Upparbetnings tiden av veden?
Upparbetnings tiden av veden?
Ni som får hem ett lass med stockar hur många timmar brukar ni lägga på att kapa klyva? Nån som har nån koll på det?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Satt och tänkte på en sak vad det gäller tiden det tar med ved.
Har ofta mött just det där med hur mycket ens tid är värd i kronor, typ vad blir timpenningen?
Är det inte så att det är ganska härligt och tillfredsställande att ha fixat uppvärmningen med lite egen insats och därmed minskat kostnaderna för hushållet?
Och är det inte så att om man räknar tråkiga timmar på jobbet så får i alla fall jag jobba ihop en extra månadslön bara för att köpa elvärme. En massa kvällar på jobbet eller en massa tid med familjen i vedhanteringen? Lätt val för mig, trots att jag trivs på jobbet.
Men åter till huvudfrågan: jag lägger en helg på att kapa/klyva och en helg på att få in veden i boden. Därtill kommer det ca en halv timme per dygn under vedsäsong om man räknar in all städning, rengöring och annat småpul. Det blir sådär 25 veckor x 7 dygn x 0,5 timme = 87,5 timmar. Fast merparten av den tiden är jag ju ändå nära kökspannan, liksom så de märks inte. Säg att jag gör 150 timmar i alla fall per år. Det är väl en månad på jobbet ungefär.
Har ofta mött just det där med hur mycket ens tid är värd i kronor, typ vad blir timpenningen?
Är det inte så att det är ganska härligt och tillfredsställande att ha fixat uppvärmningen med lite egen insats och därmed minskat kostnaderna för hushållet?
Och är det inte så att om man räknar tråkiga timmar på jobbet så får i alla fall jag jobba ihop en extra månadslön bara för att köpa elvärme. En massa kvällar på jobbet eller en massa tid med familjen i vedhanteringen? Lätt val för mig, trots att jag trivs på jobbet.
Men åter till huvudfrågan: jag lägger en helg på att kapa/klyva och en helg på att få in veden i boden. Därtill kommer det ca en halv timme per dygn under vedsäsong om man räknar in all städning, rengöring och annat småpul. Det blir sådär 25 veckor x 7 dygn x 0,5 timme = 87,5 timmar. Fast merparten av den tiden är jag ju ändå nära kökspannan, liksom så de märks inte. Säg att jag gör 150 timmar i alla fall per år. Det är väl en månad på jobbet ungefär.
-
- Pannrumshärskare!
Håller med.Min 4 åring och jag har kört in ved i dag.bmos skrev:Satt och tänkte på en sak vad det gäller tiden det tar med ved.
Det kallar jag kvalitets tid

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Det tycks vara något med 4-åringarna. Min 4-åriga dotter orkar och vill hjälpa till ännu men min 6-åring vill men hinner inte påstår hon....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic