Inställningar under sommaren.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fredrik0
Ungskog

Inställningar under sommaren.

Inlägg av fredrik0 »

Hej!

Är nybörjare med allt med pannor osv, men har lärt mig mycket i detta forum!

Jag undrar hur ni gör under sommartiden om ni alltså justerar något på pannan temp. osv.

Som jag förstår det hela så justerar man bara ner shunten och om man vill så kan man stänga av c. pumpen men att man måste motionsköra den ibland.
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Stäng gärna av cirk. pumpen helt och stäng ventilen till radiatorvattnet så att det inte smiter ut någon värme där (shunten är nästan aldrig helt tät även om den är stängd), sparar några kronor.

Om du kör igång cirk. pumpen en gång i månaden eller så och låter den gå ett par minuter så är det fullt tillräckligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fredrik0
Ungskog

Inlägg av fredrik0 »

Ok!

Tack för svaret!
84m2 boyta + källare
fredrik0
Ungskog

Inlägg av fredrik0 »

En till fundering, justerar man ingenting på brännaren? Justerar man ner temp. på pannan? Står på 75grader.

En snubbe har justerat in brännaren åt mig och han ställde in den
bl a. på högeffekt, och den har fungerat klockrent sen dess men jag tycker den startar lite för ofta. Vi är 2st som bor i huset och släpper just nu ut ganska lite värme på elementen.
84m2 boyta + källare
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

I mitt fall så anlitade jag en installatör som vid tidpunkten inte var så erfaren på pelletsinstallationer. Därför så satte han in grejorna och startade upp brännaren på standardinställningar, det innebar bland annat endast högeffektsläge. Där fick den gå i ett par veckor, sen ringde jag en snubbe på VB som kom förbi och gjorde en rökgasanalys och justerade in brännaren. Jag vet inte om man brukar göra analysen med en gång vid nyinstallationer eller om man väntar ett tag, men han satte den då i modulerande effektläge. Om jag inte minns fel så innebär det att den går på låg effekt en bestämd tid (20 min?) och om inställd panntemp inte har uppnåtts inom den tiden så går den över till hög effekt. Det sker om inte förr så när ungarna badar...

Man kan ställa in en fördröjning så att brännaren (V Bio) tänder en viss tid efter att tempen gått ner till där den normalt tänder. Det kan nog vara användbart för dem som inte förbrukar så mycket varmvatten d.v.s. när pannan står och kallnar av sig själv.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

fredrik0 skrev: men jag tycker den startar lite för ofta. Vi är 2st som bor i huset och släpper just nu ut ganska lite värme på elementen.
Den startar ofta för du kanske bara har 5 C hysteres=pannans termostat
vikingen har ingen egen termostat ..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fredrik0
Ungskog

Inlägg av fredrik0 »

Ok, kollade nu den startar vid 62grader och körde avsvalningsfas vid knappa 70grader...ska det verkligen vara så? kanske börjar glida ifrån rubriken nu kanske men men..
84m2 boyta + källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det beror helt på termostaten som styr brännaren, den "gör ju bara som den blir tillsagt". Själv har jag min termostat ställd till att slå till vid 60°C och av vid 88°C, det gör att jag får en "rejäl" eldning varje gång och nu, där jag fortfarande skickar ut värme i huset, har jag en start ung. var 5 timme och den kör en timmes tid med 9kW.

Det beror alltså inte på brännaren men på termostaten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fredrik0
Ungskog

Inlägg av fredrik0 »

termostaten är det den som sitter på brännaren, ratten bredvid "startdosratten"? den är inställt på lite över 70grader, ska jag sänka den eller?

Tur att det finns ett forum som detta spec nu när man är nybörjare :) slipper man ringa till någon installatör hela tiden.
84m2 boyta + källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Oavsett om du höjer eller sänker den är skillnaden mellan tillslag och frånslag det samma. På ett vanligt "oljatermostat" är denna skillnad runt 5°C och den är alltså oberoende på vad man ställer temperaturen till.

Vill man ändra detta måste man antingen ha en elektronisk termostat eller ett par mekaniska och ett relä.

I min brännare finns denna funktion inbyggd vid hjälp av en PT100 sensor i ett dykrör i pannan och programmet har sedan en termostatfunktion som medger att man kan ställa skillnaden mellan tillslag och frånslag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det är inte säkert att din VB brännare är inkopplad med ein egen tempgivare utan att den är kopplad över pannans termostat. Då kan du vrida på brännarens potentiometer bäst du vill, det förändrar inget.

Har du en stickpropp till skruven, en grov svart kabel till stort kontaktstycke samt en brun kaben till ett litet kontaktstycke på brännarens vänstersida?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
fredrik0
Ungskog

Inlägg av fredrik0 »

Ok, Jepp skruven sitter med stickpropp och det andra sitter i en bred kontakt vissa kontakter är svarta och andra bruna. Men jag förstår vad du menar och jag har inte den funktionen på min brännare.
84m2 boyta + källare
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Kanske du skulle köpa en sådan genom VB. Du får som sagt en större hysteres mellan till och frånslag!

Temperaturgivare heter den, har jag för mig!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar