Adios pellets?

Skriv svar
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det där är väl samma pump som denna? http://energicentra.dinstudio.se/text1_2.html

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=18500.0
Läser man alla dessa 180 sidor som behandlar dessa pumpar, så inser man att det är nog lugnare att köpa en Nibe/Ctc/Ivt/Bosch tex. Tycker att det har varit alldeles för mycket tveksamheter kring denna pump (Jula, Foma mm).
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vi får söka skattereduktion för att vi e miljövänliga.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

leifa.k skrev:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=18500.0
Läser man alla dessa 180 sidor som behandlar dessa pumpar, så inser man att det är nog lugnare att köpa en Nibe/Ctc/Ivt/Bosch tex. Tycker att det har varit alldeles för mycket tveksamheter kring denna pump (Jula, Foma mm).
Ja men det verkar som det varit mycket problem som har berott på installatören. Julas är det väl snabb kopplingar på.

Men jag skulle nog oxå köpt en ctc eller nibe
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jula lämnar ganska hyfsade garantivillkor, se röd markering.

Värmepump 24995 sek
Montagekit 1 695 sek
Summa: 26 690 sek.

Håller den bara lite mer än 5 år så är det inte så dramatiskt mycket pengar/år.
Förhoppningsvis kan man få den att leva ytterligare några år med lite handpåläggning.

Citat ur manualen från Jula:

"På denna produkt har du vid köp som privatperson enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt
mot fabrikationsfel. Vi lämnar 5 års kompressorgaranti.
Vid garanti- eller reklamationsanspråk krävs
uppvisande av inköpskvitto, ifyllt garanti och reklamationsformulär samt att produkten är monterad
och använd i enlighet med informationen som givits i bruks- och monteringsanvisningen.
Vid drift i näringsverksamhet gäller 1 års garanti mot fabrikationsfel och näringsidkaren sörjer själv
för att kraven i lagar och föreskrifter efterföljs.
Med FOMA:s patenterade monteringssystem har du möjligheten att spara hela eller stora delar av
monteringskostnaden vid installation av produkten.
Detta innebär följaktligen att du vid garanti- eller
reklamationsanspråk själv ansvarig för att ta produkten till återförsäljaren eller närmsta FOMA
serviceverkstad. Du kan om du önskar köpa till ett framkörningsavtal för användning vid ett
eventuellt garanti eller reklamationsbehov. Avtalet gäller under hela reklamations och
garantiperioden och innebär att vår servicepersonal utan kostnad kommer hem till dig och utför
eventuell reparation som omfattas av garanti/reklamationsrätt. Avtalet kostar 450 kr och gäller
under hela reklamations och garantiperioden
om du skickar in garantikortet senast inom 7 dagar
efter köpet"

Edit: glömde få med en liten detalj i garantivillkoren.
Service på anläggningen skall utförts vart 2:a år för privatpersoner och varje år vid drift i
näringsverksamhet. Kontakta FOMA för servicepunkter vid val av annan servicefirma.

Manualen:
http://www.jula.se/EsaImages/item/Bruks ... 416050.pdf
Katalogen:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Andreas Hansson skrev: Coop kanske är bättre på en luft/luft men vad hjälper det när den bara värmer från ett ställe på huset.Rummet som den sitter i kommer bli för varmt
Helt klart en av nackdelarna. Fast för min del så funkar det faktiskt bra neråt -10°C trots planlösning och isolering modell 50-tal. Blir nog inte mycket mer än ett par graders skillnad på bostadsplanet allt som allt. Värre blir det naturligtvis när det är kallare ute, då är det vattenburen värme som gäller till 100%.
Annars tycker jag att temperaturskillnaden precis vid innedelen vid avfrostning kan vara irriterande. Från full värme till kallras en gång i timman...
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Skönt man inte bundit sig för någon dyr värmepumpslösning. Här kommer första spiken i kistan, en baltkabel. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 189267.svd
Sedan kommer nog också en kabel till kontinenten.

Beklämmande spel. Man har inte råd att ge anständig pension till dem som betalat sin ATP avgift i 40-45 år men när balterna jämrar sig så ska svenska skattebetalare hålla i nappflaskan.
Det här vore väl annars en uppgift för tyskarna. De hade ju mycket varma och goda förbinelser med balterna för 70 år sedan.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

En bra förbindelse är väl lite underdrift, de hann ju med ganska mycket på kort tid... :roll:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Ojj... här har det hänt en hel del i tråden sedan jag kollade senast.

Här hemma har pelletsen tagit slut och jag har skaffat luft/vatten-värmepump eftersom bergvärme inte var ett alternativ för mig. Problemet är att jag går som på nålar. Vad ska jag nu göra på kvällarna när jag inte kan gå ner justera shunten, kolla rökgastemp, sota ur pannan och fylla på pellets? Skiten som står nere i källaren bara går och går utan min hjälp och dessutom sparar jag pengar mot pelletsen. Inte nog med det... jag har dessutom något varmare inne och betydligt jämnare temperatur. Något måste vara fel... :wink: Dessutom måste jag pallra mig till jobbet istället för att ta ledigt och vara hemma för att sotarjäveln ska upp på taket stup i kvarten.

För att min nya uppvärmingskostnad ska bli samma som den gamla så ska elpriset höjas det dubbla medan pelletspriserna måste frysas helt. Då blir det ungefär samma årskostnad. Jag vet inte vad som skulle hända i världen för att pelletspriserna ska hålla sig stilla medan elpriset fördubblas. Att elpriset kan fördubblas är möjligt, men historiskt så borde även pelletspriserna hänga på. Det skulle väl vara om pelletstillverkarna slutar sin kartellverksamhet, det kommer en storm som får Gudrun att vara en lätt bris, byggandet tar fart som kan jämföras med miljonprogrammet, kolkraft förbjuds i Europa och det byggs kraftledningar ut från alla hörn av Sverige. Självklart är alla bilar eldrivna också. Då sitter jag i källaren och lipar. :cry:
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Du fick väl pump, kringutrustning och installation gratis gissar jag för annars kan man inte räkna hem det inom rimlig tid.

OK. Om man aldrig har kallare än -10 så är det nog helt ok med l/v pump.

Värmepump kräver ju som bekant inte något underhåll eller driftkostnader förutom elförbrukningen. cop 4 ska man räkna med oavsett årstid.

Vi som har lite bistrare klimat har inte samma förutsättningar.

Lycka till med din värmepump.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Nu får vi räkna lite och se om du har rätt. Själva anledningen till mitt byte var helt enkelt att jag inte längre hade lust att bära pellets och inte kunna resa bort utan att ha pelletsvakt som fyller på behållaren.

Låt säga om jag fortsatt med pellets. Brännaren var det inget fel på. Den har jag t.o.m kvar och ska sälja. En snabbsökning på Blocket så får jag en ny Focus med brännare och installation för 68000 kr. Eftersom hantverkare alltid ska sko sig så kan man nog inte få dra av mer än 10-15000 kr om man skippar brännaren. Mafa-förråd ingår som jag inte heller vill ha. Nu ska jag skaffa bulk för att kunna jämföra med värmepump. Vi kan dra av 2000 för att skippa veckoförrådet. Då är vi uppe i 51000 kr för en pelletspanna. Det är sjukt när man kan köpa den för nästan halva priset på Rinkabyrör. Nu satte jag in en radiator i pannrummet så man får väl lägga på 2000 kr. När jag skaffade pellets så skulle en ny pelletspanna kosta mig 73000 kr, alltså nästan samma pris som idag.

Jag vill ju ha min pellets så underhållsfritt som möjligt för att kunna jämföras med värmepump. Då är det bulk som gäller. Jag är kräsen och vill ha en snygg installation, inte hemmasnickrade plyfa-skivor som jag gjort själv... jag ska ju inte lyfta ett finger med min uppgradering av systemet. Nu är mitt pannrum så litet att jag måste ha vakuum-system, men skitsamma... låt säga att ett bulkförråd kostar 15000 kr (blir egentligen minst dubbelt så dyrt för mig med de offerter jag fått sedan tidigare).

Nu har jag en ny panna och ett bulkförråd. Min gamla panna käkade 8 pall pellets och installatören sa att jag skulle spara en pall till om jag bytte till ny panna, alltså 7 pallar/år. Det är 5800 kg/år. Enligt den som jag beställt av tidigare som har Neova så tar han 2790 kr/ton. Det blir 16200 kr/år. Sotningen kostar mig endast 740 kr/år i min kommun så totalt ca 16900 kr/år. Eftersom jag har kamin så slipper jag inte brandskyddkontrollen.

Pelletsuppgradering skulle kosta mig ca 68000 kr och sedan ha en driftkostnad på 16900 kr/år.

Min värmepump gick lös på 100000 kr totalt. Jag gjorde inte ett skit och fick en radiator i pannrummet. Jag vet att jag kunde fått billigare värmepumpar, men mitt krav var en Thermia. Driftkostnaden beräknas till 11000 kWh/år. Jag pröjsar ganska exakt 1 kr/kWh idag med elnätskostnad, alltså 11000 kr/år.

Nu lånade jag inte en krona för detta, men låt oss säga att jag hade gjort det i båda fallen och att man tog det på en 6-års-avbetalning med dagens ränta på 1,48% och rak amortering (självklart kommer den att höjas, men vi kan inte räkna med det).

Pelletsalternativet skulle kosta totalt 71000 kr med ränta och driftkostnad på 101400 kr. Totalt 172400 kr.

Värmepumpsalternativet skulle kosta totalt 104500 kr med ränta och driftkostnad 66000 kr. Totalt 170500 kr.

Det tar alltså 6 år innan båda alternativen kostat lika mycket och då har jag räknat för lågt med pellets-alternativet eftersom jag måste ha vakuumsystem från källargarage till pannrum som är svindyrt. Som sagt så vill jag inte röra ett finger med installation i båda fallen. Energipriser och räntor kan bara en sierska veta. Man får helt enkelt se hur det ser ut idag precis som jag gjorde när jag skaffade pelletsen -05. Då slog den t.o.m bergvärme. Jag har heller inte tagit med ROT-avdrag i något av alternativen. För luft/vatten är det 12,5% av totalpriset. För pellets... det vete fan.

COP 4 är nog lite högt att räkna med, både för luft/vatten och bergvärme. Min ligger på snitt 3,2 och motsvarande bergvärme ca 3,5 om jag inte minns fel från energikalkylerna. Jag bor förresten 8 mil norr om Göteborg.

Jag tycker på sätt och vis att det är tråkigt att gå ifrån pelletsen eftersom hela ventilationssystemet bygger på en ljummen skorsten. Men när pelletspriserna skenar iväg åt helvete och jag måste byta så skippar jag pelletsen.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Hur mycket lägger du på en mekanisk ventilation då?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Inget. Min ventilation kommer inte fungera speciellt mycket sämre eftersom jag haft ganska låg rökgas-temp sedan tidigare och har insatsrör med isolering mellan röret och kanalen. Jag har aldrig fått över någon värme att prata om till ventilationskanalerna. Skulle jag bytt panna så skulle jag fått ännu lägre rökgas-temperatur. Testa själva med en termometer nerstoppad i ventilationskanalerna om ni har insatsrör. Man märker knappt någon skillnad mellan påslagen resp avstängd panna. Men om jag vill ha en varm skorsten får jag elda i Keddyn precis som tidigare som har en orörd pipa. Egentligen borde alla byta till mekanisk ventilation för att få dagens standard på luftombyte i fastigheten. Jag har haft funderingar på en FTX i ett par år men det har inte blivit av än. Skulle jag märka att det blir betydligt sämre luft i huset så får jag göra något åt den saken, men hittills har jag inte märkt av någon försämring. Inte heller hos mina vänner som tidigare bytt värmesystem. Det viktigaste är nog att inte få in regn och fukt i den gamla pipan. Då kan man nog få problem.

Ni beter er som riktiga sekt-medlemmar som inte kan inse att det finns andra lösningar som är likvärdiga eller bättre än pellets idag.

Så länge vi har pelletskartell bland de stora tillverkarna så kommer det vara kört för det bränslet. Tänk på att det dessutom inte ligger några extraskatter på pelletsen och ändå är det så förbannat dyrt. Det ligger fortfarande mängder med stockar från stormen Gudrun så brist på råvara är bara snack. Det handlar om att ingen vill bemöda sig med att skaffa extra utrustning för att flisa ner. De väntar hellre och säljer det allteftersom som massaved o.dyl. Grannarna som bor i närheten av dessa lager har jätteproblem med flugor som frodas bland veden.

När jag skaffade pelletsen så var jag på ett seminarium med en massa skeptiska olje-eldande pensionärer som var oroliga för pelletstillgången. Förespråkarna menade att tillgången i stort sett var obegränsad och ju fler som bytte, desto billigare skulle pelletsen bli. Dessutom forskades det på havre-pellets o.dyl. De skeptiska pensionärerna hade ju faktiskt rätt...

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu blir jag lite fundersam här.

Du jämför installations- och driftkostnaden mellan pellets och VP och påstår att det blir billigast på lång sikt och det kan man ju bara sia om.

Men rätta mig om jag har fel: du hade en befintlig pelletsanläggning och investerade i VP... och det ska betala sig på runt 6 år? Nu var jag nära att säga: "och du tror att vi är så dumma att vi tror på det?" men det vore otrevligt så det låter jag bli med men du kanske kan förklara det för mig så att jag förstår:
Du hade pellets men ingen investering i den anläggning du hade och nu då du har skaffar VP måste du välja att investera i antingen VP eller pelletsanläggning? Eller hur hänger det ihop?

Att du anser att det är värd en del pengar att undvika att släpa pellets är en sak som inte har med investering eller drift att göra. Själv har jag allvarliga funderingar på att bygga ett stort förråd, fast inte till bulk men till att tömma säck-pellets i. Dock har jag inte sett någon acceptabel lösning till att föra pellets mellan förrådet och brännaren varför jag experimenterar i mån av tid.
Senast redigerad av Icecap den sön 29 nov, 2009 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tack för det!
Tycker uträkningarna verkar stämma.Tar det 6 år att tjäna in en L-v pump gentemot en nästan helt ny pelletsanläggning så känns det lugnt.
Lätt att ryckas med i något sorts värmepumpshysteri annars.
Har varit mycket rundsnack men väldigt lite fakta.

Har man redan en perfekt fungerande pelletsanlägg med oljepanna och veckoförråd hinner man då inte med att få en l-v pump att gå med vinst innan den omtalade baltkabeln är i drift.
Läste förra veckan att beslutet är klart den ska byggas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar