Om man kollar lite på värmepumpsforum så är trenden ganska tydlig. Allt fler köper billiga "gör-det-själv" pumpar med Quick-Connect rör.
Eftersom du ska ha den i ett garage så funkar det lika bra med en On/Off som är billigare än en inverter, dvs. steglös effekt/fläkthastighet.
Slår jag på båda mina stora element i garagen går det ca. 1 säck pellets extra per dygn under vintertid. Därför funderar även jag på
en billig L/L pump där då jag tror att en sån kan fixa underhållsvärmen billigare samt att Mustangen knappast kommer att klaga om
den skulle låta lite mer än en dyr pump. Nackdelen är väl att jag ökar mitt behov av EL...
Om du köper en dyr L/L pump med inst. så får du nog räkna lite på återbetalningstiden. Man får ju 3 billiga pumpar till priset av en dyrare märkespump.
De flesta skriver att de är mycket nöjda med de som
Rusta,
Jula,
Invest mfl. säljer.
En sista parameter är väl att kolla hur pumpen hanterar det nordiska klimatet. En del av de billiga pumparna fixar inte mer än -7 gr.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.