Mätmetod i förråd?

Skriv svar
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Mätmetod i förråd?

Inlägg av Toobster »

Hej,

Tänkte bygga mig ett lite förrådstorn på 70x70cm i bredd/djup och sen 180cm högt. Dock så tycker jag det vore nice att se förbrukningen. Tidigare så har jag ritat nivå streck inne i det gamla kartonförrådet för att kolla hur mycket det gått åt.

Den här gången funderar jag på om jag skulle borra ut hål(kanske 50mm) som jag täcker med plexi (på insidan) för att kunna se in och sen ha markeringar på skivan för att kontinuerligt följa nivån.

Typ så här:
Bild

Bra eller bajs?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
bamse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jul, 2008 11:08
Ort: KALLINGE

Inlägg av bamse »

beror lite på hur du har skruven, men blir nog missvisande då du kommer få en krater i förrådet!!
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du tänker väl fylla på med säckar uppifrån,så då kan du göra märka likadant på det här förrådet.Du kan ju sätta större fönster på ca 15x25cm,så är det lättare att se in i förrådet.Vill du mäta under en viss period,så kan du fylla förrådet fullt och sen räkna säckar när du fyller fullt igen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

ja pelletskrater lär det ju bli.. redan i förra förrådet fick man lov att jämna ut det för att få ytan i våg..

jag för statistik på vekobasis så det lär bli samma nu..

får bli samma sätt nu helt enkelt.. fast ett inspektionsfönster lär jag ha.. om inte annat för utseendets skull :D
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Kul med ide och att vara någon trivsam i pannrummet ...

Själv har Mafa förråd som jag gjorde var att fylla på en säck åt gång och markera jag på vägg varje säck tills det är full (11 säckar).
När pellets var slut så jag tejpade med smal streck.
Så man kan avläsa hur mycket säckar har gått under vecko eller månad.

Lycka till med din ny bygge :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Du kan få mindre damm på glaset om du använder vanligt glas som inte blir så elektriskt laddat.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar