Lämplig panna mot acktank?
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Lämplig panna mot acktank?
Jag har i flera trådar läst att en pelletspanna man ledar mot en acktank bör ha så liten vattenvolym som möjligt.
Vilka pannor är då lämpligast?
Jag har inte blivit klokare av att leta runt på nätet på måfå.
Vilka pannor är då lämpligast?
Jag har inte blivit klokare av att leta runt på nätet på måfå.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Danska Nordjysk Bioenergi gör pelletssystem för acktank.
Återförsäljare: http://www.biocomfort.se/
Pannorna är nog tjeckiska men brännarna Scotte och Biocomfort är konstruerade av Nordjysk. De är mer moderna än någon svensk brännare så panna och brännare köps lämpligen tillsammans.
Återförsäljare: http://www.biocomfort.se/
Pannorna är nog tjeckiska men brännarna Scotte och Biocomfort är konstruerade av Nordjysk. De är mer moderna än någon svensk brännare så panna och brännare köps lämpligen tillsammans.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Prima virke
- Inlägg: 43
- Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
- Ort: Lappland
Inte så insatt men Aritherm Bionet är väl en, Ecotec MiniQ en annan. Ctc Ecoflex och Easyflex har inte heller så stor vattenvolym, 150 l om jag minns rätt. Finns säkert många fler!
CTC 172 -81 med tvenne A 3or som jag vårdar ömt. Enplan ca 90 kvm med hel källare långt ut i obygden på en sagolikt vacker plats!
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Innan jag skaffade min panna CTC V20 undersökte jag ett antal alternativ, både rena pelletspannor men även "laddpannor" för att köra mot en ackumulatortank. Jag gissar att är det du funderar över.
Det jag kom fram till var att först lägga fast hur tappvattnet ska produceras. För min del som har mycket hårt vatten (21 tyska grader) så bestämde jag mig för att värma vattnet i en förrådsberedare och ej använda värmeväxlare eller kamflänsslinga. Du verkar ju bo på Österlen och där är också vattnet hårt.
Tappvarmvattnet kan du värma i både pannan eller i ackumulatortanken. Om du funderar på laddpanna med liten volym så har du redan "sagt" att du tänker värma tappvattnet i ackumulatortanken.
Så till valet av panna. Jag undersökte bl.a. laddpannan EcoTec MiniQ (55 L), även Veda CK2 (95 L) och Orlan (60 L). När det gäller laddpannor (panna med liten pannvolym som man använder att ladda en ackumulatortank) så är de flesta framtagna för främst ved men även kombinationen ved/pellets. Så du kanske ska snegla på kombinationen ved/pellets? Du behöver ju dessutom lite extra med plats (förutom plats för ackumulatortank/ar för att lagra ved.
Jag skulle rekommendera dig att, om du ska byta panna och skaffa ackulatortank/ar etc. att tänka på framtiden och den flexibilitet som är bra att ha när olika bränsleslag ändra pris. Det är en av anledningarna till att jag valde CTC V20 är att jag i en framtid kan elda ved, skaffa ackumulatortank så att jag inte hamnar i en återvändsgränd. Och att jag inte till en början var tvungen att skaffa allt på en gång. En annan sak att fundera på är vem som är leverantör och dess ÅF. Så att dessa känns stabila och förhoppningsvis finns kvar om 5-10 år och kan leverera reservdelar och service.
Det jag kom fram till var att först lägga fast hur tappvattnet ska produceras. För min del som har mycket hårt vatten (21 tyska grader) så bestämde jag mig för att värma vattnet i en förrådsberedare och ej använda värmeväxlare eller kamflänsslinga. Du verkar ju bo på Österlen och där är också vattnet hårt.
Tappvarmvattnet kan du värma i både pannan eller i ackumulatortanken. Om du funderar på laddpanna med liten volym så har du redan "sagt" att du tänker värma tappvattnet i ackumulatortanken.
Så till valet av panna. Jag undersökte bl.a. laddpannan EcoTec MiniQ (55 L), även Veda CK2 (95 L) och Orlan (60 L). När det gäller laddpannor (panna med liten pannvolym som man använder att ladda en ackumulatortank) så är de flesta framtagna för främst ved men även kombinationen ved/pellets. Så du kanske ska snegla på kombinationen ved/pellets? Du behöver ju dessutom lite extra med plats (förutom plats för ackumulatortank/ar för att lagra ved.
Jag skulle rekommendera dig att, om du ska byta panna och skaffa ackulatortank/ar etc. att tänka på framtiden och den flexibilitet som är bra att ha när olika bränsleslag ändra pris. Det är en av anledningarna till att jag valde CTC V20 är att jag i en framtid kan elda ved, skaffa ackumulatortank så att jag inte hamnar i en återvändsgränd. Och att jag inte till en början var tvungen att skaffa allt på en gång. En annan sak att fundera på är vem som är leverantör och dess ÅF. Så att dessa känns stabila och förhoppningsvis finns kvar om 5-10 år och kan leverera reservdelar och service.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
JeppLars Bergström skrev:Innan jag skaffade min panna CTC V20 undersökte jag ett antal alternativ, både rena pelletspannor men även "laddpannor" för att köra mot en ackumulatortank. Jag gissar att är det du funderar över.
Tack för det rådet, solvärmeskrifter m.fl. talar sig varma för kamflänsslingor, men då vet jag att berredare är att föredra ur hållbarhets/avlagringssynpunkt.Lars Bergström skrev:Det jag kom fram till var att först lägga fast hur tappvattnet ska produceras. För min del som har mycket hårt vatten (21 tyska grader) så bestämde jag mig för att värma vattnet i en förrådsberedare och ej använda värmeväxlare eller kamflänsslinga. Du verkar ju bo på Österlen och där är också vattnet hårt.
Min prioriteringsordning är ungefär så här det närmaste årtiondet (så länge inget går sönder eller prisbilder förändras;Lars Bergström skrev:Jag skulle rekommendera dig att, om du ska byta panna och skaffa ackulatortank/ar etc. att tänka på framtiden och den flexibilitet som är bra att ha när olika bränsleslag ändra pris. Det är en av anledningarna till att jag valde CTC V20 är att jag i en framtid kan elda ved, skaffa ackumulatortank så att jag inte hamnar i en återvändsgränd. Och att jag inte till en början var tvungen att skaffa allt på en gång. En annan sak att fundera på är vem som är leverantör och dess ÅF. Så att dessa känns stabila och förhoppningsvis finns kvar om 5-10 år och kan leverera reservdelar och service.
1. Komplettera befintligt system med acktank och lite solpaneler.
2. Byta pannan till en mindre underhållskrävande som passar bättre att ladda acktanken med. Ved är inte med i tankebilden.
2 b. (I händelse av pelletskollaps) skaffa en grundvattenvärmepump.
Edit: Justerat texten / Roli moderator
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Ska du ha en acktank kopplad till pelletspannan pga. framtida solfångare så är det en laddpanna med liten vattenvolym du ska ha. Någon varmvattenberedning i panna ska det inte vara utan varmvattnet bereds från tanken mha. dubbla kamrörsslingor eller plattvärmeväxlare.
Om kamrörsslingorna efter ett antal år minskar i effektivitet pga. kalkbeläggningar är det inte så stort problem att avkalka.
Biosol pannan är en kombination av panna och tank men är ordentligt dyr.
Om kamrörsslingorna efter ett antal år minskar i effektivitet pga. kalkbeläggningar är det inte så stort problem att avkalka.
Biosol pannan är en kombination av panna och tank men är ordentligt dyr.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Och sedan är dessa brännare inte "mer moderna än någon svensk brännare" men de är tydligen ganska avancerat.
Att de kan modulera i 100 steg är OK, det kan Janfire NH också fast då med 2000 steg (10W steg mellan 3kW och 23kW) men det spelar knappast roll, 100 steg räcker till bra.
Jag ser inte lambdastyrning på biocomfort, det finns på NH'n och inställningar görs med display och knappsats på båda.
Så "mer modern..." är inte sant helt enkelt.
Fast den (nåja, de) verkar genomtänkta.
Att de kan modulera i 100 steg är OK, det kan Janfire NH också fast då med 2000 steg (10W steg mellan 3kW och 23kW) men det spelar knappast roll, 100 steg räcker till bra.
Jag ser inte lambdastyrning på biocomfort, det finns på NH'n och inställningar görs med display och knappsats på båda.
Så "mer modern..." är inte sant helt enkelt.
Fast den (nåja, de) verkar genomtänkta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Sen kan du ju koppla PC'n mot Scotte'n och styra den full ut.. och naturligtvis få ut alla mätvärden!
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Att tappvarmvattnet skall göras i/ur tanken har jag förstått, men det är alltså inte viktigt hur...Torsten skrev:Ska du ha en acktank kopplad till pelletspannan pga. framtida solfångare så är det en laddpanna med liten vattenvolym du ska ha. Någon varmvattenberedning i panna ska det inte vara utan varmvattnet bereds från tanken mha. dubbla kamrörsslingor eller plattvärmeväxlare.
Om kamrörsslingorna efter ett antal år minskar i effektivitet pga. kalkbeläggningar är det inte så stort problem att avkalka.
Finns det någon annan nackdel med Biosol än priset?Torsten skrev:Biosol pannan är en kombination av panna och tank men är ordentligt dyr.
Att min flex går in i den sparar en slant i brännarändan, men det kanske blir dyrare ändå i slutändan jämfört med laddpanna+brännare+acktank(med vv och solslinga).
Utrymme i källaren har jag gott om (frånsett takhöjden som är nätt och jämnt 2 meter), så ur den aspekten har biosolen ingen fördel.
Olle H: Om du tar bort "bocken" i rutan "Inaktiver BBCode i det här inlägget" så ser det bättre ut. Roli moderator
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Största fördelen med Biosol pannan är nog att den tar liten plats.
Nackdelarna är att man blir låst. Skulle det bli aktuellt att elda med ved så är det bara att byta panna och behålla tanken om man har separata delar.
När kopparen för ett år sedan var rekorddyr så blev det visst billigare att koppla en plattvärmeväxlare till tanken "tappvattenautomat".
Vanligast är nog ändå att man sätter två kamrörsslingor i tanken för att få varmvatten, en i nedre delen och en i övre delen.
Nackdelarna är att man blir låst. Skulle det bli aktuellt att elda med ved så är det bara att byta panna och behålla tanken om man har separata delar.
När kopparen för ett år sedan var rekorddyr så blev det visst billigare att koppla en plattvärmeväxlare till tanken "tappvattenautomat".
Vanligast är nog ändå att man sätter två kamrörsslingor i tanken för att få varmvatten, en i nedre delen och en i övre delen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Om jag vill använda min nuvarande panna (med 5 graders hysteres) mot en acktank bör jag alltså skaffa motsavarande en pelletsbrännartermostat som den som nämns ovan.Lars Bergström i annan tråd skrev:Om inte brännaren själv har det inbyggt att styra till-/frånslags temperaturen så finns en extern termostat som verkar vara lätt att koppla in. Det är t.ex. TK1A (pelletsbrännartermosttat) från http://www.ekontroll.com. Den kostar 1500 kr. Jag funderade på denna typ av lösning när jag letade pelletsbrännare och om den inte själv kunde styra till- och från temperaturen. Jag ringde och pratade med eKontroll och de verkade väldigt tillmötesgående. Jag fick skickad mer dokumentation för hur inkopplingen går till.
Så jag såg inget större problem (än kostnaden av de 1500 kr) om pelletsbrännaren inte skulle innehålla funktionen att styra till-/frånslagstemperaturen. Givetvis är det bra att den ingår.
Tänker jag rätt; att tempgivare sätts in i mitten och toppen av acktanken samt att brytaren/relät sätts in i serie mellan panna och brännare, att jag skruvar upp önskad vattentemp i pannan till ett jäkligt högt värde för att ha kvar pannans nödstopp men att den inte skall styra tempen för övrigt?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 179
- Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
- Ort: Skåne
Hej,
http://www.ekontroll.com har andra termostater för inkoppling av ackumulatortank, t.ex. TK1B och TK1F. Jag är ingen expert på inkoppling av ack.tank så jag föreslår dig att läsa dokumentationen på ekontrolls hemsida och kanske även ringa dem. De var väldigt serviceinriktade och kunde hjälpa mig med mina frågor.
Jag vet inte om du redan har en laddpump annars rekommenderar jag dig att skaffa det för att få en bra funktion med din ack-tank och panna.
http://www.ekontroll.com har andra termostater för inkoppling av ackumulatortank, t.ex. TK1B och TK1F. Jag är ingen expert på inkoppling av ack.tank så jag föreslår dig att läsa dokumentationen på ekontrolls hemsida och kanske även ringa dem. De var väldigt serviceinriktade och kunde hjälpa mig med mina frågor.
Jag vet inte om du redan har en laddpump annars rekommenderar jag dig att skaffa det för att få en bra funktion med din ack-tank och panna.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Jag har kikat lite på deras sida, redan.
Acktanken finns än så länge bara på planeringsstadiet (som skall pågå ett bra tag så att allt blir bra).
Vid den fortsatta utvecklingen av uppvärmningen i vårt hus skall jag inte göra som vid brännarinköpet (panik, huset har oljebrännare, fort in med pellets, den där gubben på marknaden verkade bra...).
Acktanken finns än så länge bara på planeringsstadiet (som skall pågå ett bra tag så att allt blir bra).
Vid den fortsatta utvecklingen av uppvärmningen i vårt hus skall jag inte göra som vid brännarinköpet (panik, huset har oljebrännare, fort in med pellets, den där gubben på marknaden verkade bra...).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.