Naturligtvis är det så att en för liten dragbegränsare är bättre än ingen alls.
Ville bara visa att det inte alla gånger är så att installatörer och återförsäljare vet vad de pratar om när det gäller t.ex dragbegränsare och rekommendationen Tigex 25.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag har en skorsten med cirka 5-5,5 meter lång rökkanal. Det sitter ett rör på 125 mm diameter med en längd på cirka 3-4 meter ner i skorstenen (uppefrån). Resten av rökkanalen, dvs från 125 mm röret och ner till anslutningen av pannans rektangulära rör är kanalen "1-sten x 1/2-sten".
Så, hur skall dragluckan dimensioneras? Räcker en Tigex 25 eller ska det vara en draglucka med större kapacitet? Eller kan man sätta dit en draglucka till, t.ex. en Tigex 25 till. (Borde vara billigare och enklare att få tag i begagnade då det säkert är fler som råkat dimensionera sin draglucka fel och först skaffat en t.ex. Tigex 25 som verkar vara ganska vanlig)
Tacksam för synpunkter och hjälp att få dragluckan att bli rätt dimensionerad och få en bra funktion
Jag klarar mej med Tigex 25 med knappa 7 meter skorsten o 100 mm rör men 2 kompisar kör med 7 meters stålpipa o diam 125 mm o där är den för liten, Går bra på sommaren då draget är sämre men på vintern står den helt öppen fast sotluckan lämnats på glänt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André, vad menar du med att "askluckan" lämnats på glänt?
Min Tigex 25 har ståt öppen ganska mycket den gångna veckan. I och för sig så har det blåst en hel del och det gissar jag öppna luckan mer.
Jag får väl kolla mer när vi närmar oss vintern. Kan man mäta sig fram till om luckan räcker eller är det bara att titta på luckan att den "reglerar", dvs. inte hela tiden står öppen?
Motdragsluckan sitter på luckan på rökröret så den har dom så det glipar ca 5 mm runtom ändå vill luckan slå upp fullt, Det rycker inte in på vintern även om dom plockar borts luckan helt..
Ja då det blåser öppnar den mer o detta är bevis på att den behövs för att jämna ut draget, Tänk då om det är -15° o blåser då blir det på tok för mycket drag utan motdragslucka..
Mätare för att kolla draget är inte så dyra, 300-500:- ligger dom på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström skrev:
Min Tigex 25 har ståt öppen ganska mycket den gångna veckan. I och för sig så har det blåst en hel del och det gissar jag öppna luckan mer.
Står den öppen redan nu i sommartemperatur så är den väl klart för liten.
Räcker nog inte till med en Tigex till när det blir vinterkyla.
Man kan fuska genom att addera en statisk komponent till reglerarens dynamiska genom att dra upp sotluckan i skorstensstocken en centimeter.
Jag gjorde en plåt över sotluckan. I den plåten gjordes ett hål som täcks av en annan plåt som öppnar sig lite när draget i skorsten blir stort.
Kan inte säga att det fungerar bra utan är bara ett experiment.
Den enda bra lösningen är att skaffa en dragbegränsare som har rätt kapacitet.