Koppla på ett begagnat system.

hedde
Ungskog

Koppla på ett begagnat system.

Inlägg av hedde »

Hej.

Jag har planer på att utforska möjligheten att konvertera om min pann (Albin Futura Std) till att köra på pellets. Idag går den enbart på el vilket blir hiskeligt dyrt, framförallt på vintern.
Eftersom jag är helt novis på detta så ville jag bara höra om det funkar att köpa en begagnad brännare med skruv på t.ex. blocket och om det då går att installera själv, om man är hyffsat händig.
Tyvärr så har jag nog inte råd i dagsläget i rådandelågkonjunktur att investera någon större summa i något nytt, så därför undrar jag om detta är en lösning man kan göra så länge, eller är det bara en dum tanke?

Tar tacksamt emot all hjälp o tips.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Om det är dumt eller inte kan du bara avgöra själv?Beror på vilket intresse du har o skruva med gammal bråte :D Ska man tänka långsiktigt så är det nog bättre riva allt gammalt o satsa på en ny annläggning... :D
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här får du några svar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 96ec2c435b

Här kan du läsa lite mer om pellets.
http://www.afabinfo.com/default.asp.

Tror att det är många som börjar med en beg.brännare och ev.skaffar nyare sen när tiden är mogen.Det är ju lite kringutrustning som behövs också.Förråd för säck eller bulk.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Klart du kan installera den själv, det är inga konstigheter alls, det kan vara lite enklare eller lite svårare beroende på vilken brännare du väljer, observera att en del brännare har ingen stickpropp för spänningen utan skall kopplas in på pannans överhettningsskydd och här skall då en "person med rätt kunnande" sköta detta, så var det sagt 8)

Man kan inte koppla in brännaren rätt upp och ner där man haft en oljebrännare eftersom där bryts spänningen till brännaren när termostaten slår ifrån, en pelletsbrännare ska ha spänning hela tiden så termostaten kopplas in på annat vis.

Vissa brännare har egen termostat (eller tempgivare) och en del ska kopplas in på pannanas termostat, men allting står i bruksanvisningen till brännaren och om du inte får någon med så brukar det inte vara några problem att hitta på tillverkerkarens hemsida eller liknande.

Du behöver brännare, skruv och någon form av förråd, jag använder en 250 liters regnvattentunna och det funkar hur bra som helst.

Vissa tillverkare verkar vara griniga med självinstallatörer och anser att garantin inte gäller om man installerat själv.

Vissa tillverkare uppmuntrar till själv installation (Bionordic och Roslagsbrännaren exempelvis och dessa har då helt vanlig 230V stickpropp* så det är bara att plugga i vägen och stoppa i termostaten i ett dykrör på pannan) en del är allmänt griniga till sånna påhitt.

Skulle du hitta en "Sverigebrännare" i någon annons så köp den inte, det är rena dyngan, i stort sett alla andra brännare som säljs är bra och lär funka fint som bara den, det finns dock en del "Infraheat" brännare till salu ibland, det är ingen fel på dessa men dom har inget tändelement och måste alltså tändas manuellt och går sedan på underhållseld så i praktiken kan man bara använda den på vintern.

Jag installerade min brännare på ett par timmar, mesta tiden gick åt till att kapa till monteringsplåten till brännaren och fixa hål i tunnan till förrådet, så det är inga konstigheter att installera en pelletsbrännare själv.

* På dessa brännare är då överhettningsskyddet inbyggt i brännarens termostat så därför behöver man inte använda överhettningsskyddet i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Matab skrev:Om det är dumt eller inte kan du bara avgöra själv?Beror på vilket intresse du har o skruva med gammal bråte :D Ska man tänka långsiktigt så är det nog bättre riva allt gammalt o satsa på en ny annläggning... :D
Vän av ordning frågar sig naturligtvis varför du inte själv investerar i ett nytt, modernt och miljövänligt vedsystem i stället för den medeltida miljöskadliga bråte du själv eldar i? :?:

Till huvudfrågan så verkar ju inte Albin Futura vara omöjlig att elda pellets i.
Att genom en insats av 8000 kr och lite eget jobb minska ned uppvärmningskostnaden till 60% av den för el är väl inte så dumt.
En framåtbrinnande brännare bör du titta efter.
Förståsigpåare säger att elpriset kommer att sjunka men det kan lika gärna gå uppåt.
Askutrymmet i pannor av den här typen brukar inte vara så stort så en asktömning varje vecka blir du tvungen till vintertid.
Jag tycker inte jobbet med att elda pellets i en oljepanna är besvärande och har inga planer på att byta värmesystem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
hedde
Ungskog

Inlägg av hedde »

Hittade denna på blocket o verkade intressant, då alt verkade följa med. Vet dock inte vad man behöver extra för att kunna koppla in den på just min panna.

http://www.blocket.se/skaraborg/Pellets ... ?ca=15&w=3
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Går säkert bra att köra i din panna. Men är den sedan 2002 så räkna med att upgradera (om det går) till varmluftständning och senaste chippet. En kostnad på ca. 3000.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Eventuellt kan du behöva en termostat men det kan du köpa för en hundralapp eller så, någon form av plåt kan behövas att montera brännaren i också lite beroende på hur luckan på din panna ser ut men dessa finns att köpa lösa också.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Borde vara varmluftständning.
Läs denna tråden om uppgradering.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Om du ringer,så fråga honom vad det är för chip som sitter i nu.
Jag köpte det här till min -00.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... sor-2.html
Här kan du studera lite om brännaren.
http://www.ariterm.se/filer/PX21Anv_SE_080523.pdf
Här lite olika montage
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... ns_exempel Termostat finns en separat kabel.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Matab
Lärjunge!

Re: Koppla på ett begagnat system.

Inlägg av Matab »

hedde skrev:Hej.

Jag har planer på att utforska möjligheten att konvertera om min pann (Albin Futura Std) till att köra på pellets. Idag går den enbart på el vilket blir hiskeligt dyrt, framförallt på vintern.
Eftersom jag är helt novis på detta så ville jag bara höra om det funkar att köpa en begagnad brännare med skruv på t.ex. blocket och om det då går att installera själv, om man är hyffsat händig.
Tyvärr så har jag nog inte råd i dagsläget i rådandelågkonjunktur att investera någon större summa i något nytt, så därför undrar jag om detta är en lösning man kan göra så länge, eller är det bara en dum tanke?

Tar tacksamt emot all hjälp o tips.
Du tjänar nog mer på att sänka innetempen ett par grader o köpa en vedeldat kamin (man får en ny för 3-5tusen) som du eldar i när du är hemma.Att man kan sänka sin förbrukning med 60% genom att istallera en pellets brännare är en ren "glädje kalkyl". Om ett par år så kostar pelletsen lika mycket som oljan kostar idag. :D
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Torsten skrev:
Matab skrev:Om det är dumt eller inte kan du bara avgöra själv?Beror på vilket intresse du har o skruva med gammal bråte :D Ska man tänka långsiktigt så är det nog bättre riva allt gammalt o satsa på en ny annläggning... :D
Vän av ordning frågar sig naturligtvis varför du inte själv investerar i ett nytt, modernt och miljövänligt vedsystem i stället för den medeltida miljöskadliga bråte du själv eldar i? :?:
Ja du Torsten!På medeltiden fanns inte vattenburet system.Ja har redan en modern robust panna som går att elda dom flesta fasta förekommande bränslen i... :D
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om ett par år så kostar pelletsen lika mycket som oljan kostar idag.
Kan så vara, men vad står det om elpriset i din kristallkula då ? det är samma som idag eller ? och oljan blir givetvis inte dyrare den heller...
gösen08
Späd planta

Inlägg av gösen08 »

Hej Hedde
Har ett komplett anläggning som du kan få köpa om du vill från 06 iwabo

mvh gösen08
panna parca 3000 år88
brännare iwabo 20 från år2006
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

micke_932 skrev:
Om ett par år så kostar pelletsen lika mycket som oljan kostar idag.
Kan så vara, men vad står det om elpriset i din kristallkula då ? det är samma som idag eller ? och oljan blir givetvis inte dyrare den heller...
Nja elpriset kan ja inte se nåt om? Har antagligen för låg elförbrukning för att det ska ge utslag i kulan.Olje priset därimot som till hälften består av skatt,o om man nu ska fasa ut oljan så kan man ju fråga sig vart man då ska ta dom skatte pengarna? :roll:
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Reinfeldt vill utöka det svenska kraftnätet för att kunna öka exporten av svensk "ren" el. Man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att det leder till högre pris till svenska konsumenter va ;)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar