Nytt system??

The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

olle67 skrev:Jag har fått ett pris på Biomatic 20+ med komplett rörinstallation för 80900:- :( .

Låter som jag fått ett ganska okej pris då?
Detta är en leverantör. Väntar pris från 4 till :-).
Håller som bäst på att planera för det "nya" pannrummet samt utvändigt bulkförråd. Känns som jag kommer att ha sysselsättning i sommar :shock:
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Usch... låter hemskt att halva kostnaden är arbete och tillbehör... Men det ska nog va så....
Ja de är trist.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

johansjostrand skrev:Usch... låter hemskt att halva kostnaden är arbete och tillbehör... Men det ska nog va så....
Släpper inte in en rörmokare till i mitt pannrum (om det inte måste till special verktyg/utrustning som jag inte själv kan låna/hyra).

De "bara" kostar en massa pengar och är oftast inte kunniga på värmesystem, "bara" på att koppla ihop rör (knappt det ibland).

Numera skruvar jag själv, blir mycket billigare men tar säkert tio gånger så lång tid. :roll: Men så vet man sedan hur det är kopplat och kan endast klandra sig själv om det inte fungerar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Johan L
Prima virke

Inlägg av Johan L »

Burner... Har du fått några fler offerter på Biomatic'en???

Undrar,
Johan
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Johan L skrev:Burner... Har du fått några fler offerter på Biomatic'en???
Japp!
Beställt också!! :D
Landar totalt på strax under 80 beroende på om jag vill byta draglucka, cirk.pump. eller behålla befintligt.
Då för komplett Biomatic 20+ med stora motorn, flexskruv m rör 2m,
blå slang, 300l Thermiaförråd, exp.kärl, Thermias reglerutrustning med samtliga givare. Dessutom kånkar dom ut bef. panna samt monterar en vv.beredare under tiden jag snyggar till pannrummet.
Har fåt totalt 4 offerter och samtliga ligger i spannet 78´-84´. Finns ju nån tusenlapp att spara om man kollar runt.
Återkommer med bilder när bygget är helt klart vilket beräknas till Augusti. Ska passa på att byta rökrör samt mura om 2 lager av skorsten samt ny krona till densamma.
Trevlig midsommar!
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

lycka till.

när jag köpte hus så utgick man från att en gammal panna kostade ca 25 000:- men de stämmer ju inte på långa vägar har man ju märkt :roll: :lol:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Johan L
Prima virke

Inlägg av Johan L »

Grattis till avklarad beställning, Burner! Det är ett elände innan man bestämt sig... Jag har just tagit kontakt med min lokala Thermia-installatör och försökt få hem honom för en offert, men som vanligt så kommer de inte till avtalad tid. Också det ett elände!

Men..., om vi nu kommer till förhandlingsbordet någon gång så är det bra att veta vilka priser som figurerar på marknaden. Tack för uppgifterna!
Burner: Dessutom kånkar dom ut bef. panna samt monterar en vv.beredare
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad skall du med vv.beredaren till? Seriekoppling med pannans värmeväxlare för större kapacitet, eller? (Har själv funderat på detta för att kunna fylla mitt bubbelbad, och kan man sedan ta en beredare med solslinga i botten så vore det ju skojigt...)

Fast..., du kanske syftar till någonting annat...?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Johan L skrev: Ursäkta en kanske dum fråga, men vad skall du med vv.beredaren till? Seriekoppling med pannans värmeväxlare för större kapacitet, eller? Fast..., du kanske syftar till någonting annat...?
Jag tror att han tillfälligt får låna en VV-beredare, under tiden som han målar och fixar till pannrummet (det måste ju vara fint när han får nya "uppvärmningsgrejor" :wink: ).

För efter montering och driftstagning av den nya anläggningen, lär den ju inte behövas.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Så sant som Roli skriver. Får låna vvb under tiden man snyggar till.

Tråkigt det där Johan med folk som aldrig dyker upp. Hemma var det ganska bra trots att dom flesta har mycket att göra. Fick 4 offerter ganska snabbt. Har bara lite missnöje mot en "lokal" rörkrökare som monterar Thermias pannor. Sökte dom ett par gånger per telefon utan att dom hörde av sig tillbaks. Dom håller till i en ort en mil norr om Forshaga(oops, här smög det sig visst in en liten varning för detta källarföretag :twisted: ) men med tanke på det ointresse dom har så får man väl anta att dom har affärer så det räcker till. Tycker dock att det hör till folkvett att då tala om det så man inte sitter och väntar om man mot förmodan skulle göra det.

På Fredag bärs CTC:n ut och bilmaskiner, klinker å färg in!
Ska bli "ollonglans" :wink: innan nya pannan bärs in!!!
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Roli skrev: Släpper inte in en rörmokare till i mitt pannrum (om det inte måste till special verktyg/utrustning som jag inte själv kan låna/hyra).

De "bara" kostar en massa pengar och är oftast inte kunniga på värmesystem, "bara" på att koppla ihop rör (knappt det ibland).
Håller med fullständigt! Oftast så verkar dom vara så "låsta" vid sitt och gamla tankebanor, samt att dom inte har velat utveckla sig själva.... Det verkar som om många är väldigt okunniga, men det finns duktigt folk i den branschen oxå. Sedan är det ju roligt att försöka bygga egna grejjor såsom pelletsbrännare osv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

leifa.k skrev:Det verkar som om många är väldigt okunniga, men det finns duktigt folk i den branschen oxå.
Det gäller bara att hitta dessa också (de duktiga). Inte så lätt alla gånger.
Moderator
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Roli å Leifa K!
Nu är det ju så att det finns de som har tummen mitt i ryggen också :oops:
Inte riktigt kanske men jag personligen har aldrig i hela mitt liv skarvat eller krökt ett enda rör. Jag har i min karriär (ca: 17 år i säkerhetsbranschen) borrat av ett varmvattenrör vilket är det närmaste rörkrökeri jag kommer :? . Då måste Ni förstå att det är skönt för oss "icke så händiga" att få hjälp med detta. Alla är ju inte "martin timell" i vvs-variant!
Då är det till att sondera marknaden och hitta dom duktiga för så svåra är dom inte att hitta.
För övrigt så har gamla pannan åkt ut och uppfräschningen börjat.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner skrev:Roli å Leifa K!
Nu är det ju så att det finns de som har tummen mitt i ryggen också :oops:

Då är det till att sondera marknaden och hitta dom duktiga för så svåra är dom inte att hitta.
Du behöver nog inte va direkt orolig.. Ska du bara byta panna så kan inte ens en klåpare till röris misslyckas.. :wink:

Hade varit en annan sak om du skulle haft acktankar mm då är det mer saker att tänka på o där finns det rörisar som inte kan sin sak..

När jag byte anläggning sa min röris att om jag bara byt panna så skulle han gjort de på en dag inkl tagit ut gammla pannan o de skulle ha gått på 2000:- för arbetet.. Sen har de tillkommit cirkpump o några kranar.. Det är inte lönt att snåla o inte byta ut cirkulationspumpen om den är ex antal år...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar