Brännare till trång oljepanna

broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Brännare till trång oljepanna

Inlägg av broberg »

Nu är oljetanken tom och jag tittar efter brännare. Verkar inte vara så många begagnade brännare ute men skulle också kunna tänka mig att köpa en ny.
Pannan är en TMV Attack. Tror inte det är någon idealisk panna men det verkar finnas de som eldar pellets i den.

Min fundering är vilken brännare som klarar en trång oljepanna bäst utan att roster och brännarhus blir skadat.
Jag har en Tigex draglucka och skorstenen går genom 2 våningar och är bra drag i.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Är det en TMV Attack 2000? (Jag tror att det finns både TMV Attack och TMV Attack 2000).

Jag hade tidigare en TMV Attack 2000 från 1999 innan jag för ett par månader sedan bytte ut den mot en CTC V20. Så jag undersökte vilka brännare som skulle kunna passa i en TMV Attack 2000.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Finns det begränsningar i storleken? (typ litet hål)
Själv har jag en annan panna men är mycket nöjd med min brännare då den medger långa intervall mellan askning.

I min panna är det dock relativt högt i oljebrännaredelen fast det har ju mindre betydelse då brännaren är framåtbrinnande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Ja, eldstaden är relativt liten. Kommer inte ihåg måtten, men typ 250x250x400 (bxhxdj).

Men, jag såg en på forumet som har en Viking B16GL monterad och jag har även en kontakt i Ystad som har en Janfire Flex-A. Så det finns flera brännare som ska fungera. De bör dock vara framåtriktade så klart och sedan behöver förmoderligen en distansstos monteras så att brännaren inte kommer allt för långt in i eldstaden så att lågan slår i bakväggen. Beror helt på vilken brännare som monteras. Distansstosen bör sedan isoleras.

Sedan ska det ligga en baffelplåt i ovanpå de 2 "skenor" som finns svetsade i eldstadens botten (så var det i alla fall i min TMV Attack 2000). Med denna baffelplåt ska rökgaserna få en bättre väg förbi konvektionsytorna innan de når rökrör/skorsten. Ska finnas ett exempel på forumet där detta beskrivs av en användare som har en Viking B16GL monterad. Hittar det inte bara för stunden.

Lycka till! :wink:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Tack för infon. Jo det är en Attack 2000.
Jag hittade tråden om Viking B16 GL i en Attack panna.
Ser ut som att det fungerar bättre med plåten och baffeln monterade än utan.
Annars hade jag funderat på att ta bort plåt och baffel. Var rädd för att askan skulle lägga sig under plåten och orsaka stopp. Kanske mesta askan lägger sig ovanpå plåten.
Ingen idealisk panna för pellets men när den nu står där så kan man prova.
Konstigt att Nibe säljer Attack 2000 fortfarande "för olja och pellets". Har läst på forumet att Nibe City fungerar riktigt bra till pellets om man tömmer askan varja vecka. Men Nibe City säljs inte längre fast den verkar mer modern.
Distansstos kanske man kan tillverka själv. Om det ska vara ett fyrkantigt hål till brännaren så kanske man kan svetsa ihop en distansstos av plåt från oljetanken och sedan isolera med gullfiber på utsidan. Frågan är hur långt ut brännaren ska flyttas. Blir det för mycket med 5-6 centimeter?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag hittar inte Attack 2000 på Nibe:s hemsida men däremot en panna som heter Attack och jag tror att den är en annan panna (mer än att den har annan färg och andra plåtar). http://www.nibe.se/Aktuellt/Bildbank/Vi ... or/ATTACK/

Baffelplåten: Ja, aska kommer både att lägga sig ovanpå plåten och även under där en del av skan kommer av draget "flyga" upp i rökröret och sedan upp i skorstenen. Det är min erfarenhet efter att under ett antal månader eldat pellets med Sverigebrännaren i en TMV Attack 2000. Det gick att elda cirka 15 st 16 kg säckar innan det var dags att aska ur.

Längden på distansstosen beror på vilken brännare du väljer. Jag hade t.ex. ingen distansstos när jag hade en Sverigebrännare monterad i pannan. Kontakta t.ex. han som har en Viking B16 GL monterad. Jag har för mig att där satt det en distansstos. Och den kan nog ha varir en 50-70 mm. Du får kolla.

På bilderna från installationen med en Viking B16 GL nedan finns ingen stos monterad.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... viking+b16
men på
http://www.stroker.se/pannrum/ finns en stos monterad. Så du får kolla med de olika användarna vilken installation som fungerar "bäst".

Längst in i eldstaden ska naturligtvis den 3-kantiga "stenen" ligga. Jag gissar för att rökgaser ska snurra runt på ett så bra sätt som möjligt.

Andra brännare än Viking GL16 och Janfire som jag kollade med var Pellx där en av 2 ÅF inte ville lämna en offert då leverantören inte rekommenderade installationen i en TMV Attack 2000. För Nibe PB10 står det klart och tydligt att den inte passar. Däremot KMP slulle fungera.

Skulle du fundera på att byta panna så tänk på hur du ska producera tappvattnet/varmvattnet. Jag själv har mycket hårt vatten. Så jag valde en panna med förrådsberedare i koppar inuti pannan. Så kola vad du har för sorts vatten och börja där. När jag gjorde det började bitarna ramla på plats.

Så du får leta vidare efter en lämplig brännare eller om du kan tänka dig att även byta panna. Kolla med användare som har samma kombination av panna - brännare som du tänker. Finns bl.a. en tråd på forumet.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Jag har i dagarna kört 2 år med en Janfire Flex-A i en attack 2000.
Min montör satte bara en lågriktare men ingen distansstos.

Det fungerar men 15-16 säckar är max innan jag måste sota igenom såväl eldstad som rökrör.

Det hela funkar väl på 9 och 12 kw men med 18kw inställning verkar det bli lite för mycket av det goda (har även läst i annan tråd att det inte är lämpligt med 18 kW i flexen med lågriktare).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min brännare (Janfire NH) kan fint ge effekten men pannan kan inte ta upp värmen om jag kommer över 12kW, skruvar jag upp på 15kW stiger rökgasen bara i temperatur men pannan tar upp ung. som vid 12kW.

Detta räcker dock långt, det är extremt sällan att jag kommer över 9kW i behov, jag har dock, då det var -23°C i en vecka, kommit upp på ett behov av 11kW så jag har knappast problem med det.

Jag har förvisso även installerat den PT100-givare som medger det fullt modulerande driftläge (måste ju liksom det, det är jag som har programmerat detta) och då kör brännaren 24 timmar i dygnet när det blir kallt nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Ola Häggström skrev:Jag har i dagarna kört 2 år med en Janfire Flex-A i en attack 2000.
Min montör satte bara en lågriktare men ingen distansstos.

Det fungerar men 15-16 säckar är max innan jag måste sota igenom såväl eldstad som rökrör.

Det hela funkar väl på 9 och 12 kw men med 18kw inställning verkar det bli lite för mycket av det goda (har även läst i annan tråd att det inte är lämpligt med 18 kW i flexen med lågriktare).
Vi har också tagit oss igenom två vintrar med en Janfire Flex-A i en TMV Attack 2000. Vi eldar en vecka (sju dagar), sedan är det dags att aska ur på vintern. Väntar vi en eller två dagar till stannar alltihop. Vi använder bara läge 1 och 3 och hade bara använt läge 1 om vi inte hade haft så uselt liten vattenvolym i pannan (är det kallt ute hinner temperaturen i pannan sjunka under angiven starttemperatur innan det har gått en halvtimme, och i läge 1 startar brännaren tidigast en halvtimme efter senaste stopp).

Rätt ofta undrar jag över effektivitetsgraden i den här anläggningen, men jag tröstar mig med att vi sparar miljön (slängde ut oljetanken när vi köpte huset) och att vi nog har betalat kostnaden för brännaren nu efter två år. Framöver går vi med vinst, jämförelsevis.

Kanske ska tillägga att jag tvingade montören att sätta i en distans, trots att han inte tyckte att det verkade nödvändigt. Jag är mycket nöjd med att jag stod på mig. Det är inte mycket plats över där inne.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Men 15 säckar eller en vecka innan uraskning låter inte så farligt. De med bättre oljepannor brukar tömma askan varje vecka också.
Måste man sota tuberna också varje vecka, räcker det inte med att tömma där nere?
Försår att pannan startar ofta med bara 120 liter pannvatten. Dum konstruktion med förrådsberedare som tar upp plats. Andra liknande pannor har 160-180 liter vatten och varmvattenslinga eller värmeväxlare.

Kanske det skulle passa då med en brännare som har underhållseld?
Var och tittade i Norrala hos en som eldar i ctc panna med en Viking B16.
Såg bra ut och han påstod att så fort temperaturen går under nollan så går det fint med underhållseld.. Blev sugen på en sådan brännare när jag såg vilka kontrollmöjligheter det fanns.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Jag blev den hårda vägen varse om att jag måste sota rökröret ovanför pannan varje vecka när jag tömmer askutrymmet. Då viskar jag förstås ned i pannan när jag ändå är igång.
Men här har jag nog extra mycket sot då jag inte låter pannan gå över 60 grader (på grund av att jag inte har någon blandningsventil till tappvarmvattnet och inte vill skålla barnen).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ola Häggström skrev: då jag inte låter pannan gå över 60 grader (på grund av att jag inte har någon blandningsventil till tappvarmvattnet och inte vill skålla barnen).
Panntemp under 60 C?? :?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Det är underhållseld i läge 3 på Janfiren, men det blir sotigare än i läge 1.

Vi rensar bara ur eldstaden en gång i veckan, inte rökröret. Men vi borde rensa rökröret oftare än vi gör. Hittills har det inte hänt något, men när vi kommer på att vi kanske borde kolla rökröret har det ofta varit mer än halvfullt. Säkert inte bra för förbrukningen.

Vi har inte heller någon blandningsventil och på sommaren när vi bara eldar till varmvatten har vi temperaturen på 60-65 grader, men på vintern höjer vi till 65-70 för att pannan inte ska kallna så fort. Känns inte bra att ligga så nära 60 grader egentligen.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Så länge det inte blir kondens i pannan är det väl ingen fara att köra låg temp om man ha vvx för vv, Minst 65° brukar rekomenderas men ingen fara med 60° heller om de inte blir kondens i pannan för då kommer den att rosta upp i förtid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Hur vet man om det blir kondens och rostar. Kan man väl inte se?
Efter allt jobb med installation så vill man ju pannan ska hålla ett tag.
Jag har hört att man aldrig ska gå under 65 grader.
Fick rådet att köra på en hysteres mellan 68 till 86 grader så blir det lång gångtid för brännaren.
Vet inte riktigt hur stor hysteres det är på termostaten i pannan men det kan inte vara många grader.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar