Ni Ecoflexare, vad kör ni med för effektlägen..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Ni Ecoflexare, vad kör ni med för effektlägen..

Inlägg av vatsug »

Hej, jag kör nu med 9kw låg och 15kw hög. Men jag har ju även fått den injusterad med ett 12kw-läge, ( matning55) ( fläkt 30) , så jag kan lägga in dom siffrorna på lågeffekt om jag vill. Men frågan är vad som är bäst, 9kw på låg eller 12kw på låg ? Har ju läst på forumet att vissa har 15kw både på låg och hög. Nu när man bara tar vv , dvs ingen värme på, så går ju pannan ganska snabbt upp från 75 grader till avslag 81 grader ca 5-7 min. Eller ska man köra på 12kw låg när det blir kallare,dvs minusgrader. Frågan är vad är bäst ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Jag har också funderingar kring de olika effektlägena. Och skulle ha stor hjälp att förstå hur brännaren fungerar. Så någon erfarenhet av brännren CTC Bio/Ariterm BeQuem skulle ni kunna förklara hur de olika effektlägena (Hög, Låg och Min) bör användas? När man använder 1, 2 eller alla 3 effektlägena?

Jag har lite småsaker kvar av min installation innan jag kör igång min nya brännare och ser fram emot lite mer om just effektlägena (även alla andra inställningsmöjligheter).
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om man har alla 3 effektlägena aktiverad går den igång på min läget då panntempen gått ner 4-5° under börvärdet om tempen sjunker ytterligare 2-3° så går den över på låg o om tempen sjunkit till 10-11° under börvärdet går den över på högeffektläget o sen så sänks effekten i omvänd ordning när pannan ökar i temp..
Om t.ex minläget körs på 8 kW o huset behöver 10 kW så kommer brännaren växla mellan min o låg o gå konstant.

Sen vilken effekt som är mest ekonomisk måste man testa sej fram för att veta, Hos mej så går de minst pellets då jag kör brännaren på 16 kW som pannan har som märkeffekt vid pellets med högre/lägre effekt går det mer pellets för att ladda 500 l acktanken..
Det går mer pellets att ladda tanken på 12 kW än 20 kW, Det gick ca 120 gram mer har jag på o det gick över 500 gram mer mot då man kör med 16 kW både i 12 o 20 kW vilket jag tycker är rätt mycket då jag laddar tanken endast 30°/17,5 kW så på ett dygn gör det 3 kg pellets om det är runt 0° ute i ökad förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Nu har ju inte jag någon acctank , utan undrade mest vad övriga
ecoflex-användare kör med för effektlägen. En del verkar köra på samma effektlägen både på hög och låg. Fördelar och nackdelar med det efterfrågas. Mindre sotnig, jämnare rökgastemp, etc.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tanken (som jag kommer på) bakom att köra med två lägen borde vara att om pannan är igång nästan hela tiden under vintern och skiftar mellan lägena blir det ingen uppstart.

Mitt val att köra med samma värden är att jag då får en större skillnad mellan elden och panntemperaturen vilket borde leda till att värmen lättare överförs till pannvattnet. Också ett skäl till att jag kör med 70 grader i pannan.

Det skulle vara kul om ngn vilel kolla med CTC om deras tankar. Eller andra fabrikanter som kör med samma teknik. Ariterm (den brännare som CTC använder) t.ex. med även andra.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är för att få förre start/stopp o långa gångtider man har flera effekt lägen då det är där pelletsbrännaren är ineffektivast..
Ju lägre temp man klarar hålla pannan på utan att förlora comfort desto mindre strålningsförluster får man..
Men det är svårt att få brännaren att gå effektivt med lägre effekt än 9 kW o som effektivast går den runt 13-14 kW..

Förbrukar brännaren 312 gram på 10 min ger den 9 kW, 468 gram för att va på 13,5 kW vilket ska klara de flesta husens effektbehov men om man har ett större bad el högt vv behov kan man ställa in 3 effektlägen där hög ger 20 kW vilket gör att den ska dra 695 gram/10 min för att ge 20 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Får väl prova att lägga in mitt 12kW läge på lågeffekten när det blir kallare, just nu rena sommartemperaturer. Var förresten just nere i pannrummet o kikade på pannan, skulle just starta på högeffekt , när det smällde till i pannan, är det koksbildning i brännkoppen, eller vad ? Gjorde ju nyss ren koppen ,( ca 3 veckor sen )
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skriv svar