförråd. Har nu så smått kommit till den del där jag måste göra hål i källarväggen för bulkanslutning och avluftning.
Väggen är (förmodar jag) i betonghålsten med puts på in och utsidan.

Frågan är hur man fixerar rören i väggen på smidigaste sätt. Först hade jag tänkt och försöka putsa hålet (ja med putsbruk alltså) så man får en slät och fin yta. Därefter tänkte jag fylla utrymmet med fogskum så det blir stabilt.

Har nu fått reda på att fogskum inte fäster på metall. Så är det någon som har något förslag på hur man gör istället?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag gjöt fast mina rör (inblås och avluftning) i lecastensväggen med betong. Sådan där färdigblandad som endast behöver tillsättning av vatten. Sitter som berget.

Borde fungera för dig också. Det kan bli lite belastning på kopplingens infästning när chauffören "rycker och sliter" i slangen..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Det var också en av mina idéer, men eftersom jag tänkt göra ett så litet hål som möjligt så ser jag inte hur jag skall få in betongen imellan rören och det upptagna hålet...

Kanske får jag tänka om, och göra ett litet större hål från början.

Hur gjorde Du?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har båda rören bredvid varandra. Hålet i väggen gjorde jag ca 3-4 cm större än rördiametern. Kommer inte ihåg exakta måttet mellan rören men omkring 20 cm är det nog.

Satte form på insidan som helt tätade hålet i väggen kring rören. På utsidan var urtaget för hålet lite "högre" mellan rören. Satte form här också. Mellan rören där uttaget var lite högre på utsidan gjorde jag en "tratt" för att kunna fylla btg-nivån lite högre för att få ut all "luft" kring rören. Viktigt att tänka på när man gör hålet i väggen är att själva "tratten" skall vara högsta punkten. Då fyller betongen ut hela utrymmet kring rören.

När sedan betongen härdat så river man formen, själva trattdelen knäcker man sedan vid väggen. Lite svårt att förklara med text men om önskemål finns så kan jag försöka göra en liten enkel skiss.

Skulle man inte gilla den släta ytan på betongen jämfört med omkringliggade putsade ytor så kan man lägga en tunn puts även på betongen. Vill man ha en lite tjockare puts så får man "försänka" formen i väggen så att det finns utrymme att lägga en tjock puts utan att det bygger för mycket utåt.

Det är lite pyssel att få fast rören men jag skulle vilja påstå att slarvar man nu så får man göra om det någon gång i framtiden när "blåskillarna" har rivet loss röret......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Tror jag fattar, men gärna en skiss. som Du så vänligt erbjöd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här är en snabb skiss : klicka här

på hur det skulle kunna fixas.

När betongen är ifylld så får man inte glömma att "knacka" på formsidorna så att eventuella luftbubblor försvinner. Kan man dessutom föra ner ett järn eller likvärdigt i det lilla bottenhålet i tratten och "röra om" lite på olika ställen i gjutningen så blir slutresultatet bättre.
Moderator
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Det var i stora drag som jag trodde det skulle vara.

Tack för att Du tog Dig tid att skissa på skissen :)

Får se om det kommer in fler förslag under dagen.
Mccoy
Gallringsobjekt

Inlägg av Mccoy »

Finns flera olika sorters fogskum. Har själv monterat en dörrkarm i stål enbart med fogskum (inga bult eller dyl.) med måtten 2400*2100 för kanske 5 år sen och den sitter fortfarande kvar som berget, och det är tunga slagdörrar som sitter i den. Jag skulle skumma fast röret och putsa in- och utvändigt.

Om det skulle gjutas så rekommenderar jag att svetsa fast armering i röret, iom att röret kommer belastas i längdled. Med armering menas nät, bult mm, nåt som gör så att röret inte blir helt slätt.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Har nu äntligen gjort klart rörgenomföringen i källarväggen.
Det blev fogskum. Eftersom, när allt var på plats, det var så himla trångt att greja med allt vad gjuta hade inneburit, så provade jag med fogskum istället.

Inhandlade Bostik skum och rören sitter som berget. Kommer inte finnas nån chans i h....e att dom kommer röra på sig.

Pga den släta ytan på inblåsningröret, så skruvade jag, för säkerhets skull, fast en slangklämma som hamnade inuti väggen. Detta givetvis för att fogskummet skulle ha lite att fästa i. Dessutom en slangklämma på vardera sidan om plywoodskivan i förrådet.

Nu är det bara att beställa pellets :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lycka till med fyllningen.
Moderator
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Tack....
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Ja, då var det då äntligen dags för min första fyllning, som skedde tidigare idag, och gick helt enligt plan.

Nu inväntar jag bara på att mitt startpaket från Pellvac skall komma också. Sen blir det att "dammsuga" pellets.... :lol:
Skriv svar