Jag törs elda med pellets!

Skriv svar
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Ja, behöver du mer plats så sänk brännaren så mycket det går. Åtminstonne 1 cm, kanske 1,5 cm så att det är kvar 0,5-1 cm.

Det låter konstigt att brännaren inte når in längre i eldstaden. Sitter det ingen "stos" mellan pannan och brännaren som går att ta bort så brännaren kommer in längre? Eller går det att ta bort lite av isoleringen eller någon plåt?

Det ska finnas en lista på forumet under rubriken Janfire http://www.agerods-bioenergi.se/pannor.php där det stå att 11 st. Janfire Flex-A är installerad i Focus PE-20. Så hur de de andra gjort med sina installationer?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns "lågriktare 30°" att montera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Nä det sitter ingen stos monterad. Delen på Flex-a som man sticker in i pannan är bara 20 cm lång, 10 cm till öppningen på brännarkoppen. Då väggarna i Focus PE-20 är 15 cm så blir det inte bättre än så.

Bild

Jag skall prova att sänka ned brännaren så gott det går så får jag se hur det blir. Jag vet inte hur det funkar nu men jag kan inte tänka mig att det är utan problem. Lågriktare vill jag försöka undvika då man inte bör köra på läge 4 med en sådan och det känns som om det läget kan behövas när det är riktigt kallt.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ser det ut så måste du absolut ha en flamriktare. Även om du sänker 2 cm kommer lågan ändå att beröra pannväggen. Det minsta lågan berör pannväggen kyls det brännbara materialet ned och oförbrända delar av brandgasen som skulle alstra värme följer i stället ut i skorstenen. Resultat din verkningsgrad blir dålig.
Nu brukar en del flamriktare sänka den maximalt användbara effekten hos brännaren. Vet inte hur det är i detta fall. En Focus PE-20 har stora konvektionsytor och kräver en hel del kräm av brännaren för att gå ekonomiskt. Räcker inte med de 10-11 kW man kan nöja sig med i en oljepanna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu står det inget om hur stort hus du har men jag har som mest behövt 11kW då det hade varit -20°C i en vecka så att inte kunde köra på läge 4 känns lite överkurs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

*SUCK*
Nu köpte jag detta begagnat men man funderar ju hur någon kan sälja denna kombinationen nytt och dessutom utan flamriktare?!?!

Jag hittade denna tråden och där sägs det att Focus rekommenderar 90° flamriktare. I tråden nämns även att EBK är bättre än 90°, vad rekommenderar ni för mig?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Icecap skrev:Nu står det inget om hur stort hus du har men jag har som mest behövt 11kW då det hade varit -20°C i en vecka så att inte kunde köra på läge 4 känns lite överkurs.
100 år gammal järnvägsstation belägen i de jämtländska skogarna. 210 kvm boarea + 120 kvm biarea, än så länge orenoverade fönster som läcker som ett såll och en oisolerad vind. Men räcker inte 12 kW till de riktigt kalla dagarna så får väl elpatronerna hjälpa till lite ;)
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Iwabo

Inlägg av jan johansson »

Hej
kollade lite på min iwabo Villa -s1x och på den är måttet 220 mm.

Kan bli snålt det med..men med tanke på att dom säljer Focus pe 20 panna i paket med iwabo brännare så........http://www.naturenergi.se/index.asp?id= ... tegoryID=6

Ser annars att vi bor i samma län.. :D

Jag köper Hmab pellets på storsäck här nere..1650 för 600 kilo
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Förstår jag det rätt så måste man gå ner i effekt för att sätta dit en 90 graders flamriktare eller EBK.
Måste du genom det använda elpatron är väl hela iden inte så bra.
Det blir ju bara dyrt i onödan.
Varför inte göra ett sälj-och-köp på Blocket och få en begagnad brännare som brinner rakt fram och kan gå för fullt?
Fly eller illa fäkta. Jag skulle fly och lämna problemen åt andra.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Håller med Broberg, sälj Janfire-brännaren och skaffa en framåtriktad brännare. Finns massor av märken att välja på och många till försäljning på http://www.blocket.se är jag övertygad om.

Det var därför för min egen del jag först provade med en brännare innan jag valde CTC Bio som jag visste enligt CTC passade i min panna CTC V20 (för de hade testat dem tillsammans. Det fanns dessutom en färdig monteringsplåt. Och allt passade nästan perfekt. Det var bara ett par mindre saker som går att leva med som jag skrivit om på annan plats i forumet om.

Så mitt råd till dig se till att du får en "bra" installation där panna och brännare passar ihop. Jag skulle t.ex. börja med att kontakta MethroTerm (som väl är leverantören av Focus PE20) och höra med dem vad de säger och om det de rekommenderar att installera en Janfire. Sedan, om du inte får någon rät-sida på installationsproblemet så tycker jag sälj och köp en annan brännare som passar till pannan!

Lycka till!!!
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Hur gick det med brännaren Janfire i pannan Focus PE20?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Pannan är inte installerad ännu så jag har inte kunnat testa hur den fungerar. Jag tänkte ge brännaren en chans innan jag ger upp på den men som sagt den verkar inte vara optimal för pannan. Återkommer om några veckor när pannan förhoppningsvis är inkopplad.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

På onsdag kommer rörisen så nästa vecka kan jag nog börja provelda :D
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Med 90 grader riktare kan du köra max 12 kw, med EBK kan du köra full effekt. Det är korkat att montera utan flamriktare om pannväggarna är så tjocka, riktigt korkat.

Psycho Dave, Du har PM !
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

bebop skrev:Med 90 grader riktare kan du köra max 12 kw, med EBK kan du köra full effekt. Det är korkat att montera utan flamriktare om pannväggarna är så tjocka, riktigt korkat.

Psycho Dave, Du har PM !
Vad jag har läst så gäller max 12 kW även för EBK.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=62904#62904
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=455

Skall provköra så får jag se vilken lågriktare som behövs, om det behövs.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar