Bulkförråd

Skriv svar
Vincenzo
Frö

Bulkförråd

Inlägg av Vincenzo »

Hej, jag har äntligen bestämt mig för att sätta tigersågen i oljetanken.
När tanken väl är borta har jag tre putsade väggar med betonghålsten inuti samt den fjärde sidan där jag skall regla upp en vägg.
Nu till min fråga, på alla ritningar på bulkförråd som jag har sett så sätter man väggskivorna innanför reglarna så att trycket från pelletsen verkar på insidan av reglarna, mitt problem är dock att det befintliga utrymme som står till buds knappast medger att jag förlorar 90 mm (jag utgår från att använda 90x45 reglar ) frågan blir då - vad händer om jag sätter väggskivorna utanför reglarna, kommer trycket från pelletsen att göra så att skruvskallarna går igenom skivorna eller?
Hoppas att det finns några på forumet som är kunniga på byggnadskonstruktioner som kan ge mig lite tips och förslag.

M.V.H Peter
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

inget jag skulle våga mig på..

tror att det var andré som skrev i en tråd att när dom fyllde hans förråd så buktade väggarna utåt.. :shock:

kanske funkar om man sätter en plåt på utsidan där reglarna är.. samt använder brickor & många skruvar... på så sätt går iallafall inte skallarna igenom lika lätt..

bra med ett rejält utblås.. så att luften enkelt kommer ut efter som det är den som är den som är farlig..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nää de va inte jag Per-Erik..
Men jag har bara en reglad vägg men skivorna sitter på insidan om reglarna... Annars blir de inte reglarna som håller imot trycket.. Men de kan nog gå om man tar ett 5x50 mm plattjärn utan på skivan o bultar i reglarna.. Inte att rekomendera kan ja tänka mej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Solpelle
Gallringsobjekt

Inlägg av Solpelle »

Ups ,jag hade tänkt att göra som Vincenzo

Hittade bla lite info på
http://www.br-allerts.com/pellets2/

Plywood verkar bättre än spånskivor vad det gäller hållfastighet.
Man kanske skall regla tätare.

Hade
Solpelle
Pellets
Frö

Inlägg av Pellets »

Sågade bort oljetanken med tigersåg förra sommaren, inga problem...
Tips, slängde in en säck torv som sög upp oljegeggan som vart kvar efter urpumpningen.
Grannen kom förbi och tipsa om att dom använt såpvatten som skärvätska på hans jobb tidigare, så jag gjorde iordning en blomspruta med såpvatten för smörjning. Funka kanon, inget roligt att sitta i skärolja nör man sågar...

Platsen för pelletsförrådet var ju lite liten så jag bultade 2"x4" runt om i tak, golv och väggar, reglade med 2"x4" cc 30cm. Satte dessutom en längsgående 22x120 på insidan halvvägs mellan tak o golv.
Satte sen 16mm plywoodskivor på UTSIDAN som jag limmade med trälim och skruvade med ca 12cm mellanrum.

Hur stabilt som helst...
Enda problemet är att förrådet egentligen är lite för litet, ca 5,5 m^3.
Det måste tömmas fullständigt för att rymma 3 ton pellets.

/Tomas
manin
Pannrumstomte!

Joakims bulkförråd under mark

Inlägg av manin »

:D Hur har det gått med bulkförrådet under mark.
Skulle va rolig att få lite berätta om hur och vad bygger du, betong ?
Hur konstruerar du taket över bulkförrådet för att tanke på fukt och belast ovanpå.
:wink:
Joachim A skrev:8)
:lol: Lite gräva för ett bulk föråd
Bild
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

murar upp väggar längs jordvägg bygger sedan föråd med formplyfa. blir luftspalt runtom på minst 10cm taket blir en /\ med avluftning i nock.

eller nått däråt :wink:
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar