Vedpanna + en 2kbm acc.tank, lämplig brännare samt styrning?
Vedpanna + en 2kbm acc.tank, lämplig brännare samt styrning?
Hej,
Vår nuvarande anläggning består av en Eryl vedpanna från början av 80-talet kopplad till en acc.tank på 2kbm. Ingen laddomat, bara vanlig termostat på pannan som styr cirkulationspumpen mellan panna/acc.tank.
Har i en tidigare tråd i denna forumdel kommit fram till att det nog lär vara en framåtbrinnande brännare i denna panna p.g.a dess utformning.
Nu till funderingarna:
Finns det brännare som är bättre lämpade att fungera bra att köras mot anläggningar där acc.tank används? Kanske beroende på inbyggda funktioner etc? Andra aspekter?
Hur styr man brännaren bäst när det gäller placering av givare samt temperaturer för av/påslag? Antar att givare för av/påslag skall sitta tanken (mitten?) och någon slags säkerhet för maxtemp på pannan.
Kom med förslag, tips o andra "bra att känna till" saker.
Vår nuvarande anläggning består av en Eryl vedpanna från början av 80-talet kopplad till en acc.tank på 2kbm. Ingen laddomat, bara vanlig termostat på pannan som styr cirkulationspumpen mellan panna/acc.tank.
Har i en tidigare tråd i denna forumdel kommit fram till att det nog lär vara en framåtbrinnande brännare i denna panna p.g.a dess utformning.
Nu till funderingarna:
Finns det brännare som är bättre lämpade att fungera bra att köras mot anläggningar där acc.tank används? Kanske beroende på inbyggda funktioner etc? Andra aspekter?
Hur styr man brännaren bäst när det gäller placering av givare samt temperaturer för av/påslag? Antar att givare för av/påslag skall sitta tanken (mitten?) och någon slags säkerhet för maxtemp på pannan.
Kom med förslag, tips o andra "bra att känna till" saker.
Viking B16, Eryl S5, 2kbm acktank
Om brännaren ska fylla ack-tanken vill det bästa vara att den startar på kall topptemperatur och sluter på varm bottentemperatur, detta kräver 2 termostater/sensorer.
Med ett par vanliga oljetermostater och lite reläer kan man åstadkomma denna funktion (bara ett relä om termostaterna har växlande funktion) som är en hållfunktion.
Jag känner inte speciellt många brännare men jag är tveksam till att det finns brännare med denna termostatfunktion, man får nog lösa det externt.
Med ett par vanliga oljetermostater och lite reläer kan man åstadkomma denna funktion (bara ett relä om termostaterna har växlande funktion) som är en hållfunktion.
Jag känner inte speciellt många brännare men jag är tveksam till att det finns brännare med denna termostatfunktion, man får nog lösa det externt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har du ingen laddomat så borde du i alla fall ha 2 tempgivare. En i botten och en i toppen på tanken.
Peter på Pelletsteknik har gjort ett program till Bionordic Viking B16 och B30 brännarna som använder 2 tempgivare.
Kan löna sig att skicka en mail till Peter. Han verkar lite expert på det här med tankstyrningar för pellets.
http://www.pelletsteknik.se/
Klipte ur en tråd följande:
<Jag har program till brännaren som använder 2 tempgivare.
<Givaren uppe i tank 1=tillslag
<Givaren nere i sista tank=frånslag
<Kräver uppgradering+ att jag monterar en extra förstärkare till
<tempgivaren.
Sedan finns det en specialversion av Roslagsbrännaren som heter RB Easy-Tank som har acktanksstyrning. Vet inte om det är med 2 tempgivare.
Peter på Pelletsteknik har gjort ett program till Bionordic Viking B16 och B30 brännarna som använder 2 tempgivare.
Kan löna sig att skicka en mail till Peter. Han verkar lite expert på det här med tankstyrningar för pellets.
http://www.pelletsteknik.se/
Klipte ur en tråd följande:
<Jag har program till brännaren som använder 2 tempgivare.
<Givaren uppe i tank 1=tillslag
<Givaren nere i sista tank=frånslag
<Kräver uppgradering+ att jag monterar en extra förstärkare till
<tempgivaren.
Sedan finns det en specialversion av Roslagsbrännaren som heter RB Easy-Tank som har acktanksstyrning. Vet inte om det är med 2 tempgivare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bör installera laddkoppel/laddomat o sen behöver man bara en givare på tanken ca 30-50 cm från toppen som startar/stoppar brännaren..
Men brännare ska ha ställbar start/stopptemp..
Men brännare ska ha ställbar start/stopptemp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Så laddomat är ett måste kan man säga? Är det laddomat 21 man ska ha eller vilken är bäst lämpad?
Har även förstått att man ska ha en dragregulator typ tigex installerad för att få ett jämnare drag. Skulle det fungera att montera den på platsen för sotningsluckan längst ner på pannmuren? Kanske t.o.m finns modeller som passar rakt av?
Rökgastermometer, är det något jag även bör ha? Vart placerar jag den enklast/bäst?
Har även förstått att man ska ha en dragregulator typ tigex installerad för att få ett jämnare drag. Skulle det fungera att montera den på platsen för sotningsluckan längst ner på pannmuren? Kanske t.o.m finns modeller som passar rakt av?
Rökgastermometer, är det något jag även bör ha? Vart placerar jag den enklast/bäst?
-
- Stor entusiast!
Val av Laddomat styrs av om du tillverkar tappvarmvattnet i pannan (Laddomat 4030) eller ack-tanken (Laddomat 21).
Rökgastempgivare kan vara intressant att ha för att håll koll på rökgastemperaturen. Den ska placeras i rökgången så nära pannan som möjligt. Dvs. före en motdragslucka/dragregulator typ Tigex.
Är ingen expert på motdragslucka/dragregulator men om jag förstår ditt förslag på placring rätt så borde det fungera bra. Det finns en person på forumet, Olle45, som verkar vara bra instatt i dessa. Skicka honom ett PM så hjälper han dig säkert.
Rökgastempgivare kan vara intressant att ha för att håll koll på rökgastemperaturen. Den ska placeras i rökgången så nära pannan som möjligt. Dvs. före en motdragslucka/dragregulator typ Tigex.
Är ingen expert på motdragslucka/dragregulator men om jag förstår ditt förslag på placring rätt så borde det fungera bra. Det finns en person på forumet, Olle45, som verkar vara bra instatt i dessa. Skicka honom ett PM så hjälper han dig säkert.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Ok då är det laddomat 21 som gäller för mig (beredare överst i ack-tanken). Det säljs en som heter laddomat 21-60 som tydligen ersätter laddomat 21, är det dumt att köpa den gamla eller kvittar det? Skiljer ca 300kr i pris..
Ska jag ha en rökgastermostat som styr cirkpumpen i laddomaten eller är det bättre med pannvattentempen (som det är kopplat nu)?
Ska jag ha en rökgastermostat som styr cirkpumpen i laddomaten eller är det bättre med pannvattentempen (som det är kopplat nu)?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Skillnade mellan den gammla o nya 21:an är främst pumpen som är kraftigare..
Då laddomat 21 har självcirkulation så är det bästa om brännaren styr laddomaten men annars är det på rökgastempen, Styrs den av vattentempen så kanske den aldrig startar pga att det självcirkulerar om rören dras på sådant sätt att självcirkulation uppstår..
Det fina med självcirkulationen är om du har tanken högre än pannan o bara laddar toppen på tanken så kommer vv från pannan att åka över till tanken då laddomaten stannar..
Då laddomat 21 har självcirkulation så är det bästa om brännaren styr laddomaten men annars är det på rökgastempen, Styrs den av vattentempen så kanske den aldrig startar pga att det självcirkulerar om rören dras på sådant sätt att självcirkulation uppstår..
Det fina med självcirkulationen är om du har tanken högre än pannan o bara laddar toppen på tanken så kommer vv från pannan att åka över till tanken då laddomaten stannar..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Cats, om du har en Viking utan uraskning med tryckluft så är det en utgång ledig där du kan starta laddpumpen (via ett 230V relä).
Har man bara en acktank behöver du bara en tempgivare.
Sätt den i mitten och ställ hysterésen.
Har man bara en acktank behöver du bara en tempgivare.
Sätt den i mitten och ställ hysterésen.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
-
- Lärjunge!
Pellx p21 har numera styrning för 2 givare, topp och bott på ack tank. Så kör jag, har inte laddomat heller utan bara en termostat som sätter igång cirkpumpen panna<->acktank när panntempen är hög nog.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt