Bästa asksugen?

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Bästa asksugen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tänker ständigt på att jag vill ha en bra tillförlitlig asksug med bra kapacitet som är lätt att tömma. Använder idag Janfires asksug som jag modifierat och det är väl OK upp till några kilo aska men sedan blir den tätt. Jag vill ju inte tömma och göra rent efter varje sugning. Vilka är era erfarenheter och vad fungerar bra?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Mina erfarenheter.

Om man tittar på filterburkarna. (grovis, fire eller dyl.)
Grovis har varit den enda för mig som har fungerat tills det blir fullt. Visst lite sämmre sug blir det under tiden man suger. Men inte så att man inte kan fortsätta suga upp sotet.

Men bäst är nog en askcyklon. Eller vad de nu heter. (virvelvind och altberg askfälla) Dessa kan du fylla utan att ge avkall på sugförmågan.
Lite dyrare men värt varenda öre.

Finns även en del trådar i forumet om hemmabyggda askcykloner.
Kan ju vara värt att pröva. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för synpunkterna och erfarenheterna. Jag har länge funderat på en cyklon tyå Altberg men hur mycket går egentligen igenom och sätter igen dammsugaren. Jag tänker mig nu verkligheten inte vad man lovar....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag köpte en billig filterburk på Harald Nyborg om jag minns rätt, 199 spänn, den funkar bra men det följer med en del aska till dammsugaren så jag använder en gammal pensionerad dammsugare, men min burk har metallfilter (burk med massor av små hål), det är möjligt att dom med tygfilter släpper igenom mindre med skit.

Den jag har skulle jag nog inte vilja använda med en ny och fin dammsugare i alla fall, men den är inne på 3:e året och funkar fortfarande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

enl tidigare inlägg.
Så har jag märkt att lite av sotet går igenom filtret på grovisen också.

Men om man ska utgå ifrån att cyklonerna klarar av att filtrera bort ca 97% i snitt. Så blir det ungefär 6dl sot per 20liter. Som går till damsugarens. OBS detta är grovt räknat. Sämmre än så ska de väll inte vara.
Ska man gå efter tester som gjorts (99%) så blir det 2dl /20l aska.

Så en billig/gammal damsugare är nog inte så dumt att införskaffa. Eller så sätter man ett filter efter askcyklonen som tar dessa 1%. :wink:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Å hej
Jag instämmer med deasstore inlägg.
Har själv Grovis över 4 år och fortfaran har kvar att använda, filter är i samma skick , och har en 90 tals gamla dammsugare heter "Elram" tyvärr det blev sotdamm inkommer till dammsugs påsen. och därefter filtret i dammsugare och utblåsa filter blev helt svart.
men inte sotdamm i pannrum. Tja.. inte krånglar från mig, bara att köra på och funkar som det är.

Tyvärr har jag tappat bort vit 90º böjrör i grovis förra året :oops: , men kör ändå utan böjrör, funkar bra iallafall.

Jag rensar varje gång grovis filter samband man tömmer hinken. Oftast skakig filter ute, om inte där vindtork finns nytvätt vita kläder :shock: :lol:

Funkar bra med bevattningmunstycke att duscha in i filter, gör det ute, inte i handfat, frun blir inte glad. :wink:

Själv har aldrig test med askcyklon, men jag förstår funktionell, så ja tror på det bättre än ex Grovis och jag är imponerad av några här har byggt själv var helt fantastik. Var det inte Anders Hansson som gjorde det som köpte nästa flesta grejor från IKEA :roll: :bigsmurf:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Det står en gammal nilfisk i pannrummet. Med sug och blåsfunktion. Pannan askas ur med spade. Tycker inte det behövs dammsugning i en asktillverknings maskin.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Klarar mig fint med en 10L galvaniserat hink, en hemknackat askskyffel, en skrapare och en sopkvast med sopskyffel till.

Har aldrig fatta detta med att suga och greja, så många grejer, så bökigt och min askskyffel duger precis lika bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Damsuger knapp heller längre...läste här till att börja med och alla verkar damsuga ;)

Damsuger endast utanförpannan annars kör jag skyfel och låter det sista ligga kvar...
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Det är samma här. När min panna fungerade, så använde jag endast dammsugaren till rostret.
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Använder Grovis till hela pannan tycker det är smidigt samt så har jag monterat en stålborste vid insugmunstycket så man kan ta bort sotet som fastnar på pannsidorna.
Det tar ca:20min för mig att sota alla utrymmen i pannan plus brännar delen samt att man kan damsuga pannrummet direkt efter att man är färdig.
3st rengörningar kan jag göra innan Grovis är full vilket innebär på vinter halvåret så blir det att man tömmer Grovis en gång per månad.
Tvättar filtret med lite såpa och vatten låter det torka på pannan och det är som nytt varje gång. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar