Pelletsbrännare i oljepanna

Skriv svar
Rune_L
Frö

Pelletsbrännare i oljepanna

Inlägg av Rune_L »

Jag har långtgående planer på att montera pelletsbrännare i min befintliga panna som är en TMV Focus compact 2000. Eftersom detta är en renodlad oljepanna så har jag förstått att den kanske inte är optimal för detta ändamål. Jag undrar över följande frågor.

Blir totalverkningsgraden sämre i en modern, renodlad, oljepanna jämfört med en äldre kombipanna med större eldningsutrymme när man byter till pelletsbrännare?

Kommer underhållet bli omfattande p.g.a. litet eldningsutrymme. Alltså uraskning oftare än en gång per vecka?

Blir det mycket driftstörningar och ofrivilliga stopp p.g.a litet eldningsutrymme?

Skall man alltid välja en framåtbrinnande brännare i en renodlad oljepanna? Det känns ju mest logiskt eftersom den mest liknar en oljebrännare.

Uraskning måste ske genom samma hål som brännaren sitter i, har alla brännare smarta lösningar att öppna luckan och lätt komma åt eldningsutrymmet?

Tacksam för alla svar / Rune
Topsi
Prima virke

Inlägg av Topsi »

jAG KÖR MED EN EUROFIRE BAXI BRÄNNARE I MIN FOCUS COMPAKT 2000.DET FUNGERAR MYCKET BRA .JAG ASKAR UR EN GÅNG I VECKAN NÄR DET ÄR KALLT UTE OCH SOTAR KANALERNA EFTER CA 2VECKOR.
jAG KÖR MED 3ST AV 6 TURBOLATORER OCH HAR EN RÖKGASTEMP PÅ 175C MED NYSOTAD PANNA.
dET FLESTA BRÄNNARE ÄR UTRUSTADE MED SNABBKOPPLINGAR MEN JAG BRUKAR SKRUVA AV HELA LUCKAN SÅ MAN FÅR UT BAFFELPLÅTEN.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jätte bra Topsi

Men måste du SKRIKA SÅ MYCKET (stora bokstäver= skrik/högljudt).

:wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Rune_L
Frö

Inlägg av Rune_L »

Tack för svaren topsi,
Jag förmodar att baffelplåten är den, böjda plåt som ligger löst åvanför brännaren? Jag har fått rådet att plocka bort den om jag skall elda med pellets. Det var i och för sig ett råd från en representant som säljer
Eco tec och det är ju en undermatad brännare, så det kan ju vara skillnad i filosofi.

Du får rätta mig om jag har fel, baffelplåten kanske inte är den jag syftar på.

/Rune
Pocca
Prima virke

Inlägg av Pocca »

-> Patrik

Förmodligen capslock intryckt av misstag. Gemenerna i början på varje mening tyder på det klassiska misstaget.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Skriv svar